================================================================
Lyhyesti: "ST: Ensimmäinen yhteys" on tummanpuhuvampi ja paikoin
toiminnallisempi kuin aiemmat star trek -leffat, mutta tarinaltaan
yhtä löysä ja hahmojaan huoletta kuluttava. Myös gigeriaaninen
tunnelma on pelkkä pintasilaus ja välivaihe ST-lajin etsiessä
mikä on sille ominaisin avaruusoopperajatkumo. Harrastettavuudessa
harras, muutoin kökkö.
==================================================================

"Ensimmäinen yhteys" on omituinen leffakokemus: ihan hyvä filmi,
mutta niin yllätyksetön että siitä on vaikea kirjoittaa, mikä siinä oli
hyvää. Helpoiten leffasta nautti siltä osin, miten hyväntuulinen ohjaaja-
näyttelijä Jonathan Frakes oli ja eniten ihmetteli sitä, miten suotta
leffaan oli raahattu kaikki ne tähdet,  joiden läsnäolo oli suotavaa
avaruusreen kollektiivin uskottavuudelle: esim. Marina "Troi" Sirtis
näytti lähinnä pottuuntuneelta; ehkä roolinsa pienuudesta? (IMD:n
mukaan Sirtis on 1978 esiintynyt haaremityttönä "Bagdadin varas"-
tv-leffassa, siis 14-vuotiaana, joten luulisi hänen tottuneen
miesohjaajan tyhjin päin laatimaan, auttamattoman seksistiseen
sivurooliin?).

Jälkikäteen "Ensimmäinen yhteys" on tuntunut yhä enemmän
hyvin laaditulta huijaukselta, kun on katsellut niitä kaikkein
kyberpunkahtavimpia trailereita tästä leffasta, niitä joissa borgien ei
tarvitsekaan liikkua ja paljastaa kömpelyyttään tai joissa kahden
sekunnin ulkoavaruuskohtauksilla lupaillaan liikaa sisätilojen
kohtauksista. Star trek goes gigerian... yllättävä yritys, joka aluksi
viehättää ja hätkäyttää, ohoh, nyt ne virittelee jo hehtaaripyssyjäkin,
mutta sitten leffa ei kuitenkaan intoudu rytistelemään, vaan
aktiokohtaukset heilutaan borgien kanssa kuin huonosti valaistuissa
latotansseissa ja se siitä actionista ja alienimaisesta tunnelmasta.

Borgit ovat kuitenkin Datan ohella kiehtovin STNG:n
edelleenkehittämistä scifi- ideoista: kyborgit kollektiivina on jotain mikä
toimii vastinvoimana Enterprisen kollektiiville, kolikon kääntöpuolena.
Yhtäällä yksilösankareiden militantti, aina toistensa puolesta
uhrautumiseen valmis joukko - ja toisaalla joukkomielen ohjaama
biotekninen borgmassa. Tuoreessa Kyborgi-kirjassaan (1996) Timo
Siivonen kirjoittaa tästä scifin piirteestä: "Science fictionissa on kyse
ihmisen itsensä luoman sosiaalisen järjestyksen järkkymisestä ja koko
yhteiskuntajärjestelmän kohtaamista uhkista, jotka voivat tulla joko
ulkoavaruuden vieraista toiseuksista tai väärille raiteille joutuneesta
teknologisesta järjestyksestä käsin." Siivonen vertaa scifiä tältä osin
kauhuun, jossa epäjärjestys liittyy yksilöä koskeviin moraalisiin
kysymyksiin.

Borgit ovat kiehtova uhkatekijä, koska se edustaa sekä
avaruudesta syöksyvää uhkaa että on kuva väärille raiteille joutuneesta
teknisestä kehityksestä, ihmisen teknisen parantelun liiallisuudesta.
Onpa mukana sitten yksittäinen kauhutekijäkin, mitä tulee kapteeni
Picardin henkilökohtaiseen traumaan näistä otuksista.

ST-sarjassa on käytetty monia scifille ominaisia aiheita, joista
päällimmäisin, avaruuden tutkiminen ja vieraiden elämänmuotojen
kohtaaminen, on antanut sarjalle tunnelman ikuisesta eteenpäin
menemisestä. Jostain syystä eteenpäin meneminen ja tuntemattoman
kohtaaminen ei olekaan sopinut elokuvien aiheeksi yhtä hyvin
 kuin tv-sarjaan. Päinvastoin, elokuvissaan star trek on kääntynyt 
sisään päin ja pyrkinyt laatimaan eeppisempää kokonaiskuvaa 
maailmastaan ja tunnetuimmista roduistaan.

"Ensimmäinen yhteys" on tämän sisäänpäin kääntymisen ja
itsensä täydentämisen paras ja kehnoin kulminaatiopiste. Paras siinä
mielessä, että kuvitetuksi tulee yksi olennainen osa ST-maailman
esihistoriaa kuin myös pitkä synkkä välienselvittely borgien kanssa;
epäilemättä borgit osuvat eniten myyvään alien-lokeroon (kyborgit ovat
aina vain enemmän in) ja niitä voi ammuskella vähemmällä
tunnonvaivalla kuin edes joltisellakin kulttuurilla varustettuja
klingoneita.

Kehnoin kulminaatiopiste "Ensimmäinen yhteys" on siinä
suhteessa, että leffan tarina yrittää lietsoa paljon sisäänpäin fuusioituvaa
lämpöä siitä, että nyt ollaan tekemisissä poimuajon ja ihmiskunnan
tähtimatkaamisen varhaishistorian tärkeimpien hetkien kanssa.

