=========================================================
Lyhyesti: "Badding" yhdistelee satua ja totta päästäkseen 
legendaarisen tunnelaulajan mielen maisemaan. Hyvin 
kohteensa oloinen ja kauniin nostalginen kohtauksittain, 
kokonaisuutena yhtä hajallaan kuin muut Pölösen pitkät 
elokuvat. Myös yritys läpileikata julkisuuden muutoksia.
=========================================================


"Badding" (2000) on yhdistelmä kesäistä road-movieta, 
kaurismäkeläistä einesrealismia, "Doors"-vaikutteista 
musiikkileffaa, ja ohjaaja Markku Pölösen tavaramerkkiä 
eli reteetä maaseudun miekkosten lähikuvausta. 
Hotapulveria lotraava mopojätkä, sateisen ikkunan lävitse 
nähty peräkamaripoika, divarista suosikkisarjiksiaan 
penkova hampuusi, lumihangessa rakkausrunoa tavaava 
finninaama; niin, nuo mainiot miehemme "vihersektorialalta", 
ei ihan viimeinen, vaan kaksi viimeistä mohikaania kirveet 
jo kaivoon viskanneina ja kaupunkiin muuttaneina. 

Pidin tästä muusikkoleffasta paljon enemmän kuin 
"Kulkuri ja joutsenesta", jossa hukattiin yhtä paljon kuin 
löydettiin, mutta en lähellekään niin paljon kuin 
"Pitkästä kuumasta kesästä. Eikä se johdu pelkästään 
sukupolvisuosimuksesta. "Badding"-elokuva on niin 
epätasainen kuin kokoamalla koottu suomalainen 
menestysleffa voi olla, ja silti vastustamattoman autenttinen: 
ei niinkään aikakauden, kuten sen tarkkaa lavastusta on 
kehuttu, vaan ihmistyypin. Mitä lähempänä ihmistä 
ollaan, sitä enemmän tiivistyy myös 60-80 -lukujen 
Suomesta. Aivan kaikessa "Badding"-leffa ei tähän 
yleistykseen pysty mutta riittävänä paljossa.

"Mulla ei mene Ossi kamalan hyvin". Kun niin arkisen 
yleiseen toteamukseen saadaan ladattua niin vahva tunne 
kuin "Badding" parhaimmillaan tekee ja niin alkupuolella 
elokuvaa, filmi on jo voittanut katsojan puolelleen. Kohtaus ei 
ole liikuttava siksi, että se olisi sentimentaalinen: että 
raulin kaltainen hahmo tulisi ilmaisseeksi itsestään jotain 
syvempää ja autenttisempaa. Kohtaus on liikuttava tasan 
siksi, että katsoja tietää jo miten tämän tarinan raulit 
reagoivat ammattiauttajaan ja miten he hellivät omaa 
yksinäisyyttään kuin aarretta; niinpä Raulin kiivetessä 
Ossin autoon (oravanpesään...) liikuttavaa on se kuinka tuo 
sentimentaalisesti laskelmoiva lapsenmielinen ihminen on 
suurenmoisen vilpitön vaatimuksessaan: nyt sinä otat 
minut vastuullesi. Samalla katsoja kuitenkin jo tietää, että 
Ossi laskelmoi hyötyvänsä Raulista. 

Katsojan ironinen etumatka muuttuu happamiksi kyyneliksi, 
kun katsoja tajuaa että Rauli tietää miten 
sopimuksenvarainen heidän ystävyytensä on. Leffan 
takaumien kiinnostavuus alkaa kehittyä tästä: miten 
laskelmoiva ystävyys ja molemminpuolinen riippuvuus on 
voinut säilyä edes periaatteessa; miten nämä heput 
hyötyvät toisistaan ja miksi tarvitsevat toisiaan?

