===============================================================
Lyhyesti: "Ei kenenkään maa" on palkittu vähäeleinen draama 
isoimmasta mahdollisesta aiheesta: kansojen ikuiseksi oletetusta 
sodasta. Armoton satiiri elävistä kuolleista eli Bosnia-H:ssa 
linjojen väliin jäävistä sotilaista ja ongelman paisumisesta 
mediatapahtumaksi YK-tasolle. Ansaitsisi Svejk-palkinnon.
===============================================================


"Pessimisti luulee ettei tilanne voi pahentua. 
 Optimisti tietää, että se voi."

Olikohan tämä oikein suomennettu elokuvassa? Ainakin 
optimistin ja pessimistin käsitteet menettävät merkityksensä 
tällaisessa tarinassa, joka taitavasti hyödyntää sitä 
lähtöasetelmaa, että sodassa ihmiset voivat joutua arvioimaan 
elämää desimaalein.

Danis Tanovicin ohjaama "Ei kenenkään maa" (2001) alkaa 
vuoden 1993 Bosnia-Herzegovinaan sijoitetusta kohtauksesta, 
jossa bosnialaisten eturintamaan lähetetty vaihtomiesten ryhmä 
eksyy sumussa rintamalinjojen väliin. Molemmilta rintamilta 
lähetetään miesryhmä tutkimaan, onko vaihtoryhmästä jäänyt 
ketään henkiin. Muutamaan tuntiin keskittyvät tapahtumat 
dramatisoidaan perinteisillä sota- tai toimintajännärin keinoilla, 
ihmisten kyvyllä arvioida, onko odotettava parempaa tilaisuutta 
vai toimittava vaiston nopeudella. Molemmilla rintamilla 
paistatellaan aurinkoa samalla kun rintaman keskellä otetaan 
selvää, kuinka pitkälle bosnialainen ja serbi voivat lähentyä 
toisiaan yhteisen edun nimissä. Siis peliteoriaan kuuluva vangin 
dilemma ratkaistuna kymmenen kertaa tunnissa.

Sotafiktion toistuvaksi, etenkin miesyleisöä kiihottavaksi 
tilanteeksi on sanottu sitä hetkeä, jossa päähenkilöt joutuvat 
arvioimaan onko tilanne niin paha kuin miltä näyttää, vai peräti 
pahempi. Mahdollisen kuoleman arviointi ei enää onnistu 
asemasodan sääntöjen varassa, mutta psykologinen sodankäynti, 
alistuminen ja nöyryytys vaikuttavat siihen, miten pitkään voi 
lisätä mahdollisuuksiaan selvitä hengissä. 

Eikä enempää tarvita draaman aktivoimiseksi kuin EU-
valmisteinen hyppymiina. Tilaisuudet arvioida omaa 
henkiinjäämistä vaihtuvat, kun aseen pitelijä vaihtuu: hyökkääjän 
ja puolustautujan roolit vaihtelevat muutamassa minuutissa, 
samalla muuttavat luonnettaan aiemmin esitetyt väitteet eettisestä 
paremmuudesta, jopa se kehollinen ja emotionaalinen etäisyys 
jota miehet yleensä pitävät toisiinsa.

Hahmotkin ovat tuttuja, mutta päivitetty nekin nykypäivään: 
Bosnian sota saa naapurin kasvot, enkä nyt tarkoita Venäjää vaan 
mitä tahansa eurooppalaista lähiötä. Bosnialainen soturi 
suhtautuu asemaansa käytännöllisesti, serbiupseeri esitetään 
lupsakkaana sadistina, mutta mukanaan hänellä on viaton, 
sotimiseen haluton älykkö, jolla on miehen nakukuva 
lompakossaan. 

"Deus ex machina. 
 Tämäkin vielä."

Sotakertomusten satiiriseen perinteeseen kuuluu niin ikään, että 
muutaman ihmisen eriskummallinen tilanne siirtyy ongelmana 
ylöspäin komentoketjussa, jollei siihen keksitä välitöntä 
ratkaisua. Ratkaisijaksi oletetusta osapuolesta voi tulla se, joka 
byrokraattisesti vetäytyy vastuusta ja siten vain pahentaa 
tilanteen - tällainen on odotusarvo. Hupsun roolia saavat esittää 
YK-joukot yrittäessään käyttäytyä kuin olisivat tekemässä 
järjestäytyneiden sotajoukkojen kanssa. 

"Olen ehkä hullu, mutta en tyhmä", huokaisee YK-upseeri, kun 
häntä pyydetään . Sota näyttäytyy kommunikaation vastakohtana, 
mustana aukkona, joka leviää sitä laajemmalle, mitä 
järjestelmällisemmin siihen yritetään puuttua ulkoa päin. Kun 
YK:n operatiiviset upseerit ovat Genevessä mediaseminaarissa, 
on miesten kohtalo sillä sinetöity - mutta kuinka totaalisesti? 
Pieninkin mahdollinen muutos heidän tilanteessaan riittää 
ravistamaan koko EU:n reservoimaa sotanäyttämöä.

Fiktiolla tihennetty tilanne on erityisen realistinen, koska se 
käsittelee kuvitelmien vaikutusta sodassa, jota EU yrittää 
ratkaista ilman että kellään on aavistustakaan ratkaisuksi. Vauras 
länsi tuntee kiinnostusta sotaan vain kun sen tilanne on eristetty 
vertauskuvaksi, fiktioksi, jolla ei ole mitään merkitystä sotiville 
osapuolille. Miinakin on niin mediaseksikäs, että sen 
vaarallisuutta ei pysähdytä arvioimaan; se on kärjistys, jollaisiin 
esimerkiksi "Tervetuloa Sarajevoon" (1997), karmiva 
mediaseikkailu sekin, ei joutunut turvautumaan. 

Koska "Ei kenenkään maa" -filmi on myös mediakritiikkiä, sen 
kärjistykset sulattaa, joskin jotain Emir Kusturicalle ominaista 
paikallista pirullisuutta, konfliktin sisältä nousevaa näkemystä jää 
kaipaamaan. Tällainen tasaisesti kaikkia kansoja kritisoiva leffa 
menestyy niin pomminvarmasti että paljastaa jotain sen 
steriiliydestä: filkan käsikirjoitus palkittiin 2001 Cannesissa ja sai 
Oscar-kisassa parhaan ulkomaisen leffan palkinnon.

"Ei kenenkään maa" on 2000-luvun beckettiä, niitä harvinaisia 
apokalyptisiä näkemyksiä nykymaailmasta, joiden haluaisi 
jatkuvan tunnista kolmanteen, niin karmivan hypnoottinen se on, 
ensimmäinen elokuva, joka todentaa Bosnian sodan erityisyyden 
JA universaaliuden. "Kolme kuningasta" -satiiri (1999) Kuwaitin 
sodasta oli tähän verrattuna silkkaa disneytä.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 6.8.2003

Soikkelin elokuva-arkisto