=========================================================
Lyhyesti: "Cube" on pienibudjettinen scifi/kauhu/vankila-
leffa kuudesta ihmisestä jotka eivät ole aivan 'square'; 
"Hellraiser" kohtaa "Manillaköyden" tv-leffatasoisena 
ohjauksena. Mukana hieman verilättyä, hieman mate-
matiikkaa, pohjalla hyvin tyylitelty idea ihmisistä jotka 
yhdessä voivat olla ratkaisu kafkamaiseen vankilaansa.
=========================================================


"Cube" on ennen kaikkea harvinainen todistus siitä, että 
pienelläkin budjetilla voi tehdä ihan aidontunnelmaisen sf-
leffan. Efektit ovat asiallisia ja loppujen lopuksi niitäkään 
ei tarvita paljon, kun katsoja saadaan uskomaan että 
ympäristö on täysin kontrolloitu 3-ulotteinen labyrintti, 
jossa henkilöt vaeltavat kuutiosta toiseen eli - kuten 
parissakin leffa-arvostelussa on vertaus heitetty - pyrkien 
ratkaisemaan Rubikin kuutiota sisältä käsin. Kun 
tunnelma on luotu, katsoja pitää silmällä yksityiskohtia 
efektitiimin puolesta; sama hyvä suljetun tilan jännite kuin 
"Safiiri ja teräs" -tv-sarjaklassikossa.

No, "Cubessa" on myös pieniä mukavia viitteitä 
ajankohtansa yhteiskuntaan, siihen mistä 
sosiopsykologisista aineksista yhteiskunta tulee 
väistämättä rakentaneeksi Kuution: koko vankila on 
kafkamainen vertauskuva umpikujasta jonka jokainen liian 
monimutkainen yhteiskunta väistämättä tulee 
rakentaneeksi. Aluksi "Cube" kyllä näyttää siltä kuin 
kuusi mielisairaalan potilasta olisi eksynyt modernin taiteen 
näyttelyyn, mutta yllätysten rytmi on täsmällinen: 
millainen merkitys kullakin henkilöllä on Kuution 
ratkaisemiseen, ja millainen merkitys ratkaisun 
hidastumiseen. Matematiikasta on kelpuutettu taas kerran 
mystisiksi koordinaateiksi alkuluvut, tosin nehän ovat 
tässä scifi-jutussa vasta ensimmäinen avain...

Tällaisessa studion komeroon tehdyssä lavastuksessa ja 
henkilösuhteiden jännitteisiin nojaavassa leffassa 
ratkaisevaa on tietenkin se, miten tasapainoillaan 
vankilatilan ja siitä selviämisen välillä (vrt. "Prisoner"-
sarja jonka lumo ainakin itselleni on jäänyt täysin 
arvoitukseksi). "Cube" on eräänlainen sisäänpäin 
suuntautunut katastrofileffa, jossa tilanne on kaiken aikaa 
räjähtämäisillään siihen, jaksaako pieni ihmisryhmä 
luottaa toisiinsa.

Myös loppuratkaisun sujuvuus merkkaa tällaisessa leffassa 
paljon, ja ainakin itse olin kovasti pettynyt siihen, miten 
helposti - joskin leffan aiempiin henkilökuviin sopivasti - 
siitä selviydytään; odotin jotain kryptisempää korotusta.

Veijo Meren "Manillaköyden" tämä leffa toi mieleen siinä, 
miten universaali lopultakin on moinen "turhan matkan" 
tarina, siis ns. "paska reissu mutta tulipahan tehtyä" 
muutettuna allegoriaksi elämänvaelluksesta. Samalla 
tavoin kuin miehen ympärille kääritty köysi ei 
itsessään merkitse yhtään mitään, vaan on ainoastaan motiivi
ja muoto, jolla tarinaan sidotaan solmukohtia, samalla tavoin 
kuutio on puhdas motiivi/muoto, jonka sisällä tarina syntyy niistä 
aineksista joita henkilöt ovat sinne tuoneet. "Cube"-leffassa 
pidin kovasti niistä muutamista syvyyskuvista, joissa joku 
henkilö on etualalla ja tilanne elää taustalla edes hetken 
aikaa hänen mielensä maisemana.

Samalla tavoin kuin "Manillaköysi" on kertomus 
sotakauhukertomusten kokoamisesta ja purkamisesta, on 
"Cube" elokuva elokuvakatsojan ahdistuksesta: etsimme 
pääsyä siitä katsomon kuutiosta, johon olemme tulleet 
jostain epämääräisestä syystä aivan tuntemattomien 
ihmisten seurassa. Hyvää metafiktiota.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 15.8.2000

Soikkelin elokuva-arkisto