===========================================================
Lyhyesti: "Amélie" on värikylläinen satu ujojen ihmisten 
rakkaudesta, lämmin mieleltään mutta viileän harkittu 
kuviltaan, ylihelppo katsojaystävyydessään: sosioeeppinen 
sommitelma historiattomasta suurkylästä, Pariisista. Hienot 
hymyt ja arvoituksista laadittu kerronta ainutlaatuisia.
===========================================================


Jean-Pierre Jeunet on yksi niistä harvoista elokuvaohjaajista, 
jotka ovat tuoneet jotain toivoa elokuvan tärkeimmälle 
käyttötarkoitukselle, uneksunnan välineenä. Kun yksikin 
ohjaaja rohkenee tehdä niin laji- ja katsojaryhmistä 
riippumatonta elokuvitelmaa, muuttuu kaikkien muidenkin 
elokuvien katsominen: värit käyvät merkityksellisiksi 
korostamilleen pinnoille, yksityiskohdat käyvät muistoiksi koko 
sivilisaation lapsuudesta.

Keskinkertaisen Alien-kokeilun (1997) jälkeen Jeunet on 
palannut omilleen entistäkin viisaampana ja, jos niin voi sanoa, 
entistäkin omaperäisempänä. Aihekin tuntuu sellaiselta, että 
ranskalaiset jos ketkä ovat sille omistautuneet: lähimmän 
kyläyhteisönsä ulkopuolelle asettuva ja sitä huomaamatta 
manipuloiva hahmo. Mutta päinvastoin kuin tämä kasvottoman 
pahantahtoisuuden aikakausi edellyttäisi, Jeunet kuvaakin 
tuntematonta hyväntekijää, Amélie-tyttöstä, joka palvelemalla 
salaa muita välttää käsittelemästä oman elämänsä yksinäisyyttä.

"Amélie" ("Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Le", 2001)
 on väriallegoriana vastakohta amerikkalaiselle "Pleasantville"-
elokuvalle (1998), jossa iättömän konservatiivinen, tv-maailman 
sisällä kummitteleva amerikkalainen pikkukaupunki muuttui 
hitaasti värilliseksi, kun siihen saapui seksiä ja aistillisuutta. 
"Améliessa" maailma on sitä vastoin läpensä aistikas, seksikin 
kuuluu siihen niin itsestäänselvänä, että sen esittämistä ei 
tarvitse erikseen kommentoida tarinassa. Mustavalkoisuus 
saapuu siihen valokuvien muodossa: revityt passikuvat 
osoittavat etteivät identiteetit olekaan niin kokonaisia ja 
ruumiillisia kuin miltä Amélien maailma näyttää. 
Ratkaistessaan passikuvien arvoitusta Amélie ratkoo omaa 
ujouttaan ja yhdistää tarinansa isänsä ja muiden tarinoihin, saa 
muut syrjäytyneet näkemään itsensä ja auttamaan itseään.

Kerronnallisten keinojen älykkyydestä huolimatta "Amélie" on 
yhtä konservatiivinen ja ihmiskuvaltaan typistetty kuin 
"Pleasantville". Ohjaajan mielikuvitus rullaa kyllä, kun 
keksitään miten ihmisiä luonnehtivat pienet vivahteet saadaan 
esitetyksi ('tää tykkää kuplamuovin puhkomisesta, tää 
jääbaletin vaatteista') tai miten kohostaa mysteeri 
erikoisefektein, mutta ihmisistä ei kuitenkaan osata sanoa 
enempää kuin että ovat niin ihania nuo "viidennen kerroksen 
pikkuneidit". Samaa patasovinistista hönttöilyä ovat eri asuissa 
tarjonneet kaikki ne leffat, joissa nuori "ystävätär" esitetään 
arvaamattoman aistikkaassa ja maagisessa tilassa, kun se on 
vasta siirtymässä yhden isähahmon (biologisen) valtapiiristä 
toisen isähahmon (sosiaalisen) valtapiiriin. Vasta kun siirto on 
onnistunut (Amélien tapauksessa luuherkälle maalarille), 
tyttönen voi kiinnittyä tiettyyn sosiaaliseen ympäristöön, 
noudattaa mestarinsa ohjetta ja valita sosiaalisesti 
asianmukaisen sulhasen.

"Amélie" on siis vain "Nikitan" läpivalaistu sisarpuoli, jolla 
tappavan vauhti on muuttunut elämää luovaksi riennoksi; sama 
pätee näiden elokuvien vaikuttavuuteen, että action toimii nyt 
lumouksen luomiseksi, Amélien ympäriltä tulvahtava 
elämänkirjo osoitetaan niin rikkaaksi kuviltaan, että leffa 
perustelee itse itsensä, etenkin kohtauksessa jossa Amélie 
sieppaa sokean kynkkäänsä ja kertoo meille epäröiville hämärän 
lapsille, mistä yksityiskohdista kuvien maailma koostuu.

Paljon ansiota leffan visuaalisesta voimakkuudesta menee 
näyttelijöille, etenkin Audrey Tautou pääosassa on kaikkien 
viidennen kerroksen nymfetti joukossa ilmestyksen kaltainen 
hahmo, niin pitkälle fantisoitu, että mustavalkoisen elokuvan 
aikakautena hän olisi näyttänyt pelkästään neurootikolta.

Mathieu Kassovitz passikuvia harrastavana poikafrendinä tekee 
asiallisen lämpimän roolin, hänenkin rauhallisuutensa korostaa 
Tautoun näyttelijäroolia, antaa tälle tilaa pauhata. Erityisen 
tärkeää on kuitenkin Dominique Pinon , näyttelijä Jeunet'n 
perusjengistä, jonka ilkeä klovninnaama vääntää leffan 
välittömästi tummahkon koomiseen tyylilajiin. Hmm, teatteriin 
mennessä pelkäsin, että juuri tämän elokuvan aikana katsojat 
varmaan nauravat 'väärissä' kohdissa ymmärtämättä Jeunet'n 
filmien viksuutta, mutta taisinkin olla itse se ainoa hörähtelevä 
häirikkö…

Toisaalta teatterista poistuessa huumoristakaan ei jää jälkeen 
kuin pitkä vino hymy. "Pleasantvillen" kaltaisuutta etsittäessä 
näkee miten "Amélie" on pelkkä söötti yhdistelmä esimodernia 
kyläyhteisöä, modernia kehitysuskoa identiteetin vapaaseen 
työstämiseen sekä postmodernia kitchiä, joka suojelee 
maailman moneliaisuudelta ja liiallisuudelta. No joo, on se 
kauneimpia näkemiäni elokuvia, mutta Jeaunet'n tuotannossa 
myös erityisen luotaantyöntävä absoluuttisen hallitussa, 
historiasta irrotetussa kuvamaailmassaan. Esimerkiksi prinsessa 
Dianan kuoleman käyttäminen romanttisena paralleelina 
Amélien elämälle on sellaista soopaa, joka omassa 
tarinamaussani ei kelpaa fylliksi ei fantasiaksi, ja haiskahtaa 
enempi aralta vetoomukselta ranskalaiseen monarkkien 
palvontaan.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 2.11. 2001

Soikkelin elokuva-arkisto