=========================================================
Lyhyesti: "End of Days" on kauhu/toimintaleffa, jossa 
ylipahis heittää keikan New Yorkin millenistijuhliin. 
Vastavoimana Iso-Arttu tekee stallonet eli alinäyttelee 
uhrautuvaa lihahyytelöä. Aktuelli tarina, kehnot näyttelijät, 
järjettömästi paikannetut efektit, ennätysheikko huipennus.
=========================================================


Tapahtunut tähän mennessä: Vatikaanille näytettiin 
opetuselokuvat "Ennustus" ja "Rosemaryn painajainen", 
minkä jälkeen paavi julisti paholaiselle lähestymiskiellon 
Amerikan piirakkaan. Tapahtui kuitenkin näinä päivinä, 
että New Yorkista löydettiin yksi oikea neitsyt, jolloin 
kielto menetti pitävyytensä: ahnehtihan koko kaupunki 
koskematonta kehoa, elokuvateollisuudesta 
puhumattakaan. Miten kieltää paholaiselta sellaista, mikä 
on ihmisellekin halpaa?

Tällaisia eettisiä lähtökohtia "End of Days" ei tietenkään 
tunnusta omakseen, mutta parhaimmillaan leffa _voisi_ 
olla yhdistelmä "Kummisetää" ja "Seitsemää", eikä sen 
efektienkään tarvitsisi olla sen kummemmat kuin B-luokan 
maailmanlopputrillerissä "Seventh Sign" (1988). Kuka 
muistaa vielä miten karismaattisen arkinen sankari Demi 
Moore oli viimemainitussa filkassa? Tai miten 
hienostuneen paheelliset olivat interiöörit 
gangsterielokuvana epäonnistuneessa "Kummisetä 
III:ssa"? Tai miten täyteläistä maailmanlopun saastaa 
hehkuivat uhkarohkean synkän "Seitsemän"-leffan 
värisävyt?  Jep, kaikki muut muistavat paitsi 
amerikkalainen leffateollisuus.

Mainittujen leffojen tyylitajua summaten leffateollisuus 
olisi voinut loihtia punamustan messun vuosituhannen 
vaihtumisesta, mutta lajimuisti ja tyylitaju loppui kesken. 
Suurin syy tyylittömyyteen on se, että elokuva on liian 
vahva väline käytettäväksi isolla volyymilla voimakkain 
symbolein ladattuun aiheeseen. 

Nyt "End of Days" on elokuva kahdeksannesta 
kuolemansynnistä eli erikoistehosteiden ylimitoituksesta. 
Juonessa on aukkoja kuin Iso-Artun vierailemassa 
kulttuurikodissa ja ikuisesta tarinasta on otettu vain 
pintapuolisia okkulttisia aineksia, jotka heitetään syrjään 
aseellisen toiminnan alkaessa. Ohjaaja Peter Hyams hylkii 
ja murjoo sitä visuaalista ainesta, jota hän toisaalta niin 
huolellisesti kerää tarinaa varten. Sellainen asenne saa 
katsojankin väheksymään leffaa.

Elokuvan juonessa on hieman ylimääräiseltä tuntuva 
lähtökohta, joka muistuttaa "Rosemaryn painajaiselle" 
kirjoitettua ilmestyskirjamaista jatko-osaa, Ira Levinin suht 
tuoretta aiheenkierrätystä romaanissa "Rosemaryn poika" 
(1997). Mitä pidemmälle "End of Days" etenee, sitä 
enemmän siinä näkeekin vain lainatavaraa, tarpeetonta 
efektisälää ja vastenmielisen, rituaaliselle raiskaukselle 
perustuvan jännitysmomentin. Paholaisen kun pitäisi 
hedelmöittää oikea neito juuri oikealla astrologisella 
hetkellä, joka nyt sattuu olemaan sama kuin Yhdysvaltain 
itärannikon aikavyöhyke.

