Aladdin
=======

Tilastojen mukaan aikuinen ihminen valehtelee
_keskimäärin_ 13 kertaa viikossa. Ehkä joulun
suurin lohtu mielelle on, kuinka silloin kaikki
valehtelevat niin avoimesti kaikille, että
vuoden aikana kertyneet about 676 valhetta tuntuvat
olevan luonteva osa yleistä puhetapaa. Valhesanojen
lisäksi tarvinnemme toimiva valhekuvia, joulun
"sanomaa" tolkuttavia. Pienet mukavat fantasiafilkat
ovat helpointa valhekielikuvaston nautintaa.

Mutta "Aladdin" oli lisäksi tämän vuoden elokuvista
suurin yllätys: niin nautittavaa kuvien vyörytystä,
suorastaan visuaalisuuden evankeliumi, animismin 
postmoderni voitto selluloidin jähmeydestä!

"Hiidenpadan" jälkeen vain "Pieni merenneito" on
jollain tavoin säväyttänyt, "Kaunotar ja hirviökin"
oli vain pitkä sarjakuvallinen kabaree. Mutta
"Aladdin" vie kyllä kaikki pisteet himaan.
Siinä ei ole mitään erityisen ihmeellistä
kuvien käytön sujuvuudessa, mutta kuitenkin
se rakentaa sellaisella kyydillä eteen oman
visuaalisen maailmansa, tenholla johon verrattuna
"Jurassic Parkin" efektit ovat kömpelöä silmäpeliä
katsojan kanssa. Animaatioleffassa elokuva on omim-
millaan, silloin kun se toimii, että jokainen visuaa-
linen yksityiskohta palvelee sekä miljöön rakentamista
että kertomuksen lennättämistä sen lävitse. Mielen-
kiintoista kyllä, olin näkevinäni "Aladdinissa" melkoi-
sesti rekvisiittaa lainatuksi aiemmista Disney-leffoista.

Tekeekö Disney maailmalleen sulkeumaa, jossa vanhat
piirretyt ovat fantasiagenren klassismia, ja kun
ne yhdistetään viittauksiin nykypäivään (lähinnä
lampunhengen kautta, mutta toki alussa vierailee myös
Saddam Husseinin näköinen paha arabi) rakennetaan
Disney-kuvastosta elämän mittainen avoin kertomus
kokoperhekokemukseksi? Että Disney on pian kaikkea
kaikille, eikä seksiä ja väkivaltaa tarvitse piilottaa
symboleihin ja liioiteltujen hahmojen liioiteltuihin
eleisiin?

Jo "Aladdin" on eroottisempi kuin aiemmat Disney-piirretyt 
yhteensä, mukaanlukien mm. välähdys s/m-pornoa (Jasmine
raudoissa punaisissa bikineissä), surrealistisiksi 
paisutetut minareettipenikset, pitkät penetraatio-
kamerasyöksyt täpärästi toisiaan tavoittelevien kuvan ääri-
rajojen välistä. Eihän se eroottinen toimi sillä tavoin
kuin leffojen erotiikka kauneimmillaan eli parhaimmillaan
voi, eli kiihottavasti, vaan ainoastaan tarkkailevaa kylmää
katsetta ruokkivasti, fetissiriemun täyttämistä. Totta
kyllä, Disney-kertomuksissa on aina myös hienoja oivalluksia
vanhojen tuttujen legendahahmojen psyykeestä; yllättävin
oli Disneyn Sherlock Holmesissa, käsiteltäessä Holmes-hiiren
suhtautumista äitinsä menettäneeseen orpotyttöön. "Aladdinissa"
viehättävät päähenkilöiden toteemiel(ä)imet, heidän tukahdutetun
puolensa allegorinen kuva. Ilkeällä visiirillä on papukaija,
ikäänkuin hänen vaimonsa, mutta käytännössä papukaija edustaa
sitä puolta visiiristä, mitä hän pelkää: kontrollin menetystä,
samalla papukaijan törmäily paljastaa isäntänsä levottoman kiihkon,
jolla ei ole mitään muuta motivaatiota ja pohjaa kuin vahingoit-
taa muita ja pyrkiä totaaliseen kontrolliin maailmasta ja siten
itsestä. Jep, pahan isähahmon merkkinä hänellä on myös pitkä
kobrasauvafallos kädessä.

Aladdinilla on marakatti, allegoria narsismille, jonka poika
on itsestään tukahduttanut. Tietysti apina on myös perinteinen
sidekick-hahmo sankarin rinnalla, käytännöllinen ja aistillisesti
suuntautunut niissä tapauksissa kun sankari itse tapaa toimia
idealistisesti ja sentimentaalisesti. Kaunein valinta on Jasminen
toteemiel(ä)in, valtava lämmin tiikeri, joka edustaa koko mahta-
vaa tukahdutettua seksuaalisuutta. Samainen kissapedon hahmo on
se patsas mistä käsin "aarretta" lähdetään etsimään.

"Aladdin"-sadun kertomuksen voisi tulkita sujuvasti ännänneksi
sankaritaruksi feminiinin elämämysteerin etsinnästä. Tällaisessa
hollywoodrepressiokoneiston läpi tulleessa tarinassa se on silti
vain häivähdys animaatiohahmojen vahvimman sukupuolisen draivin
rinnalla, anaalisen onttouden. Yksi pieni myönnytys sukupuoli-
suuden representaatiolle ei sitä pelasta: Disney-naarailla on
nyt navat. Miehillä ei vieläkään.


..spoileri eessä..


Minusta se on mainio ratkaisu, että apina katoaa sankarin rinnalta 
siinä loppuvaiheessa kun sankari on saanut naisensa. 
Hän ei ole ainoastaan tukahduttanut tai kieltänyt narsismiaan, 
vaan hän on (fantasiaan kuuluvasti) totaalisesti siitä vapautunut 
totaalisen kohderakkauden kautta.

--
mg" sisko ei päässyt pyrotekniikalle töihin" soikkeli




Soikkelin elokuva-arkisto