================================================================
Lyhyesti: "Casper" on trikkien ja lavasterealismin yhdistäjänä 
täydellinen fantasia, mutta sisällöltään köykäisempi kuin 
ehkä yksikään aiempi Spielberg-spektaakkeli. Pienin paikoin se 
on pirullisen veikeä kuin "Ghostbusters", mutta enimmäkseen 
näppyjä nostattavan teini-imelä. Vain Christina Ricci -faneille.
================================================================

ILM:n mukaan Casper on "the first digital performer ever", mutta 
edes 28 gigatavua ei riitä tekemään puhuvaa palloa persoonaksi. 
Kuvaavaa on, että kun leffan loppua kohden Casper saa yhä 
enemmän inhimillisiä ominaisuuksia, sitä vähemmän persoonaa 
hänessä tuntuu olevan. Casper itse sanoo olevansa materialtaan 
puutuvan jalan kutinaa. Katsoja voisi sanoa, että ennemminkin 
puutuvan pään. Tai puuttuvan?
	Efektit on tehty niin äärimmäisen tarkasti ja huolellisesti, 
että väsyttävän juonen keskeltä herää aina katsomaan 
haamujen osuudet. Ja onneksi Casper ei ole ainoa digitaalinen lima 
tarinassa. Casperin haamusedät ovat mielenkiintoinen yhdistelmä 
jotain Disney-hahmoja ja gremlingsejä; oikeastaan hauskinta olivat 
vitsailut maallisen ja henkisen välimaastossa ("We have a ghost to 
ghost -network").
	Ympäripyöreät hahmotkin kestäisi, jopa ihmishahmoina, 
mutta "Casper" ennustaa muutakin matalaa elokuvien 
tulevaisuudesta kuin latteat digitaalipersoonat. "Casperin" kaltaiset 
elokuvat tehdään niin varman päälle valmiille markkinoille - 
Suomikin valloitetaan 40 kopion ennätyksellisellä levityksellä - 
että tärkeää ei ole tarina tai hahmo vaan edellisten 
menestyskonseptien käyttäminen. "Casperin" juonessa ja 
tilanteissa on aineksia ainakin elokuvista "Arkajalat", 
"Ghostbusters", "Kuolema pukee häntä", "Yksin kotona" ja "Addams 
family". Viime mainitusta on rahdattu mukaan tuo friikeistä 
hirvittävin eli nappisilmä Christina Ricci, joka on ohimennen 
kasvanut teddynallesta teiniksi.
	"Casperissa" ei ole juuri minkäänlaista tyylillistä 
kokonaisuutta. Kokoperheen leffaan on menestyskonseptien ohella 
sotkettu kaikkia tyylilajeja, jokaiselle jotain: lapsille hölmöjä 
rosvoja ja paskaa naamalle -tilannekomiikkaa, teineille halloween-
deittejä, aikuisille näppäriä one-linereita ja kökkö aviodraama.
	Ohjaaja Brad Silberlingin mukaan "Casper" "is about two 
young people struggling to find a friend and to be accepted". Kun 
molemmat ovat omalla tavallaan friikkejä, toinen haamu ja toinen 
haamupsykiatrin vaeltava tytär, niin tarinassa toki onkin ajoittain 
hyvän sadun imua. Mutta muutakin kokoperheeseen vetoavaa 
ainesta löytyy ja sitä voi pitää vähintään yhtä keskeisenä, ja 
vaarallisempana. Kyse ei ole pelkästä kamut kohtaavat -stoorista. 
	Vahvin idea, jota elokuvan tarina pohdiskelee eri puolilta, on 
käytännöllisen ja spirituaalisen suhde. Kerronta vääntää 
nämä pohdiskelut vitseiksi ja vitsin kaltaisiksi frankenstein-
alluusioiksi. Silti jotain hurjempaa pilkottaa lävitse. Mihin tämä 
elokuva lopultakin vetoaa, kun se siirtää äidin enkeliksi ja 
korostaa isän kontrollia tyttäreen? Mihin tällainen elokuva pyrkii 
esittäessään yksityskohtaisesti miten tyttö löytää roolinsa 
naisena (so. deittidaamina josta pojat kilpailevat) poikahengen ja 
miehen rakentaman koneiston läpi kuljettuaan?
	Sitä vaarallisempaa ideologista koodausta mitä 
fantasiallisempaa se on, koska sitä enemmän ihmissuhteiden 
mallit sijoitetaan abstraktisen alueelle. Näin "Casper" opettaa: pojan 
tulee uhrautua isän vuoksi ja tyttärellä ei tule olla emotionaalista 
sidosta äitiin. Tarinan isät ovat keksijöitä, jotka huono 
kaveriseura voi houkutella kuolemadraivin kaasupolkimelle. 
Tarinan äidit ovat spirituaalisia olentoja, joita ainoastaan 
miespuoliset voivat kohdata; suhteessa tyttäriin äidit ovat, 
ilmeisesti, täysin siirtyneet imaginäärisen sfääreihin. Muuten 
naiset ovat - sivuhahmoina - ahneita tyttäriä tai kieroilevia 
kanssasisaria.
	Voitaisiinko Hollywoodissa tehdä "Ghostin" kaltaista 
elokuvaa, jossa nainen kuolisi ja muuttuisi haamuksi ja pelastaisi 
miehensä? Huonolta näyttää. Juuri miehet näyttävät 
seikkailevan elämän ja kuoleman rajamaastossa. Sfäärien 
välissä kulkeva naishahmo kelpaa vain sanansaattajaksi.

--
 m  g   s o i k k e l i   *   csmaso@uta.fi  *  http://www.uta.fi/~csmaso
-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-==-
"Funny funny funny. It's sort of funny funny funny to think without a brain - 
it is really something like a trick but not a trick to think without a brain. 
Talking is even harder but it can be done." - Cordwainer Smith: Angerhelm


Soikkelin elokuva-arkisto