===========================================================
Lyhyesti: "Bad luck love" on totinen kuvaus linnakundin 
paluusta citylähiöönsä; elokuva joka pitää kuunnella, mutta ei 
kannata nähdä. Hyvä esimerkki kotimaisen leffan ohilyönneistä 
sosiaalisen todellisuuden löytäjänä. Väkinäisen rankka.
===========================================================


1960-luvun yritykset kuvata suomalaista rahvasta näyttävät 
sööteiltä, koska yritys on niin kova ja ihmiset etäisyydessään 
niin aikansa näköisiä. Ehkä 30 vuoden päästä "Bad luck love" 
(2000) näyttää ja kuulostaa sekin söötiltä, mutta tänä pänä sen 
tyyli erottuu vain tarkkaan laskemoituna, harvinaisen raskaasti 
katsojaa aliarvioivana. Leffan kuviteltu katsojakunta lie 
keskimäärin 13-vuotias yksinhuoltajaisä, joka harrastaa 
karihotakaista ja ekstaasia eikä tutkitusti kestä yhdessä kohtaa 
kauemmin kuin 90 minuuttia.

Vuosi vuodelta suomalaisen elokuvan tila näyttää 
surkeammalta, ja kotimainen katsojakunta tietysti reagoi siihen: 
viime vuodesta katsojamäärät ovat pudonneet jo 12%. 
Keskeinen syy tälle romahdukselle on se, että suomalaisen 
elokuvan "nousu" on osoittautunut pörssikuplaksi, ja keskeiset 
syypäät ovat Olli Saarela ja muut miesohjaajat, jotka jatkavat 
katoavan menestyskonseptin etsimistä jätkäkeskeisistä aiheista. 
Tälläkään kertaa sanoma ei ole sen kummoisempi kuin että 
isäthän ne vaan lapsiaan rakastaa, kun saavat tilaisuuden. Ja 
äitejään, nämä vankilakammiossa kääntymyksen kokevat 
kristus-hahmot.

"Bad luck love" -filkan lähin tausta voisi löytyä "Täältä tullaan 
elämä" -elokuvan pitkästä varjosta, höllästä uskosta, että 
keskeneräinen lähiöstoori on totuus koko cityelämästä. 20 
vuoden jälkeen keskenjäämisen julmuutta vain joudutaan 
todistamaan 20 kertaa hurjemmilla hahmoilla. Ei ihme että malli 
sitten lainataan amerikkalaisesta toimintafilkasta. Pahimpana 
rimanalituksena on kristushahmon pikkuveljeä esittävän Tommi 
Erosen pyrintö Suomen garyoldmaniksi.

Se miten nämä ohjaajaäijät käsittävät 'vakuuttavan' elokuvan on 
maailmankuvan mallintamista Slitzin kaltaisen sosiaalipornon, 
musiikkivideoiden ja kansallisen nostalgian välimaastossa. 
Tuotantotuen saamiseksi rimaa nostetaan laittamalla tarina joko 
ajalliseen tai paikalliseen marginaaliin. Voi hyvin kuvitella, 
että nämä äijät tekevät tarinaa ahdistavasta menneisyydestä 
reaktiona sille kauhulle, mitä he tuntevat kotimaisen 
leffahistorian edessä: mikä on heidän suhteensa siihen? Onko 
siellä mitään mistä he voisivat oppia? Ei kerrassaan mitään 
mikä myisi varmasti! Mikäs sen hirveämpää. Seuraavaksi
tekemään "Rukajärven tie II"?

"Bad luck love" on ihan oikeasti kiinnostava niissä kohdin, 
joissa vaivaudutaan kuvaamaan ihan oikeita ihmissuhteita ihan 
oikean näköisissä asunnoissa, ja ällistyttävän tollo kun pyritään 
näyttämään, miten rankkaa elämä on cityvittulähiössäsaatana. 
Dialogi on samoissa raameissa joko uskottavaa tai yliuskottavaa 
("Mä olen nyt muuttunut mies"), mutta ei kertaakaan 
kiinnostavaa. Tai no joo, kaiken sementin keskellä leffassa on 
yksi hillittömän tyylikkäästi paikoitettu repliikki ("Jätkä nussii 
Villen mutsii").

Pääosan vähäpuheinen Jorma Tommila menee hukkaan 
lapsekkaasti hilluvan miesporukan keskellä. Naispääosan Maria 
Järvenhelmi on puolestaan niin supersympaattinen, että hänen 
tuokioidensa vuoksi leffassa on jotain mitä jää mieleenkin. 
Mutta kun leffa on valmiiksi laskettu paperilla, mitä siinä pitää 
myydä, niin edes kuvausten aikana ei sitten osata vangita 
filmille sitä, mikä on elävää ja aitoa - enkä tarkoita vain 
Järvenhelmeä vaan ylipäänsä muutamien uskottavien 
ihmissuhteiden laventamista. 

Siis: kuva pois, musatausta kaiuttimiin, ja Olli Saarelalle
toiveet pidättäytymisestä mainosuralle. Muuten joudumme näkemään
vielä katu-uskottavan North side -musikaalin Keravan
teinitapoista.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 6.6.2001

Soikkelin elokuva-arkisto