=================================================================
Lyhysti: "Farinelli" on hyvin samanhenkinen, komean musiikin
aateloima taide-elokuva kuin "Amadeus" tai "Kaikki elämäni aamut".
1700-luvulle sijoittuva tarina aikansa parhaasta laulajasta,
kastraatti Farinellista on oopperamaista loistoa, jota voi
suositella yhtä lailla rockfilmien ystäville. Leffan tyylilaji
on jossain Pasolinin, Greenawayn ja Formanin välimailla.
=================================================================

Voiko suurempaa ja friikimpää luonnonlahjakkuutta ollakaan kuin 
synnynnäisen hyvä kastraattilaulaja?  "Farinelli"-elokuvan (1994)
keskeisin juonellinen viritys onkin sen salaisuuden ympärillä,
mikä loppujen lopuksi on syy "Farinellin" lahjaan ja taakkaan, ja
miten uskomattomien vaiheiden kautta hän voittaa sekä taiteilijana
että ihmisenä. Draamallisesti se on monimutkaisempi ja kiehtovampi
kuin "Amadeus" tai "Kaikki elämäni aamut", eikä se silti häviä
paljoakaan musiikin ponnistuksissa. Kerrankin eurooppalainen
(Italia-Ranska-Belgia) yhteistyöleffa, jossa kaikki ainekset 
toimivat mahtipontisen komeasti yhteen! 
	"Farinellin" paremmuus - jos tällaisten musiikin estetiikkaa 
seurailevien omaperäisten elokuvien kohdalla sellaisesta kannattaa edes 
puhua - kahteen em. musiikkielokuvaan nähden on se, että musiikki on 
pääosassa vieläkin henkilöidymmin, niin henkilökohtalon aiheena kuin 
elokuvan lumon luojana. Ehkä "Farinellille" hyvä vertauskohta olisikin 
kiinalainen "Jäähyväiset jalkavaimolle". Ja siinä missä tällaiset
vakavahenkiset musiikkileffat, erotuksena hyväntahtoisista
musikaaleista, päätyvät synkkiin ja verisiin tulkintoihin
taiteilijan kohtalosta, alkaa "Farinelli" viritellä pitkin
tarinansa matkaa myös aurinkoisia ajatuksia musiikin ja elämän
suhteesta. Sen tulkitsee mielellään leffan italialaiseksi annokseksi, 
että oopperan omahyväinen, estetiikassaan liioitteleva hupsuus voidaan
nähdä mahtivoimana, josta käsin samanhenkiset ihmiset voivat lumoutua
ja ylittää ympäristönsä antamat lähtökohdat elämälle. "Farinelli"
pystyy tarinallaan antamaan uudenlaisen kuvan musiikille elämänsä
omistaneesta ihmisestä, koska se kertoo yhdenlaisesta
musiikinrakkaudesta kahden ihmisen, veljeksen 
kautta, jotka edustavat musiikin teoriaa ja käytäntöä. Vastaavasti
veljekset ovat voimakaksikko rakkaudessa, kunnes heidän on aika
kasvaa yksilöiksi. Leffan fantasiaa lipova, eroottisuudessaan
viehättävän huikentelevainen visio kastraatista, joka nostaa
kohtaamansa aatelisgroupiet orgasmiin sekä laululla että elimellä,
tulisi helposti tulkituksi 1900-luvun rockmyyteistä
käsin, mutta kohtaus jossa Farinelli kaataa laulunsa orgasmilla
jopa Händelin vie kyllä voiton rockenrollinkin historiasta!	

Kun lukee kastraattilaulun taustoista, ei voi kuin yllättyä miten 
suosittu musiikin laji se on ollut 1600-luvun alulta 1800-luvun lopulle. 
Pressitietojen mukaan kastraattilaulu kytkeytyy erottomasti 1700-luvulla 
kehittyneeseen taidemuotoon "Opera Seria". Mm. Händel, Gluck, J.A.Hasse ja
Mozart tekivät sävellyksiä, joissa kastraatit pääsivät esittämään vokaalista
akrobatiaansa. Kastraattien suosimisen ainoa syy ei ollut se, että naisia ei 
päästetty laulamaan ajan kirkkokuoroihin tai teattereihin, vaan johtui - 
samaisen pressiläpyskän muakan - siitä että kastraatin äänessä yhdistyvät 
lapsen äänen puhtaus, aikuisen miehen äänivoima, ja naisen korkeampi 
äänirekisteri. Kastraateista kuuluisin, jopa myyttisiä mittasuhteita saanut 
laulaja, oli italialainen Carlo Broschi, taiteilijanimeltään Farinelli (1705-
1782).
	Meidän ajallemme kiinnostavinta lienee se, miten itsenäinen 
taiteilijahahmo Farinelli oli, vaikka hakeutuikin mesenaattien suojiin. 
Farinelli vetäytyi julkisuudesta 32-vuotiaana ja uransa huipulla suosi 
ennemmin selkeitä sävellyksiä kuin nokkelia, joissa äänen akrobatia olisi
päässyt parhaiten oikeuksiinsa. Tärkeintä oli, kuten elokuvan tarina komeasti 
painottaa, sittenkin musiikki itse ja se miten onnistui laittamaan oman 
äänensä musiikin palvelukseen.
	Aluksi kastraattilaulu näyttää hoopolta, koska näyttelijä 
Stefano Dionisi näyttää lähinnä kuudennelta beatlesilta ja laulaa kuitenkin 
kolmen ja puolen oktaavin alalla, parhaimmillaan 250 nuottia yhdellä 
henkäisyllä. Vähitellen dubattu laulu - vaikkei se ole erityisen huolellisesti 
synkattu näyttelijän huuliin - muuttuu osaksi Farinellin hahmoa ja elokuvaa 
hallitsevista konserttiesityksistä alkaa nauttia ooperamaisen loiston ja
draamallisen tematisoinnin kannustamana. Pressiläpyskän mukaan 
kastraattiääni on digitaalinen mixaus kontratenori Derek Lee Raginin ja 
sopraano Ewa Mallas Godlewskan äänistä. Lopputulos on huimaa 
kuunneltavaa, vaikka huulisynkka on useimmiten yhtä kuin laulajan 
ammottava suu ja sieltä värisevä ääni.
	Ohjaaja Gerard Corbiau on aiemmin ohjannut kaksi elokuvaa, 
engl. nimiltään "The Year of Awakening" (1991) ja "The Music Teacher" 
(1988). Corbiau on ollut myös kirjoittamassa elokuviansa. Pääosan Stefano 
Dionisi on viidessä vuodessa esiintynyt 14 elokuvassa, joista yksikään ei 
kuulosta tutulta edes englantilaiselta nimeltä. Veljeä esittävä Enrico LoVerso 
näyttää kovasti Jeff Goldblumilta, vaan muutoin ei montaakaan tutun 
näköistä leffanaamaa välähdä elokuvassa, joten silläkin tavalla omaan 
esteettiseen maailmaansa suljettu kokonaisuus.

--
M.G. Soikkeli
Amurin sheriffi (evp.)

Soikkelin elokuva-arkisto