=========================================================
Lyhyesti: "Avalonin usvat" on melodramaattiseen ja 
naispainotteiseen suuntaan tehty sovitus kuningas Arthurin 
tarusta. Juonen käänteet ja hahmot on kuvattu hyvin tutusti, 
mutta mystiikassa on sekä etnisempi annos että new age -
hörhöilyä. Soma ja hajanainen kuten tv-minisarjaan sopii.
=========================================================


Jo pelkkä ajatusleikki loppuunkerrotun myytin sivupoluista on 
kiehtova: mitä Jeesus teki Intiassa, mitä Peter Pan puuhasi 
aikuisena, ja mitä oikeastaan tekivät kaikki ne naiset, jotka 
ovat joutuneet näiden miespainotteisten myyttien 
sivurooleihin. "Avalonin usvat" oli Marion Zimmer Bradleyltä 
(1983) niin vaikuttava näkökulman siirto, että romaani käännettiin 
suomeksikin; ilmeisesti Bradleyn kirjalla oli osaltaan iso 
merkitys sille, että Arthur-taru ja koko kelttibuumi heräsivät 
uudelleen kierrätettäväksi puolivillaisiin fantsutarinoihin ja tv-
sarjoihin (ja Bradleyn kirjan jatko-osiin...).

Romaanin pohjalta tehty tv-minisarjasovitus 
("The Mists of Avalon", 2001) on keskivertoa 
parempi sekä tv-elokuvaksi että Arthur-tarinaksi, mutta omalla 
kohdallani sen katsomisessa oli käydä kuten kävi 
kirjan suhteen: suunnilleen sata sivua jaksoin kahlata, sitten 
annoin periksi. Inhimillisemmäksi tehdyt henkilöt ja 
naispainotteinen näkökulma eivät ole syynä kirjan ja tv-
elokuvan lannistavuuteen. Rasitteena on se että juoni tuntuu 
kuitenkin liian tutulta ja ennakoitavalta, eikä 
pseudokeskiaikaisesta hieman historiallisemmaksi 
muotoillusta maailmasta irtoa kiinnostavia yksityiskohtia. 
"Avalonin usvilta" uskaltaa odottaa samanlaista tuoreuttavaa 
myyttien tulkintaa kuin esimerkiksi Robert Holdstockin 
kirjoissa, mutta vahvana ideanaan se tarjoaakin vain
Arthurin sisaren, Morgainen näkökulman ja kertojaäänen.

Lisäksi mystiikassa se  new age -osasto näyttää lähinnä 
koomiselta, kun päästään usvien lävitse Avaloniin. Paikka on 
yhdistelmä intialaista, arabialaista, antiikkista ja vähän sitä 
kelttiläistäkin tyyliä, ja vaikka tälle etniselle rytäkälle olisi 
perusteet kirjassa (toivottavasti), niin telkkasarjan 
makeilevissa värisävyissä Avalon näyttää joltain hare krishna -
mainokselta. Tv:stä ("Teho-osastosta") tuttu näyttelijä,
Julianna Margulies on pääosassa kyllä karismaattisen kaunis
kuninkaallinen, mutta yhtä siloiteltu kuin nämä
höpökeskiaikaiset tarinat pakkaavat olemaan. Muissa 
naisrooleissa ylvästelevät Anjelica Huston ja Joan Allen,
tyylilaji heidän kohdallaan on samaa kuin olisi lapsille
tehdyssä Arthur-sadussa.

Filmisovituksessa ei myöskään päästä henkilöiden sisäiseen 
elämään sen pidemmälle kuin yleensäkään keskinkertaisissa 
romaanisovituksissa tohditaan, ja kun hahmojakin on sarjassa 
saman verran kuin keskisuuressa larpissa, niin eipä olisi 
aikaakaan syventyä inhimillisen ja jumalaisen välillä 
tasapainoileviin persooniin.

Ainoastaan elokuvan lopetus on myyttitulkintana erityisen 
komea, mutta kirjansa lukeneille se ei tarjonne mitään uutta?
Mitä Arthur-sovituksiin tulee, itse toivoisin vielä joskus
näkeväni T.H. Whiten "Once and the Future king" -teoksesta
muutakin kuin Disney-version. Lukematta on vielä Bernard
Cornwellin "Talvikuningas" ja Naomi Mitchisonin "To the
Chapel Perilous", joissa ilmeisesti niissäkin olisi ainesta
omaperäisempään myytinsovitukseen.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 25.5.2002

Soikkelin elokuva-arkisto