===========================================================
Lyhyesti: "Deep blue sea" on tappajahai-filkkojen etäinen 
ja jos ei kypsempi, niin sentään teräväotteisempi
jälkeläinen. Mukana skarpit, riittävän freesit näyttelijät, 
jotka tosin ovat lopulta silkkaa kalanmurkinaa. Kauhu-
actionia ja katastrofiasetelma plus scifistinen lisäarvo.
===========================================================


Kuvittele tähtialus täynnä merivettä... ei, kyseessä ei 
ole filmatisointi David Brinin romaanista, vaan 
scifistisiä sävyjä sisältävästä toimintaleffasta. Myös 
kauhu- ja katastrofileffoista on opittu jotain, vaikka ne 
opit sitten jäävätkin taustalle toimintaa korostettaessa.

Näinä matalan av-scifin aikoina saa olla tyytyväinen 
elokuvasta, jossa edes lähtökohdissa on jotain 
kiinnostavan scifististä: että haiden aivoja tutkimalla 
voitaisiin kehittää lääkettä Alzheimerin tautiin, hait 
kun ovat merimaailman punaniskoja: lihansyöjiksi 
harvinaisen tervettä porukkaa eivätkä ole lajina juuri 
muuttuneet vuosituhansien saatossa. 

Lähtökohdat esiteltyään "Deep blue sea" -leffa (1999) 
muuttuu katastrofijännäriksi, mutta jos ajattelee, kuinka 
kekseliäästi Harlin osaa soveltaa esineitä 
jännitystilanteissa, niin jotain scifistisen viehkoa 
hänen tyylissään voi edelleen nähdä - tai ainakin 
kuvitella näkevänsä, onhan "Deep blue sea" eräänlainen 
oma merimaailmansa siinä missä "Cliffhanger" (1993) kuvasi 
kamppailua vuorimaailmassa. Ja jos scifistisyyttä 
mitataan materiaalien omituisuudella, niin tässäpä leffa 
jossa uuninluukut ovat kestävämpiä kuin teräksiset 
paineovet.

"Deep blue sea" yllättää ripeydellään ja vedenalaisten 
paikkojen tunnelmalla. Huipputylsän "Kurkunleikkaajien 
saaren" (1995) ja keskinkertaisen "Long kiss goodnight" 
-filkan (1996) jälkeen tämä fisujuttu osoittaa, että tämä Lauri
Harjola on sittenkin napakka toimintajännärin visioija siinä
kuin tunnustetut aktio-ohjaajat. Temppu lienee siinä, että 
Harjola-Harlin on osoittanut taitonsa sellaisten tarinoiden 
kanssa, joissa hän on voinut hakeutua erikoisiin 
ympäristöihin, siis vuorille ja merelle; myös "Die hard 
2" yllätti aikoinaan sillä, miten tarkasti Harlin osasi 
hyödyntää lajityyppiin sopivia ympäristöjä. Välillä "Deep 
blue sea" lainaa mistä pystyy, kuten "come to mama" -
kohtaus viittauksena alien-filkkoihin 
(krusifiksisasentoineen!) tai hyvin suora kertauma 
"Cliffhangerista"; näinkin helpot kierrätykset ovat sikäli 
perusteltuja, että ne herättävät katsojassa odotuksia 
siitä, miten voitokkaasti tai surkeasti tällaisessa 
tutunoloisessa skenaariossa käy tällä kertaa. Sääli
vaan että Harlin ei edes yritä kehitellä mitään
yllättävää kierrättämiensä skenaarioiden
jännitysmomentilla.

Ongelma kaikissa Harlin-leffoissa on se, että ne ovat 
jopa hajanaisempia kuin yleensä toimintajännärit ja 
jutustelu toimii mitenkuten taustana one-linereille. 
"Deep blue sea" -filkassa tiimityöskentelyn psykologia on 
aukikirjoitettu momentti momentilta dialogiin, eikä leffa 
keskity yhdessäkään kohtauksessa ihmisiinsä - mikään ei 
siis viittaa siihen, että Harlin tulisi koskaan 
olemaankaan muuta kuin ikuinen lupaus hyvästä kohtausten 
rakentajasta. Sikäli kuin "ohjaaminen" voisi tuoda elokuvaan
myös draamaa eikä vain dramatiikkaa, Harlin voisi yhtä hyvin 
jättää tuolinsa jonkun muun hoidettavaksi. 

Ja ehkäpä Harlinilla on sinänsä enemmän annettavaa muille 
ohjaajille kuin yleisölleen. Ei tarvita kummoista 
ajattelutyötä, jotta muutamasta Harlinin tuhlailemasta 
kohtauksesta saisi kestäviä ja draaman ainekset 
lunastavia tilanteita. Voi vain kuvitella millaista 
jälkeä joku Luc Bessonin kaltainen ohjaaja olisi tehnyt 
tällaisesta materiaalista ("Subway" kohtaa "Atlantiksen"?).

Erityiskiitoksen leffa antaitsee freeseistä 
näyttelijöistä, joiden joukossa Samuel Jackson käy 
mukavasta setähahmosta. Kuivan märkäpukukisan voittaa 
tällä kertaa Saffron Burrows, joka kaikkien kelttien 
tyttöjen tavoin on geenamanipuloitu riisumaan vaatteensa 
isohampaisten petojen edessä (ehkä myös pitkätukkaisten?).
Burrowsin näyttelijäkategoriasta kertonevat paljon
mm. elokuvat "Loss of Sexual Innocence, The (1999)",
"Lovelife (1997)", "One Night Stand (1997)"; sf-puolelta
löytyy upseerirooli leffassa "Wing Commander" (1998).

Jopa videon loppuun on lisätty puolen tunnin "making of" 
-dokkari, sisällöltään tyypillisen epäanalyyttinen: "tää 
kohtaus me leikattiin pois jotta toiminta olisi 
nopeampaa, tää me leikattiin myös, ja tää, koska hahmo 
alkoi olla liian sympaattinen, ja tää koska se rukoili 
muuallakin Mutta huomasittekos miten hienot efektit me 
saatiin aikaseks?"

Ei, en toivo että Harlin ohjaisi joskus 'varsinaisia'
scifi-leffoja.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 25.9.2000

Soikkelin elokuva-arkisto