Aamiainen Plutolla
==================

Neil Jordanin elokuvia ei ole aikoihin näkynyt Suomessa 
valkokankaalla. Mitään isoja menetyksiä ei ole koettu, vaikka 
esimerkiksi "Butcher boy" (1997) on filmi, joka kestää jo 
lapsinäyttelijänsä ansiosta. Myös "Aamiainen Plutolla" (2005) on 
Jordan-filmi, joka näyttää tarinaltaan ja käsittelytavaltaan 
tavanomaisesta poikkeavalta, mutta kestänee mielessä lähinnä 
päänäyttelijänsä Cillian Murphyn ansiosta. Hauskasti se toki 
päivittää Jordanin tunnetuimman ohjauksen, "Crying Game" -
elokuvan (1992) moniraitaista sukupuolikuvastoa, siirtäen 
tavallaan näkökulman siihen mitä Dilin kaltaisen ihmisen elämä 
oli saattanut olla ennen kuin hän tapasi irlantilaiset veikkoset. 
Päivitetyssä versiossa Stephen Rean hahmo voi jo sanoa, että juu, 
hänhän etsii ihmistä, joka NÄYTTÄÄ hänen unelmiensa naiselta. 
Halujen ja unelmien kuvastosta ei päästetä mitään ylitse, kun 
ohjaaja kuittaillee aiempien filmiensä tarkoitteita.

Myös "Aamiainen Plutolla" kertoo tarinan siitä, että sukupuoli on 
seikkailu, jossa lupaillaan suurinta vapautta ja päädytään vihan, 
epäluulon ja fantasian ristituleen. Päähenkilö Patrick/Kitten on 
irlantilainen transvestiitti, joka äitiään etsiessä joutuu kaikkiin 
mahdollisiin vaikeuksiin mitä voi joutua, kun ei välitä "vakavista" 
identiteetin määreistä (kansallisuuden, politiikan ja 
seksuaalisuuden) vaan pukeutuu siihen, mikä tuntuu kauniilta.
Iän ja rohkeuden (ja äidistä erottautumisen) myötä hän
pukeutuu ja käyttäytyy yhä avoimemmin naisellisesti.

Jordan osoittaa, että kauneus on psykologinen haarniska, joka 
vetoaa itse kuhunkin ihmiseen. Mutta voi vain kuvitella, miten 
paljon  rikkaampi yksityiskohtiensa yhdistelyssä on pohjana oleva 
(Patrick McCaben) romaani. Elokuvassa Patrick/Kitten vaikuttaa 
yksinäisyydessään enemmänkin joltain "Veren vangit" -filmin 
kuljeksivalta vampyyriltä, jolle kuolemattomuus on käynyt 
pitkäveteiseksi.

Etenkin jos on nähnyt yhtä tuoreen "C.r.a.z.y"-elokuvan, tämän 
irkkufilmin sukupuolipoliittinen haastavuus tuntuu tavanomaiselta, 
asetelmalliselta ja asetellulta. Jopa kaksi Patrickin/Kittenin 
fantasiallista sisäkertomusta ovat nykypäivänä jo vakiokamaa
tällaisissa 'sukupuoli on fantsua hei' -tarinoissa, ja nopeasti 
rytmitettyinä kuvitelmina toimivat paljon paremmin "C.r.a.z.y"-
elokuvassa.

Ei "Aamiainen Plutolla" ole siis kummempi kuin yksi siististi rosoinen 
rokkenrolliunelma lisää. Joutuu pakostakin toteamaan, ettei Jordan 
ole koko urallaan tehnyt kuin kaksi erinomaista elokuvaa, "Crying 
Game" -filmin lisäksi "Sudet tulevat". Muut ohjaukset ovat 
parhaimmillaankin "vain kiinnostavia".

"Aamiainen Plutolla" on ajanhenkikuvaus ja kuljeskelufilmi, 
sellaisen köyhän irkun road movie, jolla ei ole varaa edes 
kenkiinsä. Sadun, musiikin ja musikaalin kuvasto on kaiken aikaa 
mukana, vaikka tarinassa on realistinen perusta, siinähän tulevat 
esiin kaikki 1960-70 -lukujen poliittiset vastakkainasettelut. 
Mutta elokuvan tehokkaimmat kohtaukset ovat ne muutamat, joissa 
tunnelma kohoaa musiikin ansiosta; valitettavasti silloinkin tulee 
mieleen, että tämä on kuin irlantilainen versio "Badding"-filmin 
pliisusti tarjoilemasta rokkenrolliunelmasta.

Tämän elokuvan tyhjyys johtunee sivuhahmojen ohuudesta, siitä, että 
useampien ihmisten tuntemuksia ei nosteta esille - niin kuin "Crying 
Game" -elokuvassa tehtiin. Jordanin luottonäyttelijä Stephen Rea 
tekee tällä kertaa pienen vakavan taikuriroolin; Liam Neeson, tuo 
tylsin irkkunäyttelijä mitä maa vielä päällään kantaa, puolestaan 
esittää pappia, joka pakenee vastuutaan niin biologisena kuin 
vertauskuvallisena isänä. Juu, ja onkohan Jordan koskaan tehnyt 
elokuviinsa yhtäkään kokonaista kiinnostavaa naishahmoa?

--
M.G. Soikkeli
DVD:ltä 29.9.2006

Soikkelin elokuva-arkisto