===============================================================
Lyhyesti: "Billy Elliot" on hyvin tavanomainen lahjakkaan 
pojan kehityskertomus, jonka humaani ihmiskuva kuitenkin 
piristää; ihmepoika kohoaa irti hiilikaivosten ja Thatcherin 
hirmuhallinnon Britanniasta, miltei kuin "Loistossa" parhaim-
millaan. Clash kohtaa "Joutsenlammen", ei ongelmitta. Söötti.
===============================================================


"Billy Elliot" (2000) on niitä hyvää tarkoittavia elokuvia, joita 
on suht helppo markkinoida sille keskiluokan yleisömassalle, 
joka haluaa pitää itseään suvaitsevaisena. Tarina mainarin 
pojasta joka on luonnonlahjakkuus balettitanssijana täsmälleen 
väärässä ajassa ja paikassa on omiaan tälle blairilaisen 
demariajan elokuvakulttuurille, jossa voidaan nostalgisoida 
Clashin ja Marc Bolanin tahtiin kireän 70-luvun vaihtumista 
vapaaksi 80-luvuksi. Thatcher olikin vain faarao, jonka 
hirmuhallintoa lahjakkaat lapset voivat paeta parempaan 
aikakauteen, sosiaaliset ristiriidat ratkaistaan hamassa 
tulevaisuudessa, kunhan yksittäiset lahjakkuudet saavat 
toteuttaa itseään parhaassa mahdollisessa koulutuksessa...

"Billy Elliot" on kaikenikäisille (K-7) tehty satu, täydellisen 
harmiton ja yhtä viihdyttävä kuin kuka tahansa 2000-luvun 
lapsitähtisteppaaja. Britit osaavat tehdä tällaisia 
kollektiivikohtaisia tiskirättirealismilla taustoitettuja filmejä 
äärimmäisen sujuvasti, ilman mitään saumoja 
tanssinumeroihin tai aurinkoisen individualistiin aineksiin. 
Aikuisnäyttelijät ovat sitä mukaa varmimmasta päästä, 
ympäristönsä oloisia perheenjäseniä ja tupakkaa sauhuttava 
baletinopettaja (duunariroolien veteraani Julie Walters).

Leffan suola on kuitenkin sen lapsinäyttelijöissä, etenkin 
hämmästyttävän rennossa ja virnistyksillään hurmaavassa 
pääosan esittäjässä Jamie Bellissä. Tavoitellessaan tanssin 
tuntoja filmi on kuin 2000-luvun kopio "Footloose"-filmistä, 
niinhän kulttuurinkulutus valuu ikäluokissa alaspäin ja lapset 
esittävät teinienkin tehtävät; samasta syystä tämä ryysyistä 
legginseihin -stoori kelpaisi myös 90/00-luvun 
"Flashdanceksi", musaraidalta puuttuu vain Madonnan käsky 
"Express yourself". Filmi on ohjaajaltaan miltei esikoinen ja se 
kyllä näkyy, dramatiikka luodaan toistuvilla intensiteetin 
vaihdoksilla eikä pitkäjänteisillä juonten ja henkilöiden 
ristikytkennöillä. Se ohjaaja Stephen Daldryn esikoisohjaus 
"Eight" (1998) näkyy kertoneen 8-vuotiaan pojan isä-
suhteesta, joten "Billy Elliot" pitäisi olla pidemmälle harkittu 
versio samasta tematiikasta. Pitäisi vaan ei ole.

Erityisen rento suhtautuminen siihen että sukupuoli on vain 
sellainen kuin millaiseksi siinä esittäydytään ja pukeudutaan ja 
irrallaan seksuaalisesta suuntautumisesta, on tämän leffan 
paras puoli - vaikkakaan ei kautta linjan pohdittu - ja 
viitoittanee tietä hieman rikkaammallekin ihmiskuvalle kuin 
vain 'duunariluokan mainari'/' keskiluokan tanssija' -
asetelmat.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 28.8.2002

Soikkelin elokuva-arkisto