Janne Reinikaisen tekemä Raulin hahmo on alusta alkaen 
realistisuudessaan liikuttavampi ja sympaattisempi kuin 
mikään Matti Pellonpään rähjärooli; sellainen 
näköiskuva, joka ei kerro pelkästään Rauli Somerjoesta 
vaan laajemminkin suomalaista nuorista miehistä, näiden 
kääntymisestä aina vain enemmän kohti lapsuuttaan ja 
sisäistä hiljaisuuttaan. Jossain kotinurkilla tarina kuitenkin 
alkaa hortoilla minne sattuu eivätkä käsikirjoittajat ole 
keksineet kuin kuvina täyteisen lapsuusmuiston, mistä 
löytyy yksi vilpitön syvyys lisää; mutta entäs se 
laskelmoiva puoli? Vilpittömän ressukkamainen kohtaus 
ex-tyttöfrendin ovella on vain sivuaskel. Paljon suurempi 
näyttäisi siis olevan Reinikaisen ansio Raulin hahmon 
rakentamisessa kuin käsikirjoituksen.

Mutta hienointa tässä Mrkku Pölösen ohjaamassa 
elokuvassa on liioittelemattomuus ylämäki-alamäki -
kuvauksessa. Raulin kaltaisen ihmisen elämä värähtelee 
pienemmällä asteikolla, vaikka ulospäin kiskotaan mitä 
milloinkin buumiin sopii, millaista julkkista hänestä 
kaivataan lavalle. Kuten jossain lehtijutussa elokuvan 
kohdetta kuvailtiin: RBS ei itsekään tiennyt, kuinka 
kultakurkkuaan käytti eli lauloi kehnoina päivinä todella 
pieleen mutta hyvinä päivinä kuin enkeli. 

Ennen kaikkea "Baddingissa" on oma vahva tunnelmansa; se 
kerätään niissä kohtauksissa, joissa ollaan lähinnä Raulin 
ominta maailmaa, lapsuutta tai nuoruutta tai lapsenomaista 
tarinan nykyhetkeä. Sen sijaan muut elokuvan hahmot on 
vedetty joko rockunelmaksi tai puskafarssiksi. Bradpitt-
kasvoinen Peter Franzén esittää lapsuudenkaveria, roudari 
Ossia, ja tyttömäisyyttään heilimöivä Karoliina 
Blackburn on sellainen muotilehdestä repäisty 
nuoruushaave, jollaisia Somerolla ilmeisesti kasvaa joka 
töllin nurkalla. 

No, Pölösen elokuvien naiskuva ei ole aiemminkaan ollut 
tangolaulun uneksuntaa tai baaritiskin patsasta pohditumpi. 
Niinpä Pölönen on jo leffansa lähtökohdissa puolustanut 
henkilöhahmojen pinnallisuutta sillä, että tämähän on 
vain satua tai tangon taikaa ja onnenmaata.

Yksiulotteiset hahmot sopivat kyllä puskafarssiiin, johon 
Pölönen on taipuvainen piristääkseen kuvakeskeistä 
kerrontaansa. "Baddingissa" siitä vastaa seinästä eli 
sarjakuvasta repäisty hahmo, Puntti Valtosen tekemä 
noutojätkä; lisäksi jäähallissa Raulia odottavat keikalle 
pellemäiset androgyynit, joista puheliaampi, Frank, on 
puolestaan Pertti Koivulan uran tyhjänpäiväisimpiä 
täytöksiä. Käsikirjoittajilla, Pölösellä ja Heikki 
Metsämäellä lienee ollut mielessään, että siirtymä 
1970-luvun rockjulkisuudesta 80-luvun Dingo-julkisuuteen 
täytyy osoittaa sen keikkabisneksen kautta, mihin Badding 
tahdottomasti ajautuu mukaan. 

Pölösen elokuvien sukupuolitetun maailman voisi kuvailla 
vaikkapa tällaiviissiin:

Dingokausi eli 80-luku: 
   sukupuoli kaupungin opettamana performanssina
Rockin 70-luku:
   sukupuoli tuottuu omassa toiminnassa
Tangon muinainen Suomi: 
   sukupuolet maaseudun 'luonnollisina' kasvumalleina

