============================================================
Lyhyesti: "Face" on tiskirättirealistinen konnaleffa, aivan 
eri lailla tuima ja tuntuva kuin humoristiset mukaelmat 
amerikkalaisista luuserigangstereista. Alimman sosiaaliluokan 
kuvaus haulikko kädessä edellyttää luokkatietoisuutta, 
väittää Antonia "Priest" Bird. Hyvä yritys, lattea toteutus.
============================================================


Kehutun "Priest"-leffan jälkeen Antonia Bird käsittelee 
uskollisuuden ja lojaalisuuden kysymyksiä rikostarinan 
keinoin. Vaikka "Face" on kovaotteinen konnaleffa, on 
pääosan Robert Carlyle taas hieman syvällisempi katujen 
kasvatti kuin yleensä tällaisissa elokuvissa. Toisaalta siinä 
missä joku Mike Leigh on päätynyt käsittelemään arjen 
rumuutta keskiluokan lävitse on "Face" sekin myönnytys 
genre-elokuvan helppoudelle. 

Jotta sanoma yhteiskunnan eriarvoisuudesta menisi läpi 
mahdollisimman isolle katsojakunnalle, sitä täytyy tehostaa 
väkivallalla, söpöllä erotiikalla ja svengaavalla musiikilla. 
Vielä "Priestissä" Bird pärjäsi näkemyksellä, nyt hän 
ohjaa pyssytaistelua rokkenrollin säestyksellä ilman ironian 
häivääkään.

Rikosfilkkana "Face" on toki harvinaisen näkemyksellinen, 
elokuva joka antaa rosvoilleen tilaisuuden kommentoida 
heistä luotua julkisuuskuvaa. Se asettaa päähenkilönsä, 
Carlylen esittämän Face-nimisen konnan kaksinkertaiseen 
ahdinkoon. Hän ei tiedä keille hänen pitäisi olla lojaali 
eikä sitä, ketkä ovat hänelle lojaaleja samassa 
rosvoporukassa.

Päähenkilö on kaikkiaan "contradiction in terms", mies joka 
tavoittelee parempia murjuja ja tuottoisampia roskaduuneja. 
Hän vaihtaa aatteen aseeseen, mutta huomaa olevansa 
robinhoodin vastakohta: vaikka hän ryöstäisi poliiseilta, 
hän toimii kuten ne joita vastaan hän on osoittanut 
mieltään lähimpien ihmistensä kanssa. 

"Face" on samalla tavoin takapihaleffa kuin "Housut pois", 
mutta painokkaan raaka, huumorissaan rujo. Henkilöidensä 
karua elämäntapaa se perustelee sillä, että rikokset ovat 
kiinteä osa yhteiskunnan sisäistä luokkasotaa. "Kapitalistit 
ovat jo voittaneet", puolustelee päähenkilö omaa 
itsekkyyttään. "Face" ei kuitenkaan ole mikään 
vasemmistolainen gangsteritarina, vaan kuvaus rikollisesta, 
jolla on vahvempi moraali ja kauniimpi rakastettu kuin 
duuniin sopii. Siis tässäkin mielessä jotain samaa kuin 
"Priestissä". 

Juoni pitää niin tiukasti kuin tällaisessa "kuka porukassa 
huijaa ketäkin" -elokuvassa voi odottaa, etenkin kun 
henkilöhahmot ovat edes asteen syvempiä kuin 
amerikkalaisilla serkuilla. Suurin osa leffasta on 
toiminnallista ja niin kuin asiaan kuuluu täydellinen keikka 
kasvaa loppua kohden aina vain suuremmaksi katastrofiksi. 
Draama syntyy siitä, missä vaiheessa sympaattisella 
päähenkilöllä olisi vielä mahdollisuus irroittautua 
kujanjuoksusta.

Maailmassa jossa kaikki haluavat vain rahaa, on mahdotonta 
pärjätä yksinäisen suden moraalilla, koska lopulta varkaat 
varastavat toisiltaan. Ainoa mahdollisuus asettua rahan 
valtaa vastaan, on liittoutua niiden kanssa, jotka tulevat 
samoista oloista ja ymmärtävät jopa moraalin 
notkahdukset persoonan eikä rahan puutteen kautta. 
Tällainen asetelma on leffassa esillä kaiken aikaa, mutta 
vähemmälläkin väkivallalla sen saisi perille, katsojan 
kannalta.

Robert Carlyle on elokuvan tukipiste, mutta näin synkissä 
kuvioissa hänelle ei jää juuri muuta esitettävää kuin 
pelko kujanjuoksun koventumisesta.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 30.5.2000

Soikkelin elokuva-arkisto