EMILY ROSEN RIIVAAJA
=====================

Ei uskoisi, että vielä joku voi tehdä kohtuullisen vakavan 
possessioelokuvan, mutta niin vain "Emily Rosen riivaaja" 
("Exorcism of Emily Rose", 2005) on sekä 70-luvun "Manaajan" 
eksploitaatiota että hämmästyttävän hillitysti toteutettu 
kauhufilmi. Konseptin toimivuudesta vastaa possessiotarinan 
kehyksenä toimiva oikeussalidraama, jossa rakennetaan 
vaihtoehtoiset tulkintatavat Emily Rose -nimisen neidon 
kuolemalle, hörhöuskonnollinen kummitustarina ja 
lääketieteellinen sairauskertomus. Syytettynä on ulosriivausta 
suorittanut pappi, sankarina syytetyn naispuolinen asianajaja, 
pahiksena yleinen syyttäjä, ja tietysti jossain taustalla se suuri 
saatana, jonka tarkoitusperät tällaisissa tarinoissa ovat yhtä fiksut 
kuin millä tahansa kännipäisellä kioskivarkaalla.

Ja heille kai näitä tusinaefekteillä tehtyjä kauhufilmejä tuotetaan. 
"Emily Rosen riivaaja" nousee kuitenkin selvästi tusinatavaran 
yläpuolelle ensimmäisen tunnin aikana, kiitos aikuismaisen 
huolella toteutetun oikeussalitunnelman, erittäin onnistuneen 
ääniraidan ja pelotteluefektien, jotka eivät mene milloinkaan 
mahdottomuuksiin. Takaumina näytetyt riivauskohtaukset 
tuntuvat pelottavilta niin kauan kun katsoja ei voi olla varma, 
miten juuri tämän filmin säikytysten rytmi toimii. Emily Rosea 
esittävä Jennifer Carpenter on isokasvoinen, lempeä ja sopivan 
androgyyni olemukseltaan, ja ennen kaikkea riittävän tuntematon 
leffanäyttelijä, kuten kaikki tämän elokuvan esiintyjäkaartissa. 
Erityisyyden arvoituksellisuus saadaan kytkettyä 
"tositapaukseksi" mainostettuun riivauskertomukseen.

Mutta kun uskonsa ja epäuskonsa välillä kamppaileva asianajaja 
on viimein tehnyt päätöksensä ja Emily Rosen tarinasta on 
kerrottavana enää se varsinainen juju, siis se MIKSI juuri hänet 
riivattiin ja miksi hänen kamppailunsa riivaajan kanssa oli 
katoliselta kannalta tärkeä, niin oikeussalin puolella tarina on jo 
kuivunut kasaan. Mitään hahmojensa kannalta kohottavaa ei enää 
irtoa Emily Rosen esimerkistä, ja varsinaisen päähenkilön tarina 
taas päätellään niin sopuisan epämääräisesti kuin kauhufilmit 
yleensäkin loppuvat. Paljon jää puuttumaan tarinasta, ja ehkä 
vain siksi että asianajajan hahmo on niin erillään muista 
ihmisistä. Hänen kokemiensa kauhujen merkityksestä ei
välity katsojalle juuri mitään. Ehkä se olikin se
kelloradio joka oli riivattu?

Kaikkien possessiofilmien äitipuolesta eli "Manaajasta" tämä 
filmi jää kauaksi kaikissa suhteissa. Kauhufilmien uudelle 
tulemiselle "Emily Rosen" tapaus voi silti luvata kohennusta
kummituspitoisempaan eli uusvanhaan suuntaan, jos kerran 
ohjaaja Scott Derrickson on voinut "kehittyä" tyhjänpäiväisestä 
"Hellraiser"-versiosta (2000) tällaiseenkin suoritukseen.
Taustadokumentin avulla ei asia selviä, niin kuin ei mikään
muukaan yksityiskohtien todenperäisyydestä. Parempi lieneekin,
että katsoja uskoo riivausgenren katolisen kirkon sisällä
kuplivaksi hernesopaksi.

--
M.G. Soikkeli
DVD:ltä 31.7.2006

Soikkelin elokuva-arkisto