=====================================================================
Lyhyesti: "Flamenco" on teatralisoitu, vaan ei dramatisoitu dokumentti 
flamencon esittämisestä. Filmi koostuu 3-10 minuutin esityksistä, joissa 
useimmiten pääosassa on laulaja ja kitaristi, toisinaan tanssija. Sauran 
ohjaamaksi elokuvaksi siinä on niukasti tulta ja erotiikkaa; flamencon 
tenho onkin hurmioitunutta surua. Suositellaan tuntehikkaille.
=====================================================================

"Flamenco" alkaa esitysten teatraalisten elementtien esittelyllä kuin 
selittääkseen perustelut ja taiteelliset lähtökohdat lavastetulle tilanteelle. 
Ensimmäiseen performanssiin se lähtee liikkeelle voimalla ja 
innostuksella, mutta pysähtyy sen jälkeen useammin kuin mitä se 
ponnahtaa uudelleen vauhtiin; pysähtyy tunnelmaan, lähikuvassa suruun 
eläytyviin kasvoihin ja yleiskuvana pöydän tai valon ympärille 
kerääntyneeseen joukkoon. "Flamenco" vaatii katsojalta mielenmalttia ja 
syksyistä melankolianälkää. Se on katkelmallinen, dokumentointiin 
painottuva filmi verrattuna Carlos Sauran ohuesti juonitettuihin 
tanssielokuviin "Carmen" tai "Veren häät".
	"Flamencon" tunnelmiin voi valmistautua Lorcalla, 
mutta tuskin Mallorcalla. Filmi saattaa nukuttaa jopa kansanopistojen 
eksotiikkakursseilla espanjalaista kulttuuria napostelleet puhdetyöläiset 
tai latinotansseista hekkuvimmat vibrat saaneet keskiruumiin kunnostajat. 
Niin... etnisen huoliteltu, toistoa ja banaaliutta pelkäämätön tämä 
dokumentti on, niin vähän siinä on mitään maailmanmusiikiksi 
tarkoitettua suuren yleisön kosiskelua. Parhaimmillaan "Flamenco" olisi 
elävänä taustana jollain lämpimällä elokuisella terassilla, muutaman 
punkkulasillisen kera.
	Flamencolaulujen sanoitukset eivät ole nekään mitään 
suurta lyriikkaa, johon paneutumalla edetä esityksestä toiseen. "Isältäni 
sain perinnöksi vanhan öljylampun. Enää ei huolen häivää!" riittää laulun 
ideaksi, milloin tunnelman ytimenä ei ole "vuosisadan mustalaistyttö" 
joka on "juopunut karamellien aromista".
	Silti "Flamenco" on sympaattinen myös, ja etenkin, 
kokonaisuutena. Kasvojen ja käsien välittämä kaiho yhdistyy ajoittain 
ruhtinaallisen pöyhkeään tanssiin, ja silloin katsoja haluaakin ahmia lisää, 
upota tunteen liioitteluun, joka meille suomalaisille voi olla hyvinkin 
tutun eloisaa slaavilaisen perinnön kautta. Esittäjien keski-iän ollessa 
neljänkympin tuolla puolen jokainen korskeakin ele näyttää 
kunniantuntoisalta, ja nuoret, kukkomaiset tanssijat seuraavat vanhoja 
mestareita lattialle kuin taisteluareenalle. Ole!

--
#####################   "Kun sinä hallitset siirtokuntaa ja minä kirjoitan
    M.G. Soikkeli	 poliittista filosofiaa, he eivät ikinä arvaa,
    csmaso@uta.fi 	 että yön pimeydessä hiivimme toistemme huoneeseen
#####################	 pelaamaan tammea ja käymään tyynysotaa" -O.S.Card-

Soikkelin elokuva-arkisto