===========================================================
Lyhyesti: "Elämän oppitunnit" on vuoden laatuelokuvia, 
vaikkei niitä parhaita. Se on näkemisen arvoinen jykevän 
päänäyttelijän, Albert Finneyn, ja käsikirjoituksen pohjana 
olevan draaman vuoksi. Se on kuin "Kuolleiden runoilijoiden 
seura" parhaimmillaan tai 90-luvun "Kuka pelkää Virginia 
Woolfia"; klassista jyhkeyttä kaikuva elämänpetostarina.
===========================================================

"Elämän oppitunnit" käydään brittiläisessä ötyrikkaiden
sisäoppilaitoksessa lukuvuoden muutamana viimeisenä 
päivänä. Oppia saavat niin alamittaiset fuksit kuin eläkkeelle 
jäävä oppimestari.
	Elokuvan alkuperäinen nimi "The Browning version" 
viittaa draaman keskeiseen taustatekstiin tai oikeastaan sen 
erääseen käännökseen, Robert Browningin erikoiseen 
tulkintaan Aiskhyloksen näytelmästä "Agamemnon". "Elämän 
oppitunnit" on ihan ok suomennos, koska tämän elokuvan 
tarinassa keskeistä on erilaisten ihmisten erilainen 
suhtautumistapa koulun ja elämän liittoon; "a triangle set in a 
beautiful prison", tulkitsee ohjaaja Mike Figgis tekemistään ja 
kommentti voisi viitata tunnetun sanalaskun toiseenkin 
puoliskoon: ei ole myöskään rumaa rakkautta, mutta voitko 
nähdä kauneutta siinä rakkaudessa joka on itseltäsi pois? 
Tämän elokuvan päätä huimaava humanistinen sanoma on 
se, että ihminen voi tosiaan olla niin sydämeltään sivistynyt ja 
tulkita muut parhaimman mukaan - vaikka hän sitten 
saisikin ympäristöltään (itse)kurin vuoksi lempinimen "Hitler".
	Pressitietojen mukaan "The Browning version" 
pohjautuu Terence Rattiganin kuuluisaan monologi-
näytelmään (1939), josta Rattigan itse muokkasi jo 1951 
leffaskriptin; näyttelijä Michael Redgrave kuuluu voittaneen 
leffan avulla Cannes'issa parhaan näyttelijän palkinnon. 
	Ohjaaja Mike Figgis on tehnyt itsensä tunnetuksi vasta 
yhdellä elokuvalla, ainakin meillä Pohjolassa, meinaan 
telkassakin nähdyllä "Epäilyttäviä suhteita" (1990). Figgis 
osoitti siinä taitonsa käsitellä intensiivisiä miesten 
valtasuhteita - ja aika moniulotteista valtasuhteiden verkkoa 
hän taaskin ohjailee, joskaan ei yhtä hyvällä menestyksellä. 
"Elämän oppitunnit"-leffassa heikkoutena ovat pliisut 
lapsinäyttelijät ja liian osoittelevat jenkki/britti-vertailut. 
Figgis ei tunnu tällä erää tietävän miten ohjata hyvin erilaisia 
poika- ja miestyyppejä suhtautumaan toisiinsa. 
Näyttelijävalinnat tuntuvat _aluksi_ yhtä omituisilta kuin 
Richard Gere "Epäilyttävien suhteiden" harmaahapsisena ja 
isällisenä sulttaanipollarina, joka kahmii kaikki naiset ja 
huolehtii alaisista kuin omista pojistaan. Mathew Modine ja 
Julian Sands olisivat periaatteessa liian yksiulotteisia 
fakkityyppejä tähän leffaan, mutta Albert Finney tekee heidän 
hahmoistaan - niin draaman sisällössä kuin esittämisen 
tasossa - merkitseviä omaan valtiashahmoonsa nähden. Ben 
Silverstone kirkassilmäisenä opetuslapsena on leffan matalin 
valinta, sitä samaa kiiltokuvaa ja hengettömyyttä mitä suurin 
osa "Kuolleiden runoilijoiden seuran" esteettisyydestä.
	Rattiganin näytelmän kunnianosoituksen kohteena 
ovatt mitä ilmeisimmin olleet brittien vuosisatoja vanhat 
perinteet klassisten kielten ja kulttuurien opetuksessa. 
Mielenkiintoista kyllä, esimerkiksi Otavan kirjallisuustieto ei 
tunne lainkaan tätä "The Browning version"-näytelmää. Muita 
Rattiganin kynästä lähteneitä elokuvia sen sijaan löytyy: 
"Keltainen Rolls-Royce" ja "Prinssi ja revyytyttö". 
	No, jos sir Rattigan on ollut ensisijaisesti farssi-
kirjailija, niin tämä "Elämän oppitunnit" on kyllä hyvin tietoinen 
kommentaari farssien eräälle perusteemalle, aviopetokselle. 
Rattigan rakentaa aiheeseen nähden yllättävän positiivisen 
näkökulman ja ylistää ujostelematta periaatteita ja suopeutta 
elämänvimmaisuuden edelle. Ei siis mikään "carpe diem" -
approbatur, vaan olisiko ennemmin "oppia varten opimme" -
laudatur. Koko tarina luhistuisi - ainakin tällaisena useita 
henkilöhahmoja ja useita valtasuhteita ruotivana tarinana - 
omaan naurettavuuteensa ilman tuota Albert Finneytä, jonka 
rooli klassisten kielten opettajana on samalla tavoin herkkä, 
vahva ja henkevä kuin Anthony Hopkins huipussaan. Finneyn 
jörönaama pitäisi olla ennestään tuttu sellaisista palkituista 
elokuvista kuin "Pukija" ja "Tulivuoren juurella".
	Greta Scacchi uskottomana vaimona ei mene hänkään 
hölmöyksiin Figgisin ohjauksessa; tsekatkaapa esimerkiksi 
pariskunnan kohtaus illalliskutsuihin varustautuessa, miten 
kolkolla tavalla eroottinen tilanne siitä latautuu. 
	Mistä sitten tuo leffan nimen omituinen viittaus 
Browningiin? 
	Finneyn esittämä oppimestari osaa suhtautua 
Browningin käännökseen yhtälaisella ymmärryksellä kuin 
elämään. Samalla tavoin kuin klassisten kielten opettaja 
pystyy asettumaan oppien ja mittasääntöjen yläpuolelle 
nähdäkseen ainutlaatuisen kauneuden epäortodoksisessa 
käännöksessä, samoin hän asettuu yhteisön ja omien 
moraalisääntöjensä yläpuolelle nähdäkseen kauneuden 
silloinkin kun se välkähtää esille milloin liian läheltä, milloin 
liian yllättäen, että sitä osaisi koskaan edes ymmärtää omin 
sanoin.

--
###################   "Elämää emme ehkä tunnistaisikaan, mutta      #########
#  M.G. Soikkeli  #   minun nähdäkseni emme voi olla tunnistamatta  # o   o #
#  csmaso@uta.fi  #   älyä, ja sitä me etsimme emmekä elämää."      #  -v-  #
###################   			-Asimov: Nemesis-   	    #########


Soikkelin elokuva-arkisto