===============================================================
Lyhyesti: "Epätavallista elämää" -filmissä Trainspotting-tiimi 
keskittyy fantasiallisiin ja romanttisiin amerikan aineksiin: 
enkelit naittavat erikoista pariskuntaa. Pääosassa ovat yhä 
kelpo roikale Ewan McGregor ja mainio musaraita, mutta kolmen
tyylilajin aineksista ei vaan tule ihan yhtä täyttä leffaa.
===============================================================


Elokuvatähden noususuhdanne kannattaa käyttää muuhunkin 
kuin hänelle ominaiseen genreen; etenkin romanssit ovat 
olennaisia tähtien karisman vahvistamiseksi, koska 
romansseissa voidaan keskittyä tähden näyttelijäfakille 
ominaiseen naisen tai miehen rooliin. Jos kaksi 
noususuhdanteen näyttelijää saadaan samaan romanssin, ne 
parhaassa tapauksessa vahvistavat toisiaan kuin kuin tähdet 
taivaalla.

Tai kumoavat toisiaan kuin maut pizzassa. "Epätavallista 
elämää" ("A life less ordinary", 1997) on nimittäin melkoinen 
sekasotku, jonka alustana on brittiläisittäin nähty americana, 
yhdysvaltalainen elämäntapa, jossa jylläävät aseet ja enkelit, 
miljonäärit ja roskaromanssit, puritaanit punaniskat ja 
sadistiset poikafrendit. Päärooleihin kiinnitetty pariskunta 
Ewan McGregor ja Cameron Diaz osoittaa yhdistelmänä yhtä 
kammottavaa makua kuin laittaa anjovista ja marmeladia 
samaan täytteeseen, jos kuinkakin tarinan pointti on naittaa 
täydellinen luuseri miljonäärin tyttäreen naurettavalla, 
kaupungista maaseudulle kiertyvällä kidnappauksella. 

"Sieppari ruispellossa" siis tämäkin, mutta sympaattisuus ei 
toimi McGregoria kauemmaksi. Leffa lakkaa toimimasta 
jokaisessa McGregorin ja Diazin yhteisessä kohtauksessa. 
Holly Hunter barettipäisenä enkelinä paljastaa sekin, että 'type 
casting' on hoidettu arpakuutiolla, vaikka välillä enkelit 
naurattavat oikeasti. Ehkä komedienneja ei sitten löydy 
Hollywoodista muutoin kuin eripainoisina blondeina?

Made in heaven -kehyksestä saa aniharvoin muuta kuin 
makeuttavat lisäaineet. "Epätavallista elämää" -filmiin se 
lieneekin sovitettu ironiaksi hollywoodilaista elokuvaa 
kohtaan, kuten moni muukin americanismi: asefiksaatio, 
palveluammattien yksinäisyys ja mielivaltaisuus, populaarin 
lumo yksinkertaisen elämän mallina. Miellyttävä 
epävarmuuden tunnelma kyllä leijuu tarinan yllä, mutta se 
taitaapi syntyä toissijaisista aineksista: tämän filmin käänteissä 
on lähes mahdotonta arvata milloin uuteen kohtaukseen 
käytetään McGregorin rentoutta tai milloin Diazin 
eroottisuutta, milloin tunnelmanvaihdosta bonnie&clyde -
moodiin tai milloin epätavallisen elokuista luonnonmaisemaa.

Trainspotting/Shallow grave -tiimin sormenjälki tuntuu paitsi 
alati läsnäsvengaavana ääniraitana myös laskelmoivan 
raakana tilannekomiikkana. Hillittömästä 
loppuanimaatiostakaan huolimatta elokuva ei ole niin hip kuin 
se kuvittelee olevansa, joten tympeä lisämakeute, etenkin diaz-
marmeladi, jää vahvimmaksi jälkimauksi.


--
M.G. Soikkeli
Videolta 21.1.2002

Soikkelin elokuva-arkisto