Samalla käsikirjoittajat kuitenkin asettavat selvät rajat 
sille, millaista miehen roolia Rauli nössöilystään 
huolimatta täyttää: sentimentaalisuudessaan hän ilmaisee 
miehen sisäisestä elämästä jotain mikä voi tulla vain 
maaseudulta ja vanhan suomalaisen musiikin pohjalta. Raulin 
siis osoitetaan ylittävän ne samaiset mediaraamit, joilla 
hänet lyötiin rahoiksi tässä viimeisimmässä 
baddingbuumissa. Elokuva kokonaisutena on kutsu seurata 
päähenkilöä löytämään julkisen elämän autenttisuus, 
ja kun leffan lopussa yleisö tuijottaa Baddingia, tuijottaa se 
myös elokuvayleisöä niin kuin kollektiivinen peilikuva. 
RBS-hahmo on siis meedio joka saa valkokankaan yleisön, 
tuon kollektiivisen peilikuvan antamaan äänensä enkeli-
Raulille; koko "badding" on vain sopimus jota toinen 
välittäjähahmo, Ossi auttaa solmimaan vuosikymmenten 
lävitse. Elokuva loppuu siihen kun tuo sentimentaalinen 
"vihreä mies", meedio palaa takaisin luontoon, mistä hän 
on tuonut ymmärryksen kyvyn kulttuurin pinnallistamille 
ihmisille, ja aivan viimeiseksi yleisö saa nähdä pelkät 
sanat: "Kiitos Rauli!". Kenen ääni se on? Yleisön joka puhuu 
ohjaajan suulla?

Elokuvaa yhteen sitova kertojaääni harvoin toimii muutoin 
kuin tyhmimpien katsojien taluttajana, mutta "Baddingissa" 
se tuo huvittavan, surullisenkin ristiriidan päähenkilönsä 
sisäisen ja ulkoisen maailman välille. Ilman kertojaääntä 
leffa olisi vieläkin hajanaisempi, Pölönen kun ei tunnu 
osaavan päättää millä kohtauksilla hän haluaa nostattaa 
tunnelman ja miten pitkälle eteenpäin tämä nostatus 
toimii. Kohtausten välinen rytmitys on Pölösellä taas 
kerran harvinaisen repaleinen, eivätkä erityyppiset hahmot 
kohtaa hänen elokuvissaan millään mielekkäällä tavalla. 
Raulia noutamaan lähetetyn muusikko osuus on tuoda 
tilannekomiikka milloin mihinkin kohtaukseen; myös jotkut 
sivuhahmot, jotka tuntuisivat olennaiselta tämän tarinan 
Raulille, etenkin äiti ja tyttöystävä, jäävät tarpeettoman 
ohuiksi.

Draamalliset latteudet kuitenkin menisivät paketin mukana, 
elleivät musiikkikohtauksetkin olisi niin erilaisia 
tyyliltään. Sisälavakohtaus jossa RBS laulaa "Fiilaten ja 
höyläten" on Pölöseltä samanlainen mestarinäyte kuin 
"Onnenmaan" tiiveimmät palat, tällä kertaa vain 
rockunelman kuvituksena, mutta ulkokohtaus rantalavalla on 
niin suoraa lainatavaraa ulkomaisista rockleffoista, että 
kohtaus ei ole edes hauska; onpahan vain samanlaista 
kiiltokuvamaista mainossälää, jollaiselle Pölönen jostain 
syystä omistautuu yhtä hartaasti kuin mopolle ja 
maitolavalle. Etenkin tuo rantarokkipala on niin banaali, että 
tekisi mieli kävellä ulos teatterista: miten tolloina ohjaaja 
oikein pitää katsojiaan?

Koko "Badding" oli jäädä katsomatta, kun luin millaisen 
hehkutuksen Helena Ylänen siitä kirjoitti; nyt leffan 
nähtyä myös tiedän, että siinä oli puolet jaffaa siinä 
jutussa. Sitten keksin, että otan itsekin osani B-buumista ja 
kirjoitan artikkelin vaikkapa miestutkimuksen 
näkökulmasta: ja toden totta, jotain jörön pelkistettyä on 
tämän elokuvan miestyypissä, olipa se sitten enemmän 
pelkän Pölösen kuin nykysuomalaisen maailmankuvaa. 
Mutta teatterissa ei "Baddingia" ole välttämätön nähdä, 
päinvastoin, monella tapaahan Pölönen käyttää Kari 
Sohbergin vangitsemaa kuvaa niin kuin tv-mainosta. Ilman 
RBS:n väreilevää musiikkia sitä 
maisematapettityylittelyä ei kestäisi.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 23.10.2000

Soikkelin elokuva-arkisto