=========================================================
Lyhyesti: "Gadjo dilo - muukalainen" on särmikäs 
etnoleffa Romanian romaneista. Filmin suolana ovat 
uskottavan repaleiset ihmishahmot ja vodkankirpeänä 
kuorrutteena raisu musiikki; ajankohtainen ja koskettava 
yhdistäessään fiktiojuonen Itä-Euroopan tositilanteeseen.
=========================================================


"Gadjo dilo" on käytännössä dokumentti nykypäivään 
säilyneestä romanimusiikista. Kuten niin monesti 
tällaisessa etnoleffassa, aihetta ja ihmisryhmää 
lähestytään antropologisesti ulkopuolisen tutkiskelijan 
näkökulmasta. Tällä kertaa tutkiskelija on nuori, 
kenkänsä puhki kävellyt mies, joka etsii myyttistä 
romanilaulajatarta, Nora Lucaa. Vähitellen tarina paljastaa, 
miksi laulajatar on niin tärkeä löytää, ja samalla 
keskeiseksi nouseekin kysymys siitä, miten Euroopan 
mustalaisten perinne pystyy säilymään.

"Gadjo dilo" todistaa, että mustalaisuus on paitsi 
verenperintöä myös elämänasenne. Tarina jossa 
valkolainen mies kotiutuu romaniyhteisöön olisi huikean 
mielikuvituksen kolmoisvoltti pohjoiseen Eurooppaan 
sijoitettuna, mutta keskisessä tai itäisessä Euroopassa 
etnisten ryhmien rajat ovat paitsi jyrkässä kahnauksessa 
- kuten uutiset meille päivittäin todistelevat - myös 
rennossa yhteisymmärryksessä aivan eri mittasuhteessa 
kuin meillä pohjolassa. 

Vaikka "Gadjo dilon" tarina on fiktiota ja musiikin 
romantiikalla siloiteltu, on se uskottavan oloinen todiste 
siitä, miten pienet asiat lopultakin ratkaisevat 
kotiutumisemme uuteen ympäristöön: meistä jokainen 
on luonteeltaan vaeltaja, etenkin siinä vