Subject: Forrest Gump (spoilereita, mutta kaikki kai tämän ovat nähneet?)
Date: 17 Feb 1995 13:37:18 +0200


Oli alusta pitäen selvää, että Forrest Gump on niitä
hollywoodmakeisia joita edes elokuvaimelälle perso
leffa-ahmattiuteni ei sulata. Sen jälkeen kun luin
arvostelut ja kuulin muutaman ihmisen ylistävän sen
"viehättävyyttä" oli sitäkin selvempää, että Forrest
Gumpin näkisin vasta jonain hyvin sateisena syksy-
iltana tusinan muun videon seassa. Mutta kun oscar-
ehdokuuksia alkoi kertyä leffalle kuin messiaalle
opetulapsia, niin pakkohan se oli mennä tsekkaamaan.
Olisiko siinä ihan oikeasti jotain hyvää.

Ja olihan siinä, tietysti, sellaistakin mitä ei
osannut odottaa. On selvää, että oscarehdokkuudet
satelevat tällaiselle leffalle peittääkseen miten
tietoisesti se hyödyntää amerikkalaisuuden ikonit
dollarisaalistuksessa; uskoisin että jopa jenkki-
sydämessä herää epäilyksen virus jos joku media-
tuote nousee "aitoutensa" vuoksi tuhottomasti
dollareita ahmivaksi ilmiöksi. Mutta mikäli ko.
teos palkitaan myös laadun ja viehätysvoiman
vuoksi, niin sehän todistaa että dollarit ovat
sivuseikka ja keskeistä se mitä elokuvaan onnis-
tuttiin vangitsemaan ja todistamaan. Ainoa lohtu
jenkkimentaliteettia inhoavalle eurooppalaiselle
on tietää millainen on sosiaalinen todellisuus
tällaisten kiiltokuvaleffojen takana, ja että
juuri sen sairaalloisen hajanaisuuden vuoksi
tällaiselle ikonien kavalkaadille on syöpäsai-
raalloisen kipeä tilaus.

Kaiken ideologisen koodauksen lisäksi leffassa
oli sekä sisällössä että muodossa piirteitä jotka
- ei voinut mitään - myös yllättivät. Ohjaaja
Zemeckiksen töissä visuaalinen esteettisyys on
käsikirjoituksen panssarin mukaista ja siksi se
harvoin onnistuu spontaanin ja luontaisen oloiseen
kauneuteen, mutta sellaisessa jäykkyydessäkin on
_joskus_ mitalihetkensä, yksinkertaisuuden ja
hetkellisyyden, korostumattomuuden kauneutta,
kuten hetki jolloin Forrest alkaa juosta ja
jalkojen tukiraudat hajoavat pirstaleiksi,
tai kohtaus jossa luutnantti Dan (yllättävä
näyttelijä Gary Sinise) hyppää aluksen laidan
yli ja alkaa uida, jalaton jeesus, kohti ulapan
auringonlaskua.

Eräs tuttava kehui elokuvan jeesusmyytin hyödyn-
tämistä. Jo sellainen "jeesus pelastaa USA:n
todet merkitykset" -legenda riittää pitämään
poissa teatterista. Vaan leffan edetessä sai
nähdä miten pitkälle jeesusmyyttiä oli uudelleen-
kirjoitettu. Tämähän onkin alkuaikojen "aito"
jeesus, eikä mikään juutalaisen lakiopin ja
kirkolliskokousten kaanonin mukainen julistaja,
tämän oppi on äidin rakkausoppi eikä mikään
patristisen lain pykälämestari! "My mother used
to say..." on Forrest Gumpin hyvyyden ja oikeuden-
tunnon pohja, eikä hän noteeraa mitään arvoa isän
vallan edustajiin, vaan itse asiassa leffa säännöl-
lisesti nolaa nämä. Kun telkassa tulee raportti
Reaganin ampumisesta Forrestjeesus ei edes huomaa
mitään erityistä olevan tekeillä. Lokakuussa 1994
kun leffa tuli teattereihin, kirjoitti Hesarin
Ylänen että filkka on "satiiria ilman satiiria".
Toisaalta: tämän tarinanhan ei tarvitse vaivautua
satiiriin, koska sen maailma on vain rumaa ja
kaunista, etsintää ja sopeutumista; se kertoo
pelkästään ihmisistä eikä järjestelmistä.

Ehkä nämä äidillisen, uudestisyntymään vihjaavan
ja zenistisen kristusopin mytologiset viittaukset
ovat alkuperäisromaanin ansiota, mutta kiitos 
ohjaajalle ettei hän ole muuttanut niitä oppeja
saarnaavampaan suuntaan. Leffan naiskuva on tietysti
yhtä yksipuolinen ja konservatiivinen kuin sen määrä-
tietoinen ideologisten marginaalien mollaus, mutta
toisaalta eipä sen mies/ihmiskuva ole juuri ylevämpi.
Kirja myös kuuluu olevan vähemmän all-american-hero-
ylistys.

Mikäli leffassa olisi ollut siedettävät näyttelijät, etenkin
Forrestina joku jossa on karismaakin eikä vain helppoa
koomista tolloutta kuten Tom Hanksissa (vaikka idiootin
luonnerooli lienee tasan se mitä hänen uransa on kaivannut),
niin filkan voisi hyvällä syyllä sijoittaakin sellaisten
suurten hyväntekijöiden joukkoon kuin Capran "Ihmeellinen
elämä". Siinä missä Capra oli (kuulemma) sosialistinen
realisti, niin Zemeckis on spektaakkelirealisti: todellisuus
näyttäytyy vasta kun siinä on mahtipontisuutta.

--
mg soikkeli
Amurin sheriffi




Soikkelin elokuva-arkisto