=============================================================
Lyhyesti: "Cyclomania" on harvinaisen kesäinen ja energinen 
nuorisokuvaus, jossa rinnastuvat kilpailu urheilun ja rakkauden 
pikataipaleilla. Vain töksähtävä loppuratkaisu sekä kiusallisen 
rutiinimainen dialogi vievät tenhoa näyttelijöistä, joita voi 
kerrankin aiheesta kehua raikkaiksi. Fillaristin uni Helsingistä.
=============================================================


"Cyclomaniaa" (2001) olin kuullut kehuttavan ainutlaatuisen 
elokuvamaisesta kerronnasta, vaivattomuudesta kertoa 
mahdollisimman paljon pelkillä kuvilla ja kuvien virralla. Ja 
sellaisena "Cyclomania" olikin yllättävää katsottavaa, Helsinkiä 
on harvoin kuvattu niin eloisana ja avarana, niin kesäisenä. 
Mikä parasta, "Cyclomanian" kolmiodraama kulkee enimmän 
aikaa vauhdikkaasti kahdella pyörällä, ilman, että 
lyhyttempoisuus paljastuisi muualla kuin filmin loppupuolella, 
jossa hyvin isot tapahtumat kuitataan hyvin lyhyillä 
kohtauksilla. Aivan kuin nuorisofilmiin kuuluisi 
oletusarvoisesti, että actionin keskeydyttyä on parempi pistää 
myös dialogit pussiin.

Tässä mielessä ohjaaja-käsikirjoittaja Halisen väite, että
"Se K, jonka näemme tarinan lopussa ei ole vain muuttunut 
ihminen. Hän on oleellisesti toinen olento, kuin tarinan alussa."
ei pidä lainkaan paikkaansa ja elokuvan aikana K on jäänyt yhtä 
vieraaksi luojalleen kuin katsojille. Tämä vieraus tai onttous on 
valitettavasti vahva jälkitunne "Cyclomaniasta".

"Cyclomaniaa" voi kuitenkin pitää merkittävänä 
aihevaltauksena, sekä urheiluelokuvan alueella että 
nuorisofilmien. Simo Halinen on ohjannut 18/19-vuotiaista 
henkilöhahmoistaan uskottavia siinä, miten selkeää onnea 
selkeät ihmiset hakevat. Fyysisyyden ilo ainakin _voisi_ olla 
19-vuotiaana vielä sellainen itseisarvo, että seksi rakkauden 
muotona ei edellytä koukeroisia keskusteluja neitsyydestä tai 
jakamisesta parhaan kaverin kanssa. Kolmiodraaman 
kohottaminen henkilökohtaisten sukupuoli- tai urheiluvoittojen 
yläpuolelle on uskottavaa romantiikkaa, joka ei olisi 
mahdollista ilman fillaroinnin luomaa lennokkuutta... jalat irti 
maassa ja kuitenkin naama tämän maailman kurassa. Toisaalta 
kandee muistaa, että ellei fillarointi olisi muodostunut niin 
trendikkääksi muskelipyörien myötä, ei tätä cityelokuvaa olisi 
olemassa.


Nettisivuilla (http://www.cyclomania.net) Halinen kertoo, miten 
hän rakensi käsikirjoituksessa päähenkilöä, joka on raivoisan 
ehdoton harrastuksessaan. Pyöräily lajina onkin sikäli kiehtova 
ratkaisu, että siihen kytkeytyy meditatiivisen vaeltelun 
mielikuvia, vaikka se urheilulajina on aggressiivista. Kuten 
Halinen toteaa: "Tämän raskauden ja väkivaltaisuuden 
vastapainona pyöräily on ihmisen ainoa tapa kokea omin 
lihasvoimin lentämisen riemua vastaava tunne." Ja lentäminen, 
kuten ennen kaikkea Spielberg on maailmanlapsia opettanut, on 
puolestaan lähin kokemus elokuvasta lumoutumista.

Eivät läheskään kaikki repliikit suju nuorilta näyttelijöiltä 
tyylilajin mukaisesti, mutta jotkut sanalliset iskut ja innostuksen 
ilmaisut esitetään juuri niin tuntuvasti kuin hahmot olisivat 
tulleet esittäjilleen omiksi. Jälkikäteen eniten julkisuutta on 
saanut Elena Leeve, mutta yhtä näyttävä on (Leeven tapaan 
lapsenkasvoinen) päähenkilö K:ta esittävä Lauri Nurkse 
varmaotteisessa läsnäolossaan; vaikeaa frendiä esittävä Tommi 
Nujunen on puolestaan sopivan teinimäinen ja selkeäpiirteinen 
osaansa yksiniittisenä, intohimottomana urheilijana. Hakkaava 
hittihoppi musiikkiraidalla tuntui ainoalta ylituotetulta 
ratkaisulta.

"Cyclomania" ei ole mitään erityisen omaperäistä 
elokuvataiteena, onpahan vain omassa lajissaan asiallisen 
hallittu ja aihevaltauksena kiinnostavaa katsottavaa. 

--
M.G. Soikkeli
Videolta 16.3.2002

Soikkelin elokuva-arkisto