===============================================================
Lyhyesti: "Boys don't cry" on tavanomainen ryysyistä ryysyihin 
-tarina, raa'an jenkkisentimentalismin sumentamana. Erityis-
tarjouksena on eloisasti näytelty naispäähenkilö, joka naisia 
rakastaakseen samastuu mieheksi. Transseksuaaalisuuden teemasta
kiitosta saanut leffa on itse asiassa sadistinen ja näköalaton.
===============================================================


Suuren jenkkiyleisön tietoisuuteen "gay"-sana tuli nimenomaan 
elokuvan kautta, tiettävästi komediasta "Bringing up Baby" 
(1938; "Hätä ei lue lakia"), jossa vastalauseena naiselle Cary 
Grant ilmoittaa ryhtyvänsä homoksi. Viimeisen 60 vuoden aikana 
gay-elokuvat ovat suurenkin jenkkiyleisön keskuudessa saaneet 
aseman, jossa homohahmojen kirjo yltää koomisesta 
vakavimpiin draamoihin, niin pelkistettyjä kuin hahmot ovatkin 
saattaneet olla. Mutta edelleenkin sen tavallisimman tarinan 
keskiöstä löytyy siksi varmasti heterofantasia, että suurelle
yleisölle tehdyn gay- tai lesboelokuvan on osoitettava 
erityisansionsa paatoksessa tai farssissa; komeana poikkeuksena
Jordanin "Crying game" (1992).

Poikkeus ei sen sijaan ole "Boys don't cry" (1999), jossa suku-
puolisen roolin etsintä on tuhoon tuomittu missio, tositapahtumiin 
perustuva tragedia, jonka kohtalokkuutta vakuutellaan 
inhotarkalla väkivallan kuvauksella. On hyvin vaikea uskoa 
leffan tekijöiden hyviin tarkoituksiin, kun shokkiarvo on 
tärkeämpi kuin kuvitelma muutama ihmisen suvaitsevaisuudesta. 

Päähenkilö Teena/Brandon halutaan osoittaa armottoman 
ympäristönsä uhriksi, joka ennemmin valitsee miehen roolin 
kuin myöntää lesboutensa. Kun leffan pohjaksi otetaan 
tositarina, on melkoinen valinta mitä tarinassa ja kuvastossa 
painotetaan identiteetin horjuntaa käsitellessä. Nyt tarina 
keskittyy Teenan kärsimyksiin ymmärtämättömien, homofobisten heppujen
kohteena, ja kuvasto siihen, miten kauan ja millä tavoin hän voi 
esiintyä miehenä rakastamalleen naiselle.

Kysymys sukupuolisen identiteetin epävarmuudesta myös 
samastetaan ihan perinteisen banaaliin dekkareiden tapaan 
alimpaan yhteiskuntaluokkaan, ilman, että elokuvassa juurikaan 
pohditaan suhtautumistapojen armottomuutta muissa 
yhteiskuntaluokissa. Yhden ainoan kerran filkassa tokaistaan, 
että "white trash" lynkkaa homoja, minkä jälkeen meidän tulisi 
uskoa, että Teenan tapauksesta jäisi kuitenkin isompia 
vaikutuksia ympäristöönsä kuin mitä hänen oma elämänsä oli - 
siis samanlainen kristus-syndrooma kuin "Philadelphia"-filkassa 
(1993). Ja Hilary Swank voitti kuolemaan tuomitusta 
hahmostaan Oscarin yhtä varmasti kuin Tom Hanks omasta 
tragediastaan "Philadelphiassa". Kummankaan hahmon omia 
elämänkäsityksiä ei tohdita lainkaan käsitellä, koska on 
poliittisesti korrektimpaa käsitellä "tapauksen" kuin tietyn
lesbon tai homon kohtaloa pataheteroisessa yhteiskunnassa.

On toki kiinnostava katsoa leffoja, joiden aiheet olisivat 
Suomessa yhä mahdottomia toteuttaa muutoin kuin taide-
elokuvan monimonitulkintaisin symbolein, mutta "Boys 
don't cry" saa pelkästään ihmettelemään, miksi tällaisia toteutuksia 
vaivaudutaan maahantuomaan ja millaiselle rakkautta&anarkiaa 
-yleisölle?

--
M.G. Soikkeli
Videolta 23.3.2001

Soikkelin elokuva-arkisto