Elephant
========

"Elephant" (2003) koettuna leffakerhossa oli välillä järkyttävä, 
välillä ärsyttävä, ja se juuri pakottaa ajattelemaan, miten lyhyt 
välimatka on kiiltokuvamaisen ministerin ja "striittipaskasta" 
sopertavan tamperelaisen pummin välillä: miten helposti 
kehyksen vaihtaminen muuttaa järkyttävän kohtauksen tai 
hahmon ärsyttäväksi. Vaikkakin Gus van Santin antama tulkinta 
Columbinen koulujoukkomurhalle on parhaita mahdollisia 
mitä elokuva voi tehdä, pysytellä mahdollisimman sivullisena 
sille mitä tapahtuu ja tehdä kuitenkin ihmisistä ja heidän 
ympäristöstään hyvin yleisesti myötäkoettava - siitä huolimatta
siltä jää kaipaamaan vielä paljon enemmän. Se on niitä elokuvia,
jotka saisivat jättää välillä kylmäksi mutta jotka eivät
saisi ärsyttää pohtimaan elokuvan artistisuutta tai
esimerkiksi patologisoitujen hahmojen stereotyyppisyyttä.

Aloin toivoa "Elephantia" katsoessa, että varsinaisia murhia ei 
esitettäisi lainkaan - mutta niihin ja niiden tekijöihin käytettiin 
aikaa juuri sellainen jakso, että heitä miltei tulkittiin 
eikä sitten kuitenkaan. Kenen tahansa toisen ohjaajan 
tekemänä esimerkiksi viite murhaajien suudelmaan suihkukopissa 
olisi tuntunut osoittelevalta, mutta ei van Santin,
"Matkalla Idahoon" -filmin tekijältä.

Niinpä "Elephant" oikeastaan siloittelee enemmänkin kuin
antaa särmää, jonka avulla elokuvaan tarttua. Esimerkiksi
tuota homoeroottista viitettä ei katsoja pääse käyttämään
taustaselitykseksi tappajille. Elokuvassahan seurataan
myös gay/hetero-keskustelupiirin kokoontumista ja siitä
päätellen koulun ilmapiiri ei ollut erityisen "pakottava"
näillä kriteereillä.

"Elephantin" nuoret näyttelijät ovat pelottavan aitoja
ja luontevia, jopa pieni fiktioleffan suuntaan tehty
myönnytys koomisesta kohtauksesta (kolmen bulimikon
oksennuskuoro) tuntuu helpotukselta leffan keskivaiheen
tunnelmissa. Leffaa en siis välttämättä suosittelisi
keskustelupohjaksi sen paremmin kasvatusaiheiseen kuin
aselakeja käsittelevään tilaisuuteen, kouluun tai mihinkään.
Se on taitava elokuvallinen simulaatio erään koulun
viimeisestä päivästä... mutta kun Venäjällä eräs toinen
koulu joutui vieläkin raaemman terrorin kohteeksi, niin
mikä tahansa koulukeskeinen simulaatiofilmi alkaa tuntua myytin
sisällä kieriskelyltä, oli tekijäin tarkoitus miten hyvä tahansa.

Ja onhan mahdollista, että "Elephant" muuttuu ajan myötä
yhtä epämääräiseksi ikonisen murhateon tulkinnaksi,
fiktiodokkariksi esteettisin eikä moraalisin kriteerein,
kuin muutkin vastaavat sosiaalisia katastrofeja
"tutkivat" elokuvat. Jos Myyrmannin pommimiehestä PG:stä
tehtäisiin elokuva esimerkiksi hänen isänsä kirjan
pohjalta, tuloksena voisi olla hyvää tarkoittaenkin
yhtä elämälle vieras "tutkimus" kuin "Elephant".

Eli kaunis elokuva kokonaisuutena, toki, hirvittävän kaunis,
kunhan tajuaisi poistua teatterista jossain 50 minuutin 
kohdalla... tai löytäisi jonkin ihan muun tavan lähestyä 
tätä filmiä, esimerkiksi sen elefantin? 
Eräässä kuvassa (pianoa soittavan) tappajan huoneen
seinällä vilahtaa hänen piirroksensa elefantista;
pitäisikö se tulkita avaimeksi hänen asemaansa
koulukiusattuna ja erilaisuudenkokemuksiinsa
käytävien ja jatkuvan liikkeen läpäisemässä,
nuoruuden kronotoopille rakennetussa tilassa??

IMDb:n sivuilla "Elephant" on kiteytetty niin
tylysti ja hieman typerästi, että oikeastaan
elokuva sen ainsaitsee:

  "Lots of perambulation. A little killing."


Ai mitä "perambulation" tarkoittaa? En tiedä,
mutta siltä se elokuva NÄYTTÄÄ.

--
M.G. Soikkeli
Turussa leffakerhossa 17.10.2004

Soikkelin elokuva-arkisto