Kun kyseessä on toimintaleffa, mikä tahansa alien tai 
predator olisi sujuvampi hahmo ilmestyskirjan pedoksi 
kuin kenttähäiriön näköinen paholainen tai Gabriel 
Byrnenä saapasteleva synkkis. Ja kun kyseessä on, 
toisaalta, uskonnollinen kauhuleffa, kuka tahansa olisi 
pelastajan rooliin sympaattisempi hahmo kuin Arnold 
Schwarzenegger. Arttu on kyllä omistautunut isoille 
suojelusenkelin rooleille leffoissa "Eraser" ja "Terminator 
2", mutta tällä kertaa suojelusta tehdään myös omantunnon 
kysymys. Sellaiseen luonnerooliin lastentarhan barbaari ei 
kykene millään ilveellä. Ilmeellä.

Loppuratkaisu on Arnoldin roolihahmoihin nähden 
yllättävä, jopa naurettava, mutta elokuvan viimeinen kela 
on muutenkin pelkkää säntäilyä alkuosan 
tunnelmankehittelyn jälkeen. Sankarin apurina Kevin 
Pollak heittää parhaat irtorepliikit, ja niitä sekä tarinan 
tautisuutta mittarina käyttäen leffasta kandeisi maksaa 
ehkä n. 18 markan pääsylippu. Tällainen arvoasteikko 
olisikin parempi leffan mittari kuin yhdestä neljään tähteen 
asteikko...

Okei, tuhannen vuoden kuluttua paholainen on enää 
Holywoodin mukana haudattu tuotemerkki ja jumala 
tonttuihin tai katoavaan liftariin rinnastuvaa urbanlorea; 
sellaiset ennusmerkit jaksavat huvittaa aikansa mm. tässä 
leffassa. Kaikki jotka menevät katsomaan "End of Days" 
kytkeäkseen nupit nollaan jo ennen vuosituhannen 
vaihdetta, saavat kyllä rahoilleen vastinetta, vaan elokuvan 
jälkeen on ihan ihmeissään miten törppö leffa on saatu 
aikaiseksi näin isoista tarinaresursseista.

Itse uskoin, että traagisessa suojelijakytässä olisi 
samanlaista synkkää hehkua kuin "Millennium"-sarjan 
Lance Henriksenissä parhaimmillaan. Mutta toden totta, 
tämä elokuva on sittenkin tehty vain toimintafilmien 
miesyleisölle, joille tympeä raiskausfantasiakin ("Sinä 
tahdot tätä itse") menee täydestä kun se pohjustetaan 
suihkukohtauksella ('katsoja tahtoo tätä itse'). Ihmeellistä 
itsetuhologiikkaa noudattaen miltei samalla nimellä ja 
täysin samaan ajankohtaan sijoitettu Kathryn Bigelowin 
"Strange Days" perustui sekin mieskeskeiseen 
raiskausfantasiaan; samaa voi tietysti sanoa "Rosemaryn 
painajaisesta" (1968), kaikki miesten kirjoittamia 
ihmetarinoita. 

Onko raiskausfantasia ikuinen antitarina joulun 
ihmekertomuksen vastakohtana? Pah, Hollywoodin 
kannalta kyse on vain erotiikan ylikuumentuneista 
markkinoista, joilla viileä hahmo edustaa 
paprikanmakuista luomuerotiikkaa. Esimerkiksi Mia 
Farrow oli Rosemaryna kalsean epäeroottinen ja sikäli 
vaikuttava hahmo paholaiselle luvatuksi morsiameksi. Eikä 
helvetillisen ensirakastajan naismaku näytä olevan 
vieläkään sen kehittyneempi kuin viktoriaanisella 
vampyyrilla. "End of Days" -leffassa paholaiselle kelpaa 
Robin Tunneyn kaltainen epähekkumallinen urheilijatyttö, 
vaikka luulisi, että perkeleellisten nautintojen näyttämöksi 
hän valitsisi ennemmin jonkin Sharon Stonen tai Elisabeth 
Shuen kaltaisen aktiividonnan. 

Seksin ylellinen paheellisuus on aihe jota Hollywood 
kiertää dollarit pitkällä siimalla, kokeillen sellaisilla "taide-
elokuvilla" kuten "Eyes wide shut" miten maanista ja 
spektaakkelista seksin kuvaus saa olla main stream -
leffassa. Leffatehtaan sivuportista tulee sitten tällaisia "End 
of Days" -palasia.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 29.11.1999

Soikkelin elokuva-arkisto