============================================================
Lyhyesti: Sarjamurhaajaleffat tekivät kauhusta ja pornosta 
olohuonekelpoista. "The Cell" yhdistää näitä lajiefektejä 
laihasti eikä sillä ole omaakaan tarjota kuin Jennifer 
Lopezin dyynit ja musavideoiden temppuja. Elokuvataiteelle 
videoalan ihmelapsella, Tarsemilla ei ole annettavaa. Tylsä.
============================================================


"The Cell" (2000) on tarinaltaan aivan niin heppoinen kuin 
sitä on kommentoitu leffakritiikeissä, mutta ei se 
visuaalisestikaan ole kummoinen. Jopa Namibian upeat 
maisemat tuhlataan lavasteena kuin ohimennen. "The Cellin" 
mainosteho perustuu pelkästään sille lupaukselle, että 
kuolemaan, kidutukseen ja seksiin liittyvät aiheet saisivat 
ihmismieleen suuntautuvalla fantasiaretkellä jotenkin 
entistä rankemman kuvituksen; yksi aste lisää lajityypin 
shokkiarvoon ja seksismiin, ainakin siihen miten elokuvasta 
voi keskustella ja mitä siltä voi odottaa näkevänsä.

Video-ohjaajana maineensa tienannut Tarsem ei kuitenkaan 
leivo mitään ihmeitä sarjamurhaaan alitajunnasta. 
Interiöörit ovat näyttäviä, mutta ne eivät luo tunnelmaa 
omasta maailmastaan; siihen kohtaukset ovat liian lyhyitä ja 
liian vähistä kuvamotiiveista kerättyjä, ja sitä paitsi 
vähän liiankin tuttuja jo yhden ainoan musavideon 
perusteella. Tuotannon kannalta suurin ongelma lienee se, 
että aikuisten fantasialle on niin vähän esikuvia. Jokin 
"Kadonneiden lasten kaupunki" oli alitajunnan juhlaa 
verrattuna "The Celliin", mutta kun siinä ei ollut nekrofiliaa 
eikä sadismia, se ei voinut saada yhtä suurta 
mainoskampanjaa ja huomiota.

Jos ajattelee miten niukasti elokuvien symbolivoima on 
kehittynyt sitten "Andalusialaisen koiran" tai edes 
Hitchcockin "Noidutun", ei voi kuin surra mainstreamia 
kuluttavan yleisön köyhää makua. Minkä tahansa 
elokuvan alkutekstit ovat visuaalisesti haastavampia kuin 
Tarsemin kädenjälki "The Cellissä".

Mitä taas tulee siihen tarinapuoleen, on helppo keksiä 
mutkia, joiden kautta filkka olisi haastanut tekijänsä: mitä 
jos sille kolmannelle pöydälle olisikin laitettu se autistinen 
lapsi? tai koira? tai jos Catherinen 'todellisuus' olisi alkanut 
kummitella samoilla tavoilla kuin videotajunta? Tulos olisi 
voinut olla naisen oma "Videodrome", mutta sellaiseen 
Tarsem lienee väärä henkilö. Hän ei ole mikään 
köyhän miehen Tarkovski vaan DVD-runkkareiden Sadek.

Miksi siis mennä katsomaan "The Celliä"? Siksi että oli 
itsenäisyyspäivä ja ainoa keino paeta pyhään 
murheeseen vajonnutta Suomea oli mennä alitajunnan 
selliin, kotikaupungin siihen teatteriin, josta elokuvilla 
trippailu omalla kohdalla alkoi. Hyvä yritys, huono tulos. 
Kaamoksen pimentämässä Kuoliossa, Maxim2:ssa 
(pikkuaivot?) "The Cell" menetti visuaalisen voimansa 
niissäkin kohtauksissa, joissa mahtipontiset kohtaukset 
olisivat voineet olla jotain elimiä suurempia kokemuksia. 
Kotimatkalla KYKSin julkisivu herättää enemmän 
kunnioittavaa kauhua kuin mikään nähdyssä filkassa.

Jep, mikä tahansa Jennifer Lopezin tai Namibian dyynien 
eksploitaatio olisi riittänyt antamaan tälle elokuvalle 
poltetta, mutta Tarsem on keskittänyt taitonsa muutamiin 
erityisen lavasteisiin kohtauksiin; niitä katselisi mielellään 
vaikkapa hyvän musiikin kanssa vaikkapa pelkkinä 
stilleinä, mutta REM/Madonna-henkisistä lavastuksista 
painellaankin ihmissuhdejutusteluun. Jennifer ei voi jäädä 
pienen pojan namibiaksi eikä katoa karkkimaahan, vaan 
lähtee selvittämään ison pojan isätraumaa. 
Ihmissuhteiden esittämiseen Lopez on silkkaa hattaraa: 
yhtä hauras ja mielenkiinnoton näyttelijä kuin Madonna. 
Henkilöohjaajanakaan Tarsemilla ei siis ole asiaa studioon.

On surullisen mielenkiintoista, että juuri kauhufilkkoihin 
voidaan pakata mitä tahansa ja se menee kaupaksi; ensin 
"The Blair Witch" -huijaus ja nyt "The Cell". Vaikea on 
kuvitella - kirjan perusteella - että myöskään 
"Uhrilampaiden" jälkilämmittelystä vielä jotain irtoaisi, 
mikäli "Hannibal" tosiaankin vielä filmatisoidaan. Pian 
teattereihin tuleva "Unbreakable" taas näyttää pahasti 
"Kuudennen aistin" kierrätykseltä. Niinpä seuraava kierros 
sarjamurhaajabuumissa käydäänkin sitten 
lajityyppiyhdistelmissä: sarjamurhaaja villissä lännessä, 
sarjamurhaaja vastaan etninen miekkasankari, sarjamurhaaja 
tapaa kavereitaan länsirintamalla, sarjamurhaaja soittaa 
jazzia psykiatrilleen, sarjamurhaaja löytää dinosauruksen 
aamiaismuroistaan, jne.

Ainoa jäljellä oleva ilo teattereiden kauhupätkissä on se, 
että takana istuvat lörpöttelijät jähmettyvät 
shokkikohdissa hiljaisiksi. 

--
M.G. Soikkeli
Kuoliossa 6.12.2000

Soikkelin elokuva-arkisto