==============================================================
Lyhyesti: "28 päivää myöhemmin" on turha brittiläinen päivitys 
zombie- ja katastrofileffoihin. Digikuva ja episodirakenne eivät 
haittaisi jos zombieissa olisi muutakin omaperäistä kuin 
vipellys. Romero-lainoja ja hukattuja kauhun paikkoja, 
toimintaa tunnelman tilalla. Imellytykset sööttejä, lopetuskin.
==============================================================


Pandemian puhdistamassa maailmassa olennaisempaa on löytää 
sopiva partneri kuin toimiva yhteisö, opettavat pandemiafiktiot.
Elokuva "28 päivää myöhemmin" (2002) prologoi kuin irtojakso 
"12 apinasta", starttaa "Triffidien kapinaa" muistuttavalla 
kohtauksella", ja kiihdyttää toimintaan Romeron Dead-
trilogiasta lainatuilla tilanteilla. Kuvaus on kyllä tehokasta
ja digikuva saattaa sopia jopa paremmin videoformaatin 
välittämään uutismaiseen realismiin kuin teatterin kankaalle, 
vaan mitään sen järkevämpää syytä ei löydy tämänkään 
elokuvan tekemiseen kuin Danny Boylella oli uransa 
aloittaneelle kauhufilkalle, veriselle "Murhaleikki" -
jännärille (1994).

Zombieleffaa on mahdotonta tehdä ilman camp-tietoisuutta.
Jos ei ole tietoisuutta (/asennetta), on parempi jättää 
kirjaimelliset zombieviitteet pois, muutenhan leffa joutuu 
turvautumaan parodiseen itsetietoisuuteen siitä, miten tapahtumat
muistuttavat kauhufilkan perinnettä. "28 päivää myöhemmin" on 
huumorissaan hyvin musta ja brittiläisen kurinalainen, mutta 
huumorin vastapainona ei ole tiivistyvää pelon tunnelmaa, ei 
myöskään parodista iloittelua. Paljon puuttuu.

"28 päivää myöhemmin" on saatu näyttämään siltä kuin se olisi 
aivan oma tapauksensa ja irrallaan zombietarinoiden historiasta. 
Ainakin kahdessa kohtauksessa se toimiikin omilla 
aktioehdoillaan, kun muutaman sekunnin sisällä päähenkilöt 
joutuvat arvioimaan, onko zombietauti jo leviämässä kaveriin. 
Taudin ja zombiuden idea taas on se, tällä kertaa, että veren 
mukana tarttuu ihmisestä toiseen jotain ylivoimaisen peri-
inhimillistä. Nämä zombiet eivät halua naapuriaan syödäkseen 
sen, vaan koska jokainen elävä ihminen näyttäytyy raivon 
kohteena. Tätä ei selitetä, mutta tältä se näyttää.

Katastrofileffojen juoneen on aina riittänyt sen arvuuttelu, kuka 
kuolee seuraavaksi, ja kepoisaksi sanomaksi, että on parempi 
pyrkiä perheyhteyteen kuin yleiseen solidaarisuuteen. 
Lajityyppi on myös matkakuvausten piilotajuntaosastoa, 
kliseisiin kuuluvat vapaa ryöstöretki ostoskeskuksessa ja 
menneen maailman rihkaman ihastelu. Jälkimmäisestä Danny 
Boylen filmi soveltaa yhden muistettavan tilanteen, kun aatami 
ja eeva -hahmot pakenevat zombieita mellakkavarusteissa 
partioivan isän ja maailmanlopusta jurottavan teinitytön 
kotihoiviin.

Jopa "Resident Evil" on kiinnostavampi zombiefilmi kuin tämä, 
vaikka elokuvallisessa luovuudessa tämä onkin kosolti 
omaperäisempi ja synkiltä tunnelmiltaan vivahteikkaampi. 
"Resident Evil" -filmissä elvytetään tietokonepelin kuvastoa; 
Boylen elokuvassa kierrätetään sekavaa varastoa lajityypin 
ikonisia kohtauksia, mutta tunnelma poukkoilee laidasta laitaan. 
Tarinan toinen puolisko on kuin jakso tv-sarjaa eli henkilöiden 
persoonista ei ole enää niin väliä, kunhan saadaan toimintaa, 
yhden miehen mittaillessa valtaansa ja toisen voimaansa.

Boyle on tehnyt "Trainspottingin" jälkeen kaksi läpensä 
imellytettyä ja laskelmoitua elokuva ("Epätavallista elämää" ja 
"Beach") sekä kaksi huomaamatonta (pienois?)filmiä, 
("Strumpet" ja "Vacuuming Completely Nude in Paradise"),
eikä "28 päivää" -filkka osoita hänen edes pyrkivän mihinkään 
ohjaajantyössään.

Suomalaisille katsojille on lopussa bonusyllätys, ja itse asiassa 
sellainen vilahtaa filmin alussakin, kun eläinaktivistia esittää 
joku kotimainen hiltusjussi.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 31.7.2003

Soikkelin elokuva-arkisto