===================================================================
Lyhyesti: "Twister" on maailman hyväntuulisin katastrofielokuva.
Pääosassa ovat tornadot ja niiden kesyttäminen, sivuosassa joukko
juhafööhrejä ratkaisemassa perheen mysteeriä. Se on "Sneakers"
kohtaa "Abyssin" humisevalla harjulla eli säntäilevästi näytteleviä
uusia kasvoja typerässä juonessa. Jan "Speed" de Bontin kohellus.
===================================================================


  "Rated PG-13 for intense depiction of very bad weather."


Epälineaaristen järjestelmien arvoitus houkuttaa Hollywoodin
käsikirjoittajia rinnastamaan luonnonovoimiin milloin mitäkin
yhteisöllisiä ongelmia. Esimerkiksi elokuvassa "Abyss" sukellettin
tutkimaan parisuhteeseen kuuluvaa alienuutta ja löydettiin ratkaisu
koko maailman riitoihin. Hollywoodin uusimmassa efektikeskeisessä
megaleffassa "Twisterissä" on rinnastettu tornadojen ja avioliiton
hallinta. Näitä aiheita koskevien juonennusten kautta rinnakkain on
myös humanistinen ja luonnontieteellinen tutkimus. Rinnastus on
paikoin riehakkaan hauska, mutta enimmäkseen tollon osoitteleva ja
tahattomasti naurettava.      
     Yllättävintä on se miten roimasti jenkkileffa jälleen kerran
antaa kyytiä psykologialle ja ihmissuhteiden analysoinnille.
Rodeotunnelmastaan huolimatta "Twister" ylistää kaupunkilaisia
pelastamassa maaseudun, hymistelee isäkeskeistä arvomallia, juurien
etsintää ja tekniikan kaikkivoipaisuutta yhtenä pitkänä
kuvaoopperana. Se on kiehtova ja tympeä elokuva, kammottavan
spielbergmäinen leffa ilman Spielbergiä: lennokkeja väsäävät,
vimpaimia rakastavat ikinuoret pojat pelastavat yhteiskunnan ja
opastavat tytöillekin miten stimulaatio skulaa. 
     "Twisterin" suuri idea tuntuu olevan, että teekkarineroudella on
juurensa talonpoikaisjärjessa ja vasta taistellessaan peltojen puolesta
teekkarihenki näyttäytyy kaikessa loistossaan. No, tornadojen
tuhoamassa maaseudussa voisi nähdä allegorian myös reaganilaiseen
kansantalouteen...
     "Twisterin" mukaan tornadot luokitellaan asteikolla F1-F5,
jossa F1 on jotakuinkin kevyt koivunlehtipyörre Pohjanmaan
lakeudella ja F5 "jumalan sormi". Koska "Twister" on elokuva, jota
mennään katsomaan ensisijaisesti efektien tähden, lie paikallaan että
senkin ansiot luokitellaan mukaansa imevän pyörteen asteikolla?

* F1 * : "Twister" tulee olemaan pelkkä mutainen videosotku tv-ruuduilla, 
joten jos aihe kiinnostaa, on tämä leffa välttämätöntä
nähdä isolla kankaalla ja erittäin hyvällä äänentoistolla, sillä kaikissa
kunnon mryskykohtauksissa autenttisen fiiliksen takaavat penkkejä
jytisyttävät ääniefektit; visuaalinen massiivisuus on uskottavaa sekin,
onhan tornadot simuloitu käsittämättömän komeasti osana muuta
elävää kuvaa, mutta sutjakkaat tornadot muistuttavat kuitenkin
enemmän balettia kuin katastrofin perusteita.

