==================================================
Lyhyesti: "Eyes wide shut" on Kubrickin pitkä 
eroottinen unikuva, kevytkafkaa tai pintafreudia, 
jossa pariskunta mittailee, onko yhden yön petos 
harmitonta kuin uni. Miten leffa eroaa "Showgirls"-
filmin pornonkätkennästä? Naiset ovat kauniimpia, 
tarina klassinen, kuvatyyli hillitystä juristi-
trilleristä, musiikki täsmällistä; Kidman ja 
Cruise pääosassa niin muovisia kuin voi pelätä.
==================================================


Vaikea sanoa mikä "Eyes wide shut" -leffassa (1999) 
lopultakin olisi niin erinomaista. Toki se on niin 
omanlaisensa elokuvana kuin Kubrickin muutkin 
ohjaukset, mutta se on yhtä paljon luotaantyöntävä 
kuin kiehtovakin, paljolti kiitos kiinteänkoleiden 
päänäyttelijöiden Tom Cruise ja Nicole Kidman. Se, 
että rikas pariskunta elää julkisivunsa tasossa ja 
lataa halunsa ja pelkonsa sitä samaa pintaa myöten, 
on jo klisee elokuvissa - klisee josta 
tavanomaisesti lähdetään syentämään trilleriä, ja 
sitähän tässäkin tehdään, tarina vain on 
kirjallisempi ja niukkaselitteisempi, 
"unenomaisempi" kuin yhdessäkään Grisham-
pohjaisessa juristrillerissä.

Olen kyllä valmis uskomaan, että Kubrickin tapa 
tehdä hidasta kuvakeskeistä elokuvaa ei mitenkään 
tiivisty videolle; etenkin kun vuokravideon 
kuvakoko oli sp:ksi typistetty. Nyt filmi tuntui 
kaiken aikaa siltä kuin katsoisi vähän 
taiteillumpaa versiota "Firmasta" (1993). Ja jos 
haluttiin käyttää hyväksi Cruisen hymypoikaegoa 
osana filmin pintakuvastoa, niin Jeanne 
Tripplehornin kanssa heppu olisi jäykistellyt vielä 
esineellisemmin kuin (ex)vaimonsa.

"Eyes wide shut" on romaanin filmisovitukseksi 
onnistunut, jos ottaa lähtökohdaksi sen, että 
amerikkalaistuotanto on käynyt (eurooppalaisen 
ohjaajan avulla) käsiksi eurooppalaiseen 
klassikkoon. Mutta jos vertailukohdaksi otetaan 
edes mahdollisus siitä, että Emir Kusturica ohjaisi 
psykoanalyyttistä kuvastoa kierrättävän 
klassikoromaanin, D.M. Thomasin "Valkoisen 
hotellin", ei voi kuin ihmetellä miten helpon ja 
harmittoman filmin Kubrick jätti testamentikseen.

Ehkäpä Kubrickin suuruus perustuukin - sen lisäksi 
että hän osasi valita aiheensa ja omistautua sille 
- kykyyn rakentaa yksi tai muutama erityisen 
hypnoottinen kohtaus kuhunkin elokuvistaan 
(jokainen valitkoon suosikkinsa). Tässä elokuvassa 
se voisi olla bakkanaalin avaus, kohtaus jossa 
seremoniamestari vihkii tehtäväänsä naamioidut 
ylimystöhuorat. Se on sillä rajalla että 
banaalimpaa ei voisi keksiä edes fantasiapornon 
ammattilainen, kohtaus joka olisi teoriassa sujuva 
ainoastaan sarjakuvan muodossa - mutta maanisen 
musiikkinsa ja aina niin sulavasti liikkuvan 
kameransa ansiosta se taitaa jäädä elokuvan 
historiaan yhden kafkaisan alalajin huipennuksena. 

Tarinan kannalta kohtaukset naamioliikkeessä ovat 
tutuinta Kubrickia, elokuvallisesta ajattelusta 
syntyvää kerrontaa, jossa hahmot, tilanne ja 
toiminta tiivistävät yhdistetysti elokuvan 
kysymyksen: jos uneksimme muiden kehoista, ovatko 
ne samanlaisia omistamisen kohteita kuin muut 
esineet, ja kuka muu voi mitata niiden arvon kuin 
lääkäri?

Arthus Schnitzlerin "Traumnovelle" (1926) on 
kertomuksena hyvin visuaalinen, sitä lukeekin kuin 
elokuvaa, ja siksi filmatisaatiolle asettaa 
melkoisia vaatimuksia - vaikka kirjan ensimmäinen 
suomennos olikin nimetty leikkisästi "Tohtori eksyy 
erotiikkaan" (uudempi versio "Unikertomus", 1999). 
Filmatisoinnilta odottaisi analyyttisempää 
näkemystä nykypäivän dekadenssista tai dekadenssin 
ajattomuudesta 1900-luvulla. Tarinan sijoittaminen 
nykypäivän jenkkilään - "kaupunki joka ei koskaan 
nuku" on psykoanalyysiin sopivana myyttinä 
herkullinen ympäristö - tuntuu rohkealta ratkaisu, 
joka kuitenkaan ei tunnu sen kummemmalta 
kiiltokuvan rypistely -tarinalta kuin mainitut 
juristitrillerit. Edes eurooppalaisen silmin.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 6.4.2001

Soikkelin elokuva-arkisto