American Gangster (2007)
========================

Uusi Ridley Scott -elokuva on edelleenkin tapaus, vaikka mitään 
varman päälle tehtyä viihdefilmiä enempää niiltä ei 
odottaisikaan. Genrefilmien terävöittäjänä ja uudistajana Scott on 
edelleenkin kiinnostava, ja aina hänen elokuvissaan on useampi 
kiinnostava näyttelijäsuoritus. Tällä kertaa valkokankaan 
vangitsijana on "American Gangster" -elokuvassa (2007) 
eräänlaista toponyymiä henkilöivä Denzel Washington. 
Tositapahtumiin perustuvassa tarinassa tämä kisällistä mestariksi 
-gangsteri luo italialaisen mafian pohjalta oman versionsa. Ja 
onhan se myös ajankohtansa, Vietnamin sodan näköinen - tai 
ehkä sen kääntöpuoli, hallittu viidakkosota keskellä 
suurkaupunkia.

"American Gangster" on yli kaksituntinen epookkikuvaus, ja 
kuitenkin liian hätäinen. Siinä on liikaa tavaraa kuten kaikissa 
Scottin pitkissä elokuvissa, mutta isoin ongelma on sen 
muodottomuus genrefilminä: se on puoleksi mafiafilmi jossa 
herkutellaan ryysyistä rikkauteen -tarinalla, ja puoleksi 
rikosfilmi, jossa lahjomaton poliisi jahtaa velmuine kavereineen 
superkonnaa. Tähän yhdistelmään eivät sovi niin ohuet hahmot 
kuin mitä Scottille on ominaista.  Lisäksi toimintajaksot ovat 
realismin  ja tositarinan latistamia: tällä kertaa ei intouduta 
liioittelemaan barbaarien kamppailun osapuolia ja kamppailun 
voimasuhteita kuten "Black Hawk Down" -sotafilmissä.

1970-luvun sentimentia välittyy ensisijaisesti musiikissa, mutta 
rikosfilminä "American Gangster" muistuttaa pikemminkin 80-
lukulaisia elokuvia, ja tuo ehdottomasti mieleen epookkifilminä 
oudon söötin, Michale Ciminon "Year of the Dragon" -elokuvan 
(1985). Myös mafiafilminä elokuva on vain puolikas, riippumatta 
siitä miten karismaattinen D Washington kykeneekin olemaan. 
Mafiafilmille olennaista on kuvattujen sisätilojen erillisyys 
kaduista, salonkien ja sisäpiirin tunnelma eli ne elementit, jotka 
tekevät mafiafilmistä "itäisen goottisen" (erotuksena americanan 
"eteläiselle" ja "pohjoiselle" gotiikalle). Vaan eipä filmissä ole 
myöskään katujen tunnelmaa: etenkin joulukohtaus kadulla on 
samalla tavoin studiomainen kuin De Palman "Lahjomattomissa" 
(1987), mutta vailla studiomaisten kameratapojen tarkkuutta. 
Vain iso loppukohtaus vuokratalon huumeluolassa on Ridleytä 
tyypillisimmillään, ja muutamiin tällaisiin massakohtauksiin olisi 
voinut satsata paljon enemmän.

Lahjomatonta poliisia esittää Russell Crowe, ihan pätevästi 
hahmon lösöuskottavuuteen nähden, mutta paljon 
särmikkäämmänkin näyttelijän olisi tähän löytänyt. On nimittäin 
hyvin helppo verrata tätä Martin Scorsesen moderneihin 
mafiafilmeihin, ja arvailla miten mieskohtaisen draaman HÄN olisi 
tehnyt johdonmukaisen gangsterin ja korruptoituneen 
poliisilaitoksen kamppailusta. Sellaisistakin filmeistä
tämä Scottin yritys jää kauaksi.

Siis: jos Ridley Scott -elokuvat muodostavat oman genrensä niin 
sen edustajana tämä on täysipainoinen genrefilmi. Mutta muuten 
ärsyttävän muotopuoli.

--
M.G. Soikkeli
Budapestissa 17.1.2007

Soikkelin elokuva-arkisto