* F2 *: Leffa tekee kaikkensa jotta efektien keskeisyys ei kävisi
ilmeiseksi. Sen vuoksi päärooleihin on kiinnitetty suht tuntemattomia
näyttelijöitä, jotta katsoja ei pitäisi heitä kalustoon kuuluvana
materiaalina vaan jäisi edes ihmettelemään mikä on heidän osuutensa
juonessa. Naispääroolissa, hihattomassa (kiitettävän usein märässä) 
t-paidassa paineleva Helen Hunt on leffan tehoruiske, raikkaampi ja
vivahteikkaampi kuin monen aktioleffan miestähdet. Huntissa on
samaa naisenergiaa kuin de Bontin "Speedissä" ykkösluokkaan
nousseessa Sandra Bullockissa!
     Huntin vastanäyttelijä Bill Paxton on peräti nössö omaan
osuuteensa. Hunt on esiintynyt aiemmin lähinnä tv-sarjoissa ja -filmeissä, 
Paxton on pistäytynyt tutuissakin elokuvissa, scifin alueella
esim. "Aliensissa" (1986) ja "Predator 2:ssa" (1990).
     Muu väki on liian nopeasti esiteltyjä friikkejä, paitsi sidekick
Dusty, jonka varaan leffa olisi saanut rakentua paljon enemmän.

* F3 *: Tasan kahdessa kohtauksessa "Twister" onnistuu elokuvalle
ominaisella tavalla yhdistämään draamallisen kerronnan visuaalisen
korostukseen, tekemään mielen sisäiset liikkeet näkyviksi ulkoisilla
elementeillä. Nämä kohtaukset ovat tornadon kohtaamisia:
 a) ryvetetään positiivinen naishahmo mudassa ja osoitetaan tämän
rohkeus mutta toisaalta näytetään riippuvaisuus kadonneen isän
arvoituksesta; samassa kohtauksessa tarinan negatiivisesti arvotettu
naishahmo pysyy rytinässä puhtaana, mutta hän ei kykene
huolehtimaan itsestään vaan tarvitaan positiivinen miessankari
hänenkin rauhoittamiseensa.
b) kahtia jakautunut tornado iskee kolmioasetelmaan, jossa miehen
täytyy tehdä päätös kahden naisen välillä.

* F4 *: "Twister" yrittää lisätä kaasua ja efektejä leffan loppua kohden,
siinä kuitenkaan onnistumatta. Tarinan parhaat kohtaukset toimivat
niin kauan kuin katsoja vielä voi odottaa miten tornadoja metsästävät
ryhmät onnistuvat kilpailussaan, missä ja millä tavoin he iskevät
yhteen myrskyn silmässä. Tämä kilpailun fiilis, innostunut
urheiluhenki friikkien ja militantisi järjestyneiden tutkijoiden välillä
herättää eniten odotuksia katsojassa ja on siten pitkälle onnistunut
aluevaltaus "Twisteriltä" - vaikka ei kokonaisuutena yllä lähellekään
"Speedin" menofiilistä.

* F5 *: "Twister" ei millään saavuta F5:n tasoa, koska siitä puuttuu
tarinan ja esitystavan yhdistävä suuri idea - miksi juuri tällainen
spektaakkeli tällaisten ihmisten ympäriltä, miksi tiettyjä parisuhdetta
koskevia tilanteita korostetaan ja muu tutkijaryhmä on lähinnä
hupsunhauska friikkiryhmä taustatekijöiksi? Näihin kysymyksiin
"Twisteristä" ei saa perusteltuja vastauksia. Se on hyvää viihdettä,
mutta ei kestävää kertomuselokuvaa.
     Minkähänlainen filmi lie 1995 valmistunut "Stormchasers"? Sen
pitäisi kuuluman samaan lajityyppiin, muttei lie ollut kylliksi
efektinen kun ei ole näkynyt Suomen maisemissa.

Miksei tällaisilla efektikamoilla olisi voitu tehdä kunnon
fantasialeffaa - vaikkapa miehestä joka kerää puoleenaa myrskyjä
aina kun hän suuttuu? _Siinäpä_ olisi riittänyt antoisia tilanteita
parisuhteen ja meteorologia rinnastuksiin; "Kulta, oleksä tänään
huonolla tuulella..."

--
#################  "If I could speak to dragons		###################
  M.G. Soikkeli	    in their own language,		 Olen enemmän
  csmaso@uta.fi     I wouldn't care about my accent."	 kuin määritelmäni
#################  	-Le Guin-			###################

Soikkelin elokuva-arkisto