============================================================
Lyhyesti: "Dogma" on tavanomaisen hälyisä teinikomedia, 
jossa Raamattua ja etenkin Ilmestyskirjaa tulkitaan alapään 
asenteella. Enkelibuumin pohjat, mutta asenne pitää, silläkin 
hinnalla että vitsit osuvat harvaan. Freesit kasvot ja tutut 
tähdet eivät stemmaa, muuten John Hughes -huumorin perillinen.
============================================================


Kuinka huumoriton on uskonto ja miten monitulkintaisia 
synnit, se käy ilmi "Dogmasta" (1999). Leffa on tyylilajiaan 
fiksumpi, mikä ei paljon vaadi, kun vitsaillaan Raamatulla 
jenkkiteinien yleissivistyksen tasolla. Ja tyylitajun. Shit-
demon'in kaltaiset oivallukset voi tietysti ottaa hyvinkin 
pitkälle vietyinä uskonnollisen symboliikan muunnelmina - 
miksi veri olisi keskeinen elementti eikä paska? miksei kaikki 
Golgatalla vuodatettu kelpaisi rituaaliseen kierrätykseen? - 
mutta ihan niin rennosti "Dogma" ei hyvilläkään ideoilla etene 
kuin "South Park" tai Tromaville -tyyppiset eksploitaatiot.
Kertonee paljon, että videon kanteen on painettu suomalaisen
pornolehti Slitzin suositus ja että 10 pistettä antaa 
toinen julkaisu skaalassa "rentability".

Toisaalta tämän siistimmin ja hinnakkaammin tuskin voisi 
toteuttaa näin roisilla asenteella tehtyä elokuvaa. Elokuvaan on 
mahdutettu varmaankin kaikki ne kysymykset, joita ihmisellä 
voi herätä rippikoulun jälkeen, ja vastauksista pidetään roti: 
miksei jumala olisi nainen, miksei opetuslapsia olisi 13, miksei 
Jeesus oli mustaihoinen, miksei jumala voisi olla erehtyväinen, 
ja mitä _siitä_ seuraisikaan. 

Juonikin on tarpeeksi omalaatuinen, jotta fantasian 
harrastajana kandee katsoa leffa videolta. Kaksi 
luopioenkeliä lähtee kohti New Jerseytä, koska katolinen 
kirkko uudistaa brändinsä ja lupaa täydellisen anteeksiannon 
jokaiselle joka saapuu tiettyyn kirkkoon. Apokalyptiaa 
enteilevälle matkalle liittyy Linda Fiorentinon esittämä 
Jeesuksen etäserkku, pari kylähullua teiniprofeettaa, sekä 
muuta maallistunutta mytologiaa. Antti Kylliäinen -takuu, että 
muutama anekdooteista on oikeasti koskettavia ja että vitsit 
ovat simppeleitä - ja että teologit voivat vaihtaa oppialansa 
käsikirjoittajien kouluksi.

Paitsi että "Dogma" rakentelee Raamattu-viittauksiaan 
amerikkalaisten elokuvien pohjalta, se on sujuva yhdistelmä 
teinielokuvien parhaista ideoista: matkaa tehdessään tavataan 
friikkejä, selvitään onnettomuuksista, kiusataan isä-hahmoja, 
eletään ylipäänsä vapaana pikkukaupunkimoraalista. 
"Dogman" profeettapari, "ääliökaksoset" ovat itse asiassa 
saaneet lähetyskäskynsä John Hughes -elokuvista, ja vaikka 
"Dogma" on harkitusti härskimpi ja verisempi kuin Hughesin 
tuotokset, se tavoittaa yhtä kepeän asenteen kertomiseen, 
kadunvarsipaikkojen värisävyjä myöten. Taustatietojen 
mukaan hahmopari on jatkoa Smith&Mewes -filmeille, 
(Kevin) Smithin ohjaustyötä myöten. Itselleni Smith on
tuttu nimi pelkästään toteutumattoman Teräsmies-filkan
käsikirjoittajana, mutta varmaankin Mr. Smithillä on
laajempikin lajisuositus takanaan.

Uskonnot, tupakkafirmat ja Hollywood ovat kilpailevia 
teollisuuden aloja, jotka kaikki saalistavat pikkukaloja 
nuorison keskuudesta, mutta harva leffa moista myöntäisi. 
"Dogman" kapeus ja tylsyys syntyy kuitenkin siitä, että se ei 
tohdi tuulettaa muita uskontoja kuin yhteen ja samaan 
käsikseen pohjaavia. Eipähän sitä taida tehdä fiksummatkaan 
uskonnon koettelijat, Neil Gaiman & co.

Linda Fiorentino tuo aikuisessa totisuudessaan 
maanläheisyyttä tähän elokuvaan, samoin luopioenkeleitä 
esittävä kaksikko Ben Affleck ja Matt Damon. Etenkin Damon 
on löytänyt viimeinkin näyttelijäluonnolleen sopivan hahmon: 
ikuisen nuorisorikollisen. Muu näyttelijäkaarti on täytettä, ja 
osoittaakin paljon tällaisen elokuvan heppoisuudesta, ettei sitä 
ole keskitetty käsikirjoituksen parhaimpaan keksintöön, 
häijyjen enkelten ristiretkeen. Alan Rickmanin kaltainen 
koomikko taas menee hukkaan kirjavan kaartin seassa.

Mitä isompaa kohdetta ampuu, sitä tarkemmin pitäisi pilkan 
nuoli kohdistaa. Voi vain kuvitella, mitä Abrahams-Zuckers -
tuottajat olisivat repineet tästä tarinasta parhaina vuosinaan. 
Ja etteikö tällaista elokuvaa voisi tehdä myös ilman verta & 
suolenpätkiä?

--
M.G. Soikkeli
Videolta 10.2.2001

Soikkelin elokuva-arkisto