==================================================================
Lyhyesti: "Braveheart" on väkivaltaisempi ja massiivisempi kuin 
historialliset sotaelokuvat vuosikymmeniin. Se on sekoitus robin 
hoodeja, orjaspektaakkelia ja "Excaliburia" muutamin ilmavin ja 
hallituin kameroinnein tasapainoitettuna. Filmin etninen vire loppuu 
tasan Mel Gibsonin kristusrooliin ja tylsiin palopuheisiin, mutta 
yhteensä yllättävän mukanaan vievä (n. 3 t) verinen vapausdraama.
==================================================================

Jep, Mad Mac hakkaa maahan tuhat brittiläistä PC:tä 
(PeliCarakteeria). Elokuvan Euroopan ensi-illat on sijoitettu 
nerokkaasti Windows95:n laukaisupäivän lähelle. Mutta miten 
toimii Mel Gibsonin ohjaama Mad Max -konsepti ruutuhameessa? Ei 
kummempaa kuin Harrison Ford parrassa, Tom Cruise rullatuolissa 
tai Don Johnson rilliroolissa. Ja siinä vaiheessa kun äijä heiluttaa 
kolmen käden miekkaa yhden käden otteella ja tekee 1d30 
damagea, ei kriitikko enää argumentoi intertekstiilisistä langoista.
	Senkin kysymyksen leffa ratkoo mitä skoteilla on hameen alla 
kun lähdetään taisteluun. Valitettavasti hameen alla käydään 
liiankin usein ollakseen virma sota- tai seikkailufilmi. Mel Gibson ja 
Catherine McCormack nimittäin sopisivat paremmin vaikka 
tahitilaisiksi kuin suuriksi skottirakastavaisiksi. Leffan toinen vahva 
nainen on ranskalaiseksi prinsessaksi passaava Sophie Marceau. 
Leffan omituiseen kuvastoon kuuluu, että filmin julisteeseen on 
valittu juuri (kokeneempi ja ainakin Ranskassa tunnetumpi) Marceau 
kuin (vähemmän tunnettu, mutta hii ja hoo miten 
metsäneitokaunis) McCormack. IMD:n mukaan jälkimmäinen on 
aiemmin esiintynyt vain Anna Campionin viime vuonna ohjaamassa 
elokuvassa "Loaded"; A. Campion puolestaan näkyy olevan J. 
Campionin pikkusisar. Naiset tulevat, miehet taistelevat.
	"Braveheart", tapahtumiltaan vuosina 1267-1314, ei 
käsittääkseni ole niin historiallinen eikä draamallinen eikä 
karakteerikeskeinen kuin tuore skottiylistys "Rob Roy", mutta omalla 
tavallaan onnistunut draama vallankäytön muodoista. Myös 
kertojaäänen arvoitus on onnistunut uudelleenlämmitys elokuvien 
vanhoista kehysratkaisuista. Kenties juuri tällä tavoin "Braveheart" 
asettuu mukavalle mielikuvitusta kiihottavalle paikalle historian ja 
legendan väliin.
	En tiedä paljonko Mel Gibson on rusikoinut Randall Wallacen 
käsikirjoitusta mieleisekseen. Taistelukohtaukset on kyllä hyvin 
toteutettu, tuntuu kuin keskenkasvuisesta budjetista olisi revitty 
paljon irti; irlantilaisille ja skottilaisille statisteille on pitänyt
maksaa että lopettavat taistelut kultakin kuvauspäivältä. 
Taistelukohtausten paikka ja pituus suhteessa majesteettikuvauksiin 
vain on vinksallaan. Vanhoissa ritarileffoissa taistelu oli todella 
dramaattinen huipennus aatteiden ja henkilöiden ristiriidoissa. Nyt 
sotaan mennään vähän kuin jalkapallon revanssiotteluun ja 
keskeisempää on mitä uusia niksejä Gibson ja Hollywoodin 
tehosteveikot ovat keksineet tällä kertaa.
	Kuten sanottua, romanssikohtaukset istuvat kuviltaan huonosti 
valtadraaman ja taisteluiden väliin, etenkin kun Mel Gibson ei ole 
olemukseltaan mikään H-woodin ensirakastaja. Romanssin osuus 
juonessa on kuitenkin olennainen. Hovirakkauden etiketin ja etnisen 
kylärakkauden välistä asetelmaa olisi voinut hyödyntää 
pidemmälle. Gibsonin W.Wallace latinaa supisevana jalona 
barbaarina ei ole lainkaan toimiva päähahmo, joten romanssin 
osuutta olisi voinut nostaa sivuhahmojen avulla. Varsinkin Robert de 
Brucea esittävä Angus MacFadyen olisi ollut oiva hahmo Wallacen ja 
heikon homoprinssin välillä: yhtäältä kolmen nuorukaisen 
erilainen suhde isään ja tämän kuolevaisuuteen, toisaalta erilainen 
sosiaalinen asema intiimisuhteiden tähden. Robert de Bruce ja 
hänen isänsä kun ovat kiintoisalla tavalla moderneja 
opportunistihahmoja, meditoivaa mediaväkeä omana aikanaan.
	Jos Gibsonin tilalla olisi ollut joku vähemmän kulunut kasvo, 
ilmeikkäämpi näyttelijä, tai jos olisi ajoissa päätetty minkä 
verran Wallacen hahmo saa olla vakava soturi ja miltä osin veijari, 
niin tämän filmin voisi noteerata erinomaisten historialeffojen 
liigaan. Iloinen olin siitä, ettei Skotlannin ja Irlannin maisemilla 
mässäilty enempää vaan pysyttiin tapahtumien suhteellisen 
johdonmukaisessa miljöössä.
	Jep, tunnustan lukkarinrakkauteni Skotlantiin, joskaan ei 
tämä filmi minusta patrioottia tekisi minkään kansan puolesta. Jos 
kaikki historialliset kansannousut olisivat olleet yhtä 
yksilökeskeisiä (puuttuu vain että Wallace kertoisi löytäneensä 
Amerikan...), elettäisiin vieläkin feodaalilaitoksessa ja herrat 
antaisivat palopuheita iltapuhteiksemme. Ensin pään oppi, sitten 
miekan, neuvotaan filmin sankaria pohjustavassa osassa. Pah, 
Wallace-hahmon oppineisuus johdattaisi kansan alas vaikka 
etniseltä jyrkänteeltä.
	Jep, näin tämän elokuvan etukäteen Fär-saarilla. Siellä oli 
kaksi väliaikaa kolmituntisessa filmissä. Ihmiset nauroivat 
raaimmissa splatterkohtauksissa, vaikka väki oli iältään 
laajempaa kirjoa kuin suomalaisissa teattereissa. Ylipäänsä siis 
kivaa viihdettä valaiden joukkoteurastuksia harrastavalle jengille tai 
roolipeleistä haarniskasyyhyn saaneille.

--
#################  "If I could speak to dragons		###################
  M.G. Soikkeli	    in their own language,		 Olen enemmän
  csmaso@uta.fi     I wouldn't care about my accent."	 kuin määritelmäni
#################  	-Le Guin-			###################


Soikkelin elokuva-arkisto