=======================================================================
Lyhyesti: "Rock" on die hard vankilassa, vahvistettuna virusscifin,
hi tech -terroristijännärin ja kyttärookiebuddies-genren skenaarioilla.
Se on ohjattu tiukasti kuin sotilasoperaatio ja juontakin siinä on yhtä
niukasti, hahmot yhtä latteita ja loppuhuipennus yhtä pinnistelty kuin
paperilla onnistunut operaatio; paljon ideoita, ei mitään tarinaa.
=======================================================================

Jälkikäteen "Rock" tuntuu Sean Conneryn eläkeharrastusten 
täytteeksi tehdyltä maratoonilta, jossa aseet paukkuvat ja miehet 
karjuvat kuin kunnianosoitukseksi veteraanille. Filmin keskushahmo 
Nicholas Cage painelee oman reittinsä lujaa ja sopii niin hyvin 
rooliinsa, labranörtistä ramboksi muuttuvana agenttina, että tulee 
paljastaneeksi miten kökköä muu kerronta on. Connery näyttää 
milloin vakavalta, milloin huvittuneelta, mutta tarinan suhteen hänen 
ei tarvitse tehdä juuri mitään verrattuna koko persoonallaan 
huitelevaan Cageen. Kolmas stara on Ed Harris, joka tekee arvattavan 
helposti hänen hipiänsä räystäskulmiin sopivan roolin kansakunnan 
kovanahkaisimpana patrioottina.
	"Rock" alkaa armottoman komeasti ja sitä seuraa vartin 
verran pastillia pidätellen. Matkan varrella tahti kuumennetaan 
muutaman kerran uudelleen: yliviritettyä asemachoilua, tuliaseen 
tahtiin leikattua kuvakerrontaa, jossa paikoin ei ole tarkoistukaan 
jättää katsojalle muuta kuvaa kuin liikkeen ja voiman vaikutelmia, 
koboltinhohtoisia ja -kovia technolavasteita, joissa edetään kohti 
Alcatrazia, vankilan muotoon taotun Kiven ydintä, josta kukaan ei ole 
koskaan paennut ja josta käsin nyt uhataan amerikkalaisen hyvän 
uskon mekkaa, San Franciscoa. Kovat hemmot lähetetään 
pelastamaan pehmokaupunki...
	 Sinne tarina sitten lopsahtaakin, murenee kuin hohkakivi 
aamunkoittoon. Pyssyleikit Alcatrazin käytävillä ovat paikoin hölmön 
näköistä harjoittelua Suomenlinnan valleilla, milloin ei piileskellä 
auttamattoman pahvin makuisissa, Spielberg-tyyppisissä 
kaivoskäytävissä (!) vankilan uumenissa. Leffa on myös tolkuttoman 
ylipitkä, koska henkilöiden välisiä suhteita ei voida käsitellä dialogin 
avulla, vaan siihenkin täytyy käyttää toimintaa; miten 
perustelematonta ja miten irrallaan kokonaisuudesta se sitten onkin.
Alcatrazista on tehty ennestään useitakin leffoja, joista kuuluisin
lienee Frankenheimerin ohjaama "Birdman of Alcatraz" (1962), mutta
tuskin mikään elokuva on pystynyt hyödyntämään niin avuttomasti tuon
vankilan legendaarista mainetta kuin actionrytinä "Rock".
	"Rockin" kaltainen turboahdettu filmikerronta voisi toimia 
puolentoista tunnin mittaisena kuumeena, johon silloinkin tarvittaisiin 
viilentävät hetkensä, jotta menossa oleminen taas tuntuisi edelleen 
joltain. Mutta "Rockissa" sen vähäinenkin dramatiikka on sijoitettu 
väärään paikkaan, nörtin Cagen ja veteraanin Conneryn välille ja 
kummastakaan ei lopultakaan päästä selville millaisina hahmoina 
heidät halutaan esittää - koska kaikki on ensisijaisesti yliviritettyä: 
nörtti onkin rambo, kamala vankilapsykopaatti onkin 
kunniantuntoinen britti-intellektuelli, katolinen perhetyttö onkin 
uskollinen nymfomaani, lojaali upseeripatriootti onkin hullu militaristi. 
Leffa on valmiiksi pureskeltu ja koneilla (t)ulostettu, se on pelkkää 
särmää, jonka kovuutta katsoja joutuu liiankin kauan 
kummastelemaan ja ihastelemaan.
	Eli kuten ennakkokatsannon poistuvasta yleisöstä kuului: 
"Tällasia on tehty jo niin miljoonia". Onpa niin, repliikkejä myöten 
("Tämä heppuhan on sankari", "Ei, hän on legenda") vaikkakin 
harvoin niiden kaikkien lajipiirteet yritetään ängätä samaan tarinaan. 
"Rock" on tavaraa rahan edestä, vaikka ainesten yhdistämiseen ei 
tosiaankaan tarvittaisi ohjaajaa, vaan taktikoiva tekoälykin saisi 
tällaisen operaation aikaiseksi.

--
################  	   "Tämä subjekti,	   	 ###################
 M.G. Soikkeli     joka kokee itsensä konstituoituna      http://www.uta.fi 
 csmaso@uta.fi         juuri konstituoidessaan,	          /~csmaso/ego.html 
################	 on minun ruumiini." 	         ###################









Soikkelin elokuva-arkisto