Juonen väännös, jolla STNG-vaiheen henkilöt saadaan
yhdistettyä menneeseen, on yhtä keinotekoinen kuin että Han Solo ja
Luke Skywalker putoaisivat madonreiästä Einsteinin juttukavereiksi.
Jep, käsikirjoittajat ovat yrittäneet heittää borgikuutiolla jumalaa ja
lopputulos on sekasotku, josta olisi saanut muutaman hauskan jakson
tv-sarjaan, mutta leffana kokonaisuus on töksähtelevä, kömpelö ja
väärissä kohdissa hidasteleva (tarkoitan lähinnä sitä
avaruuspukutappelua lautasantennin ympärillä). Etenkin Maahan
sijoitettu tarinaosuus poukkoilee miten sattuu, ja tiedemies Zefram
Cochrania esittävä James Cromwell vaivautuu näyttelemään
nippanappa vanhojen kavereiden edessä, mutta mitäs leffan katsojista,
historiallehan tätä tehdään, eikä 15-vuotta vanhemmille lipunmaksajille?
     
Cromwellin lavasteiden läpi kävelevään "rooliin"nähden Patrick
Stewartin yli-innostunut näytteleminen tai Alice Krigen ihastuttavan
intensiivinen esiintyminen tuntuvat ihan toiselta leffalta. Edes Stewartin
egowarppaus kahdenkymmenen vaateparren lävitse ei häiritse katsojaa
siitä ilosta, että joku tosiaan näyttelee siinä hengessä, että lavasteet
eivät kaadu ensimmäisestä potkusta, vaan että kyseessä on vähintään
ihmiskunnan pelastaminen.
     
Toisaalta kapteeni Picardin hurmos siitä mihin "line must be
drawn" lisää elokuvaan hätäisyyden tuntua: asioita pitää välistä selvittää
hurjaa kyytiä, niin lujaa, että katsoja alkaa liian varhain tuumia että nyt
loikitaan yli tarinan aukkojen kun näin lujaa painellaan - ja niinhän siinä
loikitaankin, lopulta niiden kaikkien assimiloitujen star fleet -kollegoiden, 
joiden palautus borg-kehoista enemmän inhimillisiksi tai
edes vähemmän ruotsalaisiksi olennoiksi joko sitten onnistui tai ei,
mutta mitään väliä ei nähdä sen kertomiseksi. Sama hätäisyys näkyy
siinä miten nopeasti käsitellään sellaisia jyrkästi tunnelmaa muuttavia
sivujuonia kuin Picardin ja Worfin erimielisyys tai Datan
assimiloituminen tai Troin juopuminen (joista näiden kahden
jälkimmäisen tapauksen rinnastaminen olisi voinut olla hauska tapa
puuttua ihmisenä olemisen rajoihin?).
     
Ohjaaja Jonathan Frakes hehkuttaa leffaa seuraavasti:
"One of the great things in the film is the connection of the 21st
century, just 60 years from where we sit, meeting Picard on the
Enterprise in the 24th century".
     
Tämä lienee ollut eräs käsikirjoittajien (Brannon Braga &
Ronald Moore, samat äijät kuin "Generations"-leffan kässärin takana;
tarinan laatijana on ollut lisäksi tuottaja Rick Berman) suuria ideoita:
yhdistää ST-maailma mahdollisimman likelle tämän päivän Maata.
Mutta juuri siltä osin leffa ei koskaan herätä katsojan ooh-tunteita,
koska tekijätiimi varoo viemästä ST:n ja nykypäivän kontaktia niin
pitkälle, että olisi pakko osoittaa miten traagisesti tai koomisesti Maan
ihmiset reagoivat tulevaisuudesta saapuviin trekkereihin. Sellainen
temppu onnistui vielä ST- leffasarjan 4. osassa ("The Voyage Home",
1986)  ja oli mahdollinen kenties juuri siksi, että vanhan ST-maailman
hahmot olivat itsessään hupaisia reliikkejä, tv-tuttua esihistoriaa 1980-
luvun Amerikalle; sinänsä hassu sattuma, että sekin leffa oli
nimenomaan ST-näyttelijän (Nimoyn) lajipieteetillä ohjaama.
     
Uskon kyllä, että vuosi 2063 tulee olemaan hieno vuosi
ihmiskunnalle (minä täytän silloin vuosisadan ja muutama scifi-sarja
menettää lopullisesti vuosilukuihin perustuvan magiikkansa), mutta
mikään "Ensimmäinen yhteys"-leffassa ei herätä tuntoja, että
ihmiskunta olisi tähtien välisen kontaktin arvoinen. Ehkä tämän leffan
olikin siis tarkoitus antaa mielikuva, että poimumoottorin tekniikka ei
edellytä kummempaa teknistä innostusta kuin käyttää jukeboxia ja
keittää itse viskinsä?

--
################# "Minä olen unelmien tuomari ja sinä olet rakkauden tuomari.
  M.G. Soikkeli	   No, minä tuomitsen sinut siitä, että olet unelmoinut
  csmaso@uta.fi    hyvistä asioista, koko elämäsi kestävään työhön ja 
#################  kärsimykseen unelmiesi vuoksi"   - O.S. Card -

Soikkelin elokuva-arkisto