==============================================================
Lyhyesti: "Apinoiden planeetta" on turha ja tarkentumaton 
klassikkoscifin uudelleenfilmatisointi, jonka tuotannollinen 
panostus näkyy lähinnä maskeerauksessa. Hyvästä alku-
asetelmasta huolimatta juoni leviää käsiin, mitä korostaa eloton 
päänäyttelijä Mark Wahlberg. Burton tuotemerkkinä = tylsyys.
==============================================================


Hyvien scifielokuvien puuttuessa joutuu katsomaan 
keskinkertaisia ja jopa kehnojakin, tosin jos "Apinoiden 
planeetan" (2001) absoluuttisen löysyyden olisi tiennyt ennalta, 
ei tästä hömpästä olisi maksanut edes videovuokran hintaa. 
Uransa alussa Tim Burtonin ohjaajanimi oli yhtä kuin katsojan 
takuu mielikuvitusrikkaalle elokuvalle. Tänä päivänä Burtonin 
nimi on takuu vain tuottajille.

Uutta "Apinoiden planeettaa" oli onnistuttu markkinoimaan 
siinä määrin spektaakkelin oloisena filminä, että vasta jossain 
puolen tunnin kohdalla tajusi kuinka mitäänsanomaton, B-
tuotantojakin ahdetumpi ja mielikuvitusköyhempi oli tämän 
elokuvan studiokeskeinen maailma. Digiavusteisia ulkokuvia 
oli käytetty ihmeen vähän, viidakko oli tasan kasvihuoneen 
näköinen, ja aavikko ja avaruus olivat ainoat taustat, jotka 
jotenkuten näyttivät siltä miltä pitääkin: isolta tyhjyydeltä.

"I go to get my chimp", sanoo sankari, mikä on ihan hyvä motto 
ja pyrkimys ekologisen aikakauden scifi-filmille. Apinoiden 
habitaatti ei kuitenkaan ole kummempi kuin apinoiden 
hiekkakuoppa. Hauskojahan ne muutamat, burtonesquelta 
maistuvat 'apinoiden makuhuone' -kohtaukset ovat, jahka 
päästään kasvihuoneesta ja hiekkakuopasta sisätiloihin. 
"Apinoiden planeetta" -filmin suurin puute scifinä on, että 
kuvista löytyy kyllä kaikenlaista geneeristä roinaa, etenkin 
alkupuolella, mutta siitä puuttuu lähes tykkänään ihmeen tunto. 
Paljon mainostetut käännekohtaukset elokuvan loppupuolella 
ovat ideoina tieteisfantasiaa parhaimmillaan, mutta ne 
kulutetaan vitsin lailla nopeasti, ilman kehittelyä ja tunnelman 
luomista. Ongelmat johtuvat siis tasan samoista tuotannollisista 
syistä kuin minkä tahansa toimintafilmin tylsyys: tehdään 
lyhytjännitteistä 10-2-10 -tahtista elokuvaa lyhytjännitteiselle, 
tietokonepelien ja musiikkivideoiden kuvailmaisuun tottuneille 
teinikatsojille. "Apinoiden planeetan" kohdalla erityinen 
tuotannollinen onnettomuus oli vielä aikataulun kiristäminen 
filmin loppuvalmisteluissa.

Lajiperustaa eli kuvastolainaa uusi "Apinoiden planeetta" lainaa 
yllättävänkin paljon Hollywoodin vanhoista roomalaiset vs. 
kristityt -spektaakkeleista. Muinaisen Rooman valtakuntaa, 
poliittisten ja militarististen voimien vastakkainasetelmaa 
korosti kyllä aiempikin filmatisointi (1968; Boullen romaanin 
lainausten suuntaa en nyt muista). Saadaanhan sillä tavoin 
isännät ja orjat -asetelma liittymään ennemmin 
(kunniakkaaseen) kristilliseen historiaan kuin (kunniattomiin) 
Ameriikan orjamarkkinoihin.

Burtonin valitsema filmilopetus on tässä mielessä hienoinen 
kannanotto poliittisesti tiedostetumpaan suuntaan. Huomiohan 
kiinnittyy siihen, miten lajivitsien ohessa nousevat väistämättä 
pintaan rodulliset allegoriat: kohtelevatko pääasiallisesti 
tummapintaiset orjuuttajat pääasiallisen valkoihoista väkeä 
samalla tavoin kuin tuotemerkkituttu Ameriikan kansakunta 
vielä 150 vuotta sitten? No kohtelevat kyllä, mutta 
tuotannollisista syistä Burtonin wasp-sankari on yhtä aivoton ja 
analyysikyvytön hahmo kuin minkä tahansa toimintafilmin.

Lainakamalla ei kuitenkaan pitkälle päästä, ei edes scifissä, 
jossa vaihtoehtoisen tai tulevaisuuden kulttuuriin voitaisiin 
ainakin periaatteessa kierrättää lähes mitä tahansa 
nykymaailmasta. Nämä lainaukset kun kuitenkin tuovat 
mukanaan sisältöjä, tavaroiden ja tyylien merkityksiä, joita 
pitäisi jossain määrin saattaa yhteen. Tätä ajatuksellista 
pohjatyötä ei "Apinoiden planeetan" uudelleensovituksessa ole 
juurikaan tehty. Vanha stoori on vain apinoitu uusiin 
lavasteisiin ja lavennettu uudella kehyksellä. 

Kun hahmoja ei ole ajateltu sen pidemmälle kuin mitä on 
lainattu vanhasta tarinasta, on filmin dialogi auttamattoman 
tylsää ja juoni falskaa kaikenmoisista yhteensattumuksista. 
Filmin on tärkeämpi näyttää brandiltaan kohtauksittain kuin että 
kohtaukset saataisiin toimimaan draamallisesti, etenkään 
toisiinsa nähden. Kovasti huomiota on pantu siihen, että apinat 
eivät vaan näyttäisi kömpelöiltä puppeteilta maskeissaan, joten 
kuva on tunkkaisen tiivistä, epäelokuvamaista, aina kun apinoita 
on mukana kohtauksessa.

Ihmeen tunto -mittari menee lukemissa alaspäin koko elokuvan 
ajan, kun ihmisten ja apinoiden yhteentörmäys on pelkkää 
suurmiesten fysiikkaa eikä oliosuhteiden kemiaa, 
puhumattakaan politiikasta. Kaikki mahdollisuudet ihmisen ja 
apinan vuoropuhelusta jätetään käyttämättä, ja siten scifin 
olennaisin aines. Kerran ne ihminen ja apina pussas, mutta vielä 
sen pidemmälle ei ensimmäisessä yhteydessä päästä.

Wahlberg, Kris Kristofferson ja suu-törröllään-näyttelevä-
mallityttö takavasemmalla olivat kaikki yhtä matalia valintoja 
latteaan elokuvaan. Toimeliaan energian ruumiillistumanakin 
tärkeämpi on Tim Rothin esittämä raivokas apinakenraali, 
filmin varsinainen dynamo. Maskinkin lävitse sympaattinen oli 
myös Helena Bonham Carterin esittämä tiedenainen, vaikka tuskin
minä häneen pettyisin turkisbikineissäkään...

Lisää elämää hukattavaksi: www.planetoftheapes.com 


--
M.G. Soikkeli
Videolta 06.04.2002

Soikkelin elokuva-arkisto