=================================================
Lyhyesti: "Kuudes päivä" on vimpainkeskeinen 
scifi-leffa, jossa pelotellaan identiteetin kloo-
nattavuudella. Juoni kurvaa mutkat tutusti, onhan 
se klooni "Total Recall'ista". Arttu-möykky-vaara.
=================================================


Hollywoodissa on aina rakastettu kaksoisolento-
tarinoita, koska ne vievät huomion siitä, että 
elokuvatkin ovat kopioita toisistaan, saattavat 
suoda katsojalle jopa iloa tunnistettavuudesta: 
katselen elokuvaa sekä ensimmäistä että toista 
kertaa. 

Tietysti kloonauksen keksiminen oli 
markkinavoimien väistämätön seuraus eikä 
pelkästään elokuvateollisuuden paineista syntynyt 
replikaattori, mutta kun kloonaus tulee elokuvan 
aiheeksi, se juonitetaan kaavamaisimmillaan niin 
kuin aiemmatkin kaksoisolentoleffat; jännäri 
helppoon kafkalaiseen sävyyn ja komedia tuplauunon 
tilannekomiikalla, kuten "Multiplicity"-filkassa 
(1996). Ja sattumoisin juuri samana iltana, kun 
tätä filkkaa katselin, tuli telkasta "Päiväni 
murmelina" (1993), kloonileffa ilman 
kloonitekniikkaa (ja muuten saman ohjaajan kuin 
tuo "Minusta on moneksi").

Niinpä sitten "Kuudes päivä" -leffakin (2000) 
tallaa aika kaukana laboratorioista, tavanomaisen 
"kaikki jahtaa päähenkilöä paitsi sattumalta 
tavattu nainen" -juonen polkuja. Arnold 
Schwarzeneggerin esittämä lentäjä joutuu 
kaikkivoipaisen kloonifirman uhriksi ja alkaa 
pyssy kädessä palauttaa identiteettiään. 

Poliittisesti juurevaa sanomaa ei ylipäänsäkään 
julisteta, sillä kloonaus käsitetään tässä 
leffassa tieteisfantasian tapaan eli elävän 
ihmisen täydelliseksi kopioksi, joten se on 
pelkästään paha paha paha. Leffan genretuottamisen 
kannalta kloonaus tuo mahdollisuuden käsittää 
ihmiset vieläkin paperisempina kuin 
toimintaleffoissa yleensä: pahiksia voidaan 
nirhata kuin ötököitä, koska hehän heräävät aina 
uudestaan henkiin; tappamisen maailma on kuin 
leikki, jota voi paheksua mutta jonka ehdoillakin 
voi toimia. Aktioveteraanin, Roger Spottiswooden 
ohjauksena "Kuudes päivä" -elokuvaa voisikin sanoa 
ennemmin toimintafantasiaksi kuin scifi-leffaksi, 
etenkin jos sitä vertaa kopionsa kohteeseen, 
"Total Recall" -filmiin (1990).

No, leffassa on silti ennätysmäärä scifistisiä ideoita, 
osa ihan huvittavia ("Microsoft haluaa ostaa 
osavaltion"), osa X-files -kuvastosta poimittua 
hömppää kuten kelluvat aikuissikiöt, kaikki joka 
tapauksessa yhtenäisesti tämän leffan dystopiaan 
sopivia... "Kuudes päivä" on siis scifi-leffaksi 
vähintäänkin tyydyttävä, vaikka ylipäänsä 
elokuvaksi se on ilmeikäs ja vetävä vain nopeissa 
kaupunkikuvaa viipaloivissa leikkauksissaan: 
kyllä, yöllä kaupunki on vain negatiivi kaikista 
edellisten kaupunkien öistä. Kirkkaan-sininen 
kuvasävy suo erityistä uskottavuutta 
tieteisfantasian taustaksi ja vimpainten kirjo 
huvittaa.

Jollain rahatempulla filmiin on saatu 
vakavahenkisiä, ammattimaisia näyttelijöitä. 
Michael Rapaport esittää lupsakan hönttiä 
lentäjäkaveria ja Michael Hooker on pieneen 
apulaisrooliin kovetettu pahis; Robert Duvall saa 
ulkoiluttaa surullisia kasvojaan pimeän rajamaille 
eksyneenä tiedemiehenä ja huitoo kuin olisi yhä 
apostoli-filmissään (1997). 

Masentavin möykky toimintaleffassa on aina 
näyttelijä, joka on ollut tuottamassa esitystään, 
etenkin kohtauksissa jossa Ison Artun kokoinen 
kasa lihaa väistää sulavasti laserpyssyä. Ja kun 
kaksi Arttua huokaisee "cool" stereoskooppisesti, 
vaihtaisi trillerin tähdeksi ennemmin vaikka 
tusinan Michael Keatoneita. Leffaan on jopa 
ladattu liuta viitteitä muihin scifi-filmeihin, 
ikään kuin elokuva sellaisella tempulla ja Ison 
Artun runsaalla läsnäololla lunastaisi jonkin 
statuksen. Kopioidut yhtymäkohdat "Total Recall" -
filmiin jäivät sentään vähäisiksi.

Teattereissa "Kuudes päivä" oli kaikkea muuta kuin 
menestys, mutta videolta se kannattaa katsoa, 
antaahan se rutkasti kehityskelpoisia ideoita 
kloonauksesta ja sen symbolivoimasta verrattuna 
lemmikkeihin, nukkeihin ja parisuhteen tuottamiin 
kuvitelmiin rakastetun ainutkertaisuudesta. 
Rohkeammin fantasioivalla ohjauksella ja 
vakavammalla päänäyttelijällä tämä filkka olisi 
voinut olla hyvä vastine "Strange days" -elokuvan 
(1995) kuvitelmalle ihmismuistin totaliteetista
Tai sitten olisi voitu mennä edes 
komedian suuntaan, onhan Iso Arttu tyypiltään 
paavolipposmainen suuri vauva, jolla on yksi ilme, 
paljon hymyjä ja jäykkä puheenparsi - silkkaa 
kloonikamaa.

Aborttifobisessa yhteiskunnassa tehdyksi leffaksi 
"Kuudes päivä" kyllä rellestää yllättävästi 
jättisikiöiden kanssa.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 9.7.2001

Soikkelin elokuva-arkisto