==============================================================================
Lyhyesti: "Beautiful thing - ensirakkaus" on söpöstelevä ja hymystä pitäen
opettavainen kuvaus, kuinka duunariluokan homokin voi tulla ulos lähiönsä
betonisesta komerosta, kun tukena on sos. nousuun kykenevä äiti. Vahvoja
näyttelijöitä, surkea juoni,kiintoisa miljöö. Ensiohjaus Hettie MacDonaldilta.
==============================================================================

Ensirakkautta on tulkittu kautta aikojen (so. alkaen 11. vuosisadalta)
romansseista kauneimpana ja aidoimpana: rakastavaiset löytävät toisensa ilman
romanssin oppeja, viattomuuden tilassa. Ensilemmen romanssi edustaa
rakkauden "luonnollisuutta" ja ylipäänsä eräänlaista ensimmäisyyden ihmettä,
johon Maria Dibattistan elämänfilosofisen analyysin mukaan tiivistyy paljon
olennaista koko modernista länsimaisesta kulttuurista.

"Beautiful thing - ensirakkaus" onnistuu luomaan kohtauksia, joissa katsoja
pidättelee henkeään läsnäolonsa pelosta ja lumosta: niin aidon oloisia ja 
eläneen näköisiä ovat leffan nuoret rakastavaiset Jamie ja Ste. 
Valitettavasti "Beautiful thing" jää kesken kaikissa kehitystarinoissaan.
Rohkeuden tunnot löytyvät kuin itsestään, romanssikin alkaa sujua 
sutjakkaasti heti kun on löydetty oikea harrasteympäristö sen toteuttamiseen.
Pointtina ei ole sittenkään ihmisten keskinäinen tunneside, vaan se että
jokaisen on vain löydettävä omin habitaattinsa ja loppu identiteettityöstä
sujuu itsestään - kukin bailaa omissa joukoissaan.

"Beautiful thing" on hyvä esimerkki tarinoista, joita saanemme nähdä
lähivuosien cokiksella blandratussa postmodernissa yhä enemmän:
opetuselokuvia identiteettien rinnanelosta ja rakentamisesta, about Suosikki-
tasoista tunnelmointia oman teiniyden löytämisestä joukossa tai toisessa.
Stephen Frearsin ohjaama "Poikien pesula" (1985) on tällaiseen "Beautiful
thingin" kaltaiseen roolileikkiin verraten aidosti haastava elokuva. Frearsin
leffan hyvän fiiliksen ja rentouden ymmärtää vasta "ensirakkaudelle"
mahdollisten makeilujen jälkeen.

"Beautiful thing" voi kuitenkin olla kiinnostava katsomuselämys kuva-
maailmaltaan. Rakastavaisten kundien sulous, herkkyys jota järjestelty kuva
ei voi peittää vaan ainoastaan suunnata  - tarjoten rajaukseltaan enemmän
keskihakuisia kuin keskipakoisia kuvia - , rinnastuu hienosti siihen värien,
vaatteiden, musiikin & ihmiskasvojen kirjoon,joka sotii betonilähiön maisemaa
vastaan. Ihmisjoukon hyvä tahto tuntuu tiivistävän keskuudestaan ensilemmen
ihmeen.

Keskushenkilönä hyörivä, Linda Henryn esittämä äitihahmo on yksi
karvaansuloinen lisä vahvojen brittinäyttelijättärien joukkoon, eivätkä
 - kuten todettua - leffan rakastavaiset jää karvan vertaa jälkeen 
autenttisuudessa.

Käsikirjoitus perustuu Jonathan Harveyn näytelmään, mikä selittää napakan ja
humoristisen dialogin; Harvey myös pistäytyy leffassa pienessä
rullatuolikuningattaren roolissa. Leffassa on raikkautta myös siitä käsin,
että leffa on debyytti niin pääosaa esittäville kundeille kuin ohjaaja 
Hettie MacDonaldille.

Jossain muumitarinassa todetaan vinosti, että rakkaus se on kummallista:
enimmäistä kertaa luulee viimeiseksi ja viimeistä ensimmäiseksi. 
Ensirakkauden lumoa kuitenkaan harvoin rohjetaan kuvata niin hellien kuin
"Beautiful thing" tekee - siitä sulkahatun nosto.

--
#####################   "Kun sinä hallitset siirtokuntaa ja minä kirjoitan
    M.G. Soikkeli	 poliittista filosofiaa, he eivät ikinä arvaa,
    csmaso@uta.fi 	 että yön pimeydessä hiivimme toistemme huoneeseen
#####################	 pelaamaan tammea ja käymään tyynysotaa" -O.S.Card-

Soikkelin elokuva-arkisto