==================================================================
Lyhyesti: "Dolores Claiborne" on Kathy Batesia varten räätälöity
oikeussalidraama ilman oikeussalia. Bates hallitsee elokuvaa 
komeasti ja kokonaisuutena filmi on ehkä kestävin Stephen King 
-filmatisointi. Se ei ole trilleri, vaan pitkä syksyinen ihmis-
suhdekuvaus, joka tavoittaa monologiromaanin intensiteetin.
==================================================================

Stephen King -filmatisointi "Piina" (1990) teki Kathy Batesista 
tähden ja raamitti myös paljolti sen millaista roolia häneltä 
odotetaan. Kun Tony Gilroy kävi sovittamaan Kingin toista "hullu 
nainen"-romaania elokuvan käsikirjoitukseksi, oli Gilroylla 
tekstiprosessorinsa vieressä Batesin valokuva. Ohjaaja Taylor 
Hackford jatkoi hyvää ideaa ja halusi tyttären roolia esittämään 
samalla tavoin tähteyden tavoittaneen naisnäyttelijän, Jennifer 
Jason Leighin, joka säikytteli katsojia filmissä "Single white 
female" (1992).
	Bates ja Leigh onkin kiinnostavan synkkä yhdistelmä, joka 
ei kuitenkaan synkkaa tässä elokuvassa yhteen ihan kuten 
pitäisi. Leighin on vaikeampi tavoittaa sitä kaksijakoisuutta 
mikä hänelle on käsikirjoitettu: pitäisi olla sekä neuroottinen, 
menneisyyden painama tyttöraunio että elämän koulima ja 
naisvahvuutensa löytävä uramimmi. Bates siirtyy paljon 
sujuvammin lujan huoltajaäidin ja maailmalle aiheellisesti 
vihoittelevan kylänoidan välillä. Hän ylittää kirkkaasti sen 
määrätietoisen ja uhrilleen omistautuvan raivon esittämisen, 
jolla hän karmaisi "Piinassa", sillä tällä kertaa Bates saa 
esittää myös kaikki ne elämän selkkaukset, hyvät ja pahat, 
jotka ovat tehneet hänestä friikin Kingin teoksille tyypillisessä 
"tavallisessa" pikkukaupungissa.
	Leffan pohjana oleva romaani ja elokuvan juoni lienevät 
tuttuja harvemmalle kuin "Piinaa" katsomaan menneille; ainakin 
Tampereen Teatterissa "Piinan" suosiolla ratsastettiin vielä 
näytelmäversiokin, jotta saataisiin nuorisoa teatteriin. Kingin 
kauhupätkistä ja -tiiliskivistä pitäville "Dolores Claiborne" voi 
olla jopa yllätys. Elokuvassa on kyllä pienet yliluonnolliset 
aineksensa, mutta nekin ovat ennemmin jotain psykologisesta 
realismista tiivistävää kuin viestejä kohtalon voimilta. 
	Filmissä käytetään hieman normaalia rohkeammin 
takaumien miksaamista nykypäivän kerronnan päälle ja 
tämän tarinan yhteydessä valinta toimii. Sillä "Dolores 
Claibornen" tarina on paljolti muistamisen tarkkuudesta ja 
muistin valikoivasta luonteesta, ja miten syyllistäminen 
täyttää muistamisen mustat kohdat oman identiteetin koossa 
pitämiseksi.
	Elokuva pitkittää ovelasti kauhun keskipistettä ja vasta 
aivan lopulta paljastuu missä oli tällä kertaa pelon 
maantieteellinen keskipiste. Siitä pitäen tarinan pitkittämät 
kysymykset syyllisyydestä saavat uuden merkityksen, ja samalla 
tulee selväksi miksi tämä elokuva toimii oikeutta puivana 
draamana parhaiten oikeussalin ulkopuolella. Nimenomaan Kathy 
Batesin esittämään Doloresin hahmoon tiivistyy haaste siitä 
miten voisimme joka hetki helpottaa muiden ihmisten elämää 
vaivautumalla ymmärtämään niitä muutenkin kuin 
loukkauksina tai avustajina oman elämämme tarinaan. 
	Mitä lysympään ja mitä avoimemmaksi Doloresin hahmo 
käy, sitä vahvemmaksi hänen henkilönsä paljastetaan 
draaman kautta, muiden ihmisten silmin. Bates tekee tällaisen 
ihmisen mittaisen marttyyrin roolin niin pieteetillä, että "Piinan" 
Oscarilla palkittu hahmo on Doloresin rinnalla kuin kirveellä 
veistetty. Okei, terävällä sellaisella, kyllä.
	Muut vanhojen ihmisten roolit "Dolores Claibornessa "ovat 
nekin lujia ja tuovat mieleen jotkut mustavalkoiset elokuvat, 
joissa ihmiset näyttivät vaivattomasti arvokkailta. Chistopher 
Plummer kaikki arvoitukset ratkaisevana etsivänä ja Judy 
Parfitt narttuviisautta jupisevana dollariherttuattarena sopivat 
miljööseen, meren partaalle pysähtyneeseen sivilisaatioon.
	"Dolores Claiborne" on paikoittain samanhenkinen, kylmän 
ja oudon maailman draama kuin "Stand by me". Leffaa voisi 
moittia enintään siitä, että Batesin rooli on pikkuisen liiaksi 
etualalla ja että niin keskeinen hahmo kuin Doloresin aviomies on 
liian helposti ja korostetusti vihattava luonne. Leffa on siis 
kokonaisuutena vähän liian varma ja osoitteleva missä paha 
piilee, ja yhden tunnelman varassa, mikä kostautuu tuntuvasti 
mm. taustamusiikin raskaudessa.

--
#####################   "Kirahvilla on musta, 50 senttiä pitkä kieli, 
    M.G. Soikkeli	 	eikä sillä ole äänijänteitä. 
    csmaso@uta.fi 	    Kirahvilla ei ole mitään sanottavaa.
#####################	      Se vain kirahveilee ympäriinsä."


Soikkelin elokuva-arkisto