===============================================================
Lyhyesti: "Aberdeen" on reissuleffaksi tehty sympaattinen 
perhekuvaus alkoholistista ja tämän tyttärestä. Lena Hedeyn 
raikkautta nakubonuksin hyödyntävä kuvaus toimii harvinaisen 
hyvin elämää tiivistävän dialogin kanssa. Rosoinen kuin kotikuja.
================================================================



Keväällä luonto paljastaa sulojaan kaikessa karheudessaan. 
"Aberdeen"-elokuvassa (2000) pohjoisen luontoa käytetään 
maisemaresurssina paljon vähemmän kuin vastaavassa road-
filkassa tehtäisiin suomalaisittain, mutta paljon tutunoloista 
tästä filmistä löytyy silti, etenkin kun päähenkilön nimi 
on Kaisa Hella.

Toisaalta roadmovie on niin ulkomainen lainagenre elokuvissa, 
että matka- tai reissufilkka hukkaa lajityypin eksotiikan, 
kotoisenkin maaseudun katselemisen tuorein silmin. Suurin osa 
nykyaikaisista reissuelokuvista kuvaa kyllä automatkaa jonnekin 
muualle, mutta lähes jokaisessa koti rakentuu juuri matkaa 
tekemällä, juurien löytämisen ja alkuperän tunnistamisen 
ideoista. 

"Aberdeen" on kotimatkafilmienkin joukossa erikoisuus: äiti 
lähettää vastentahtoisen Kaisa-tyttären noutamaan alkoholisti-
isää vanhasta kodista uuteen kotiin, Aberdeeniin. Matkalla Kaisa 
käy lävitse muistoja menneestä lähestyen ja ohittaen lopulta 
nykyhetkensä. "Aberdeenin" viehätys on siinä, että isäpappa on 
niin vastenmielinen paskiainen ja kuitenkin se ainoa asia, joka 
saa tyttären punnitsemaan omaa elämäänsä. Tämä leffa ei ole 
realistisimpia ja opettavaisimpia alkoholistikuvauksia - 
pikemminkin trendinuorekas kun menestyjätytär käyttää 
kokaiinia kuin nuuskaa - mutta ääri-ihmistensä kautta se herättää 
poikkeuksellisen vahvoja tuntemuksia siitä, millainen huumori ja 
rakkaus on elämässä olennaista.

Ian Hart esittää elokuvassa elämäntajuista rekkakuskia, joka tuo 
Kaisan elämään uutta kohtalontuntua. Lena Hedeyn esittämä 
Kaisa on puolestaan hurmaavimpia naisrooleja mitä on näinkin 
pohjoisiin oloihin sijoittuvassa filmissä nähnyt; tunturipurossa 
tärisevä, isänsä oksennuksen poispilaama nainen ei olisi ilmestys 
kovinkaan monen näyttelijän taidoilla. Stellan Skarsgård on 
anttilitjan oloinen könsikäs, hiljaisena parhaiten läsnäoleva, 
(englantia) puhuessaan ehkä liiankin virkeä käydäkseen 
pitkänlinjan holistista. Tosin Hedeyn nakuttamisen ohella filmi 
luottaa turhan tanakasti siihen, että isän ja tyttären rähjäinen 
intiimiys olisi antoisan roisi vastakohta tunteikkaammille 
kohdille. 

Auto on roadmoviessa kodin pienin yksikkö, yhteinen suunta ja 
rakenne: yksi ohjaa, toinen pelkää, takapenkki esittää ohjeita ja 
vastauksia; välillä vaihdetaan paikkaa niin kuin draamanlait eli 
ihmissuhteet edellyttävät. Auto on kuviteltu kompromissi 
liikkujien ja paikalliseen luottavien välillä. Tässäkin suhteessa 
"Aberdeen" on hyvin pohdittu, varmasti tarinoitu elokuva. 
Draaman käänne on perusteellinen ja uskottava, vaikka 
yksittäisissä kohtauksissa (etenkin tappelu) realismin takeet 
tuhlataan. Toisaalta kyse on matkasta elämän kääntöpuolelle, 
väärän kuningattaren päivistä, mistä kohtauksesta elokuva 
alkaakin, firman juhlista jossa sankaritar istuu hupsu 
pahvikruunu päässään ja virnistelee muille 'hyvän jätkän' 
paikalla. "Hän on kuin sinä. Pelkää kaikkea todellista", vertaa 
rekkakuski tyttöä isäänsä. Elämän kääntöpuolella tytär voi 
näyttäytyä isänsä parina ja huolehtivana äitihahmona, söötin 
helvetillisiähän (sukunimikin Hella…) nämä ihmiset ovat, 
sellaisia joita on kiva seurata elokuvassa mutta naapureina heidät 
unohtaisi suosiolla.

Onneksi "Aberdeen" on draamana epäsovinnaisempi kuin 
kuvaukseltaan. Rekkakuskin ja hekottelevan voimanaisen 
yhteisen ironian vastapainona on äidin ja tyttären suhde, hiljaisen 
kuoleman edellyttämä rehellisyys eläville. Tavallaan kaikki tässä 
perheessä ovat kuolemansairaita ja yrittävät hyvästellä toisiaan 
yhä uudelleen.

'Jos "Aberdeenin" tekijät olisivat malttaneet tai osanneet 
paneutua löytämiinsä maisemiin, tässä filmissä olisi klassikon 
ainekset. Nyt se roadmovieformaatti tuntuu sanelevan, ettei yhtä 
kuvauspaikkaa käytetä kolmea minuuttia pidempään 
kohtaukseen. Zbigniew Preisnerin haikea musiikki on kovin 
tavanomaista, mutta lastenlauluja lainatessaan käypä sekoitus 
karvasta ja makeaa.

Ja Preisnerin videonkannesta huomattuaan sitä välittömästi 
ajatteleekin: ei tämä ole mikään skottilais-norjalainen elokuva 
kuin tuotannoltaan, tämähän on silkkaa kaljalla jatkettua 
kieslowskia kolmosvaihteella, sama kalvas valo ja harkittuja 
kuvia jotka saavat hiljaisuudenkin kuulostamaan sävelletyltä - 
pääosassa vielä auliisti sulojaan paljasteleva irenejacob-klooni.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 5.8.2003

Soikkelin elokuva-arkisto