Final Cut 
=========


                 "Nuo muistot kuuluvat minulle!"


"The Final Cut" (2004) on isolle yleisölle tehty tieteiselokuvaa eli 
sen scifistinen idea on niin lähellä nykypäivän mediateknologiaa 
kuin mahdollista. Kuvamedian illuusioilla leikittely takaa sen, että 
elokuva voi käsitellä oman taiteenalansa gloriaa, unelmien 
manipuloitavuutta: näin katsoja tuntee nähneensä jotain millä on 
varmasti mrekitystä katsomiskokemuksen sisällä.

Ja monin paikoin, etenkin filmin loppupuolella, leikittely 
visuaalisen muistin ainutkertaisuudella, muunneltavuudella ja 
identifioitavuudella onkin kiinnostavaa niin lajityypin kuin 
maallikkokatsojan kannalta. Etenkin tunnin kohdalla, kun tarina 
viimein paljastaa scifille tyypillisen jipponsa eli identiteetin 
keinotekoisuuden, voisi ajatusleikki muuttua hyytäväksi tai 
hämmästyttäväksi. Vaan ei. 

Aitoa scifististä ainesta edustavat ideat, kuten:
- uusi ammattikunta yhteiskunnan eliittinä (muistojen "leikkaajat")
- identiteettiä voidaan muunnella muistoja valikoimalla
- biologisen ja keinotekoisen raja kyseenalaistuu

Scifin kannalta jännittävin idea on .sähkösynteettisten tatuointien. 
käyttö muistoimplanttien häiritsemisessä. Scifististä tyylitajua 
osoittaa se, että näiden hypermodernien leikkaajien ("cutters") 
arvomaailmassa kankaan ja puun saumataito on korkeassa arvossa. 
Esimerkiksi editoijan tietokonepöytä on rakennettu osaksi puista 
kalustoa; puisista palasista koottu näppis on makupala.

Mutta elokuvana "Final Cut" on jäänyt vaille viimeistelyä ja 
esituotantovaiheessa, niin käsikirjoituksessa kuin näyttelijöiden 
valinnassa; ehkä myös ohjaajan valinnassa. Tuloksena on sellainen 
2000-luvun kyberpunk-filmi, joka sopisi vaikka Disney-tuotantoon.

Mitä kaikkea jääkään kehittelemättä jo tarinan tasolla, kun 
muistojen ja identiteetin suhteesta kaikki selittyy pelkkinä 
jälkimaailmalle jätettyinä taltiointeina - tai sieltä pois jätettyinä 
kohtauksina. Millaista olisi esimerkiksi editoida omia muistoja 
lennosta? Se jää täysin tällaisen elokuvan ulkopuolelle, koska filmi 
on suunnattu disney-tasoiseen mielikuvitteluun tottuneelle yleisölle 
- näyttelijäkiinnitykset ovat niin totaalisesti pielessä kuin tällaisessa 
didulidadulididulidaduli-musiikkia käyttävälle olohuonetarinalle on 
mahdollista. Robin Williamsin pitäisi löytää persoonansa 38. 
minuutin kohdalla ja Mira Sorvinon osoittaa kiintymystä ukkeliin, 
joka on tylsä ja eloton kuin elokuva-arkiston viranomainen. Jopa 
karismaattinen Jim Caviezel hukataan alimitoitetussa roolissa, 
samoin sivuhahmojen kiinnostavuus; näin siksi, että Williams ja 
hänen hahmonsa pidetään liiaksi etualalla.

1990-luvulla tehtyihin hupsuihin kyberpunk-filmeihin verrattuna 
"Final Cut" on toki kunnioitettavan vakaasti ja ajatuksella 
toteutettu. Toisaalta se on kuin "Strange Days" mahonkikehyksissä. 
Sivuhenkilöiden synkeisiin synteihin viitataan muistitaltioinneissa, 
joita päähenkilö Alan saa editoitavaksi, mutta taustalla vaikuttava 
käsitys yhteiskunnasta on yhtä siloteltu ja pohtimaton kuin toisessa 
Robin Williamsin latistamassa sf-filmissä, "Bicentennial Man" (1999). 

Niin iso keksintö kuin tämän elokuvan maailmaa korruptoikin, 
varakkaan luokan lapsiinsa upottama muisti-implantti, siitä ei 
mukamas ole muita seurauksia sosiaalisessa elämässä kuin yhden 
uuden luddiittiryhmän syntyminen. Tämä on rutiiniratkaisu, josta 
kehnon sf-tarinan tunnistaa jo kaukaa. Niin tälläkin kertaa: uusia 
merkittäviä juonenkäänteitä ei synny ja koko tarina purkitetaan 
novellin lopetukseksi kelpaava metavitsillä: "the final cut" ovat ne 
muistot, joita muistat muilta nähneesi, perintösi tällaiselle 
maailmalle.

--
M.G. Soikkeli
DVD:ltä 7.1.2008

Soikkelin elokuva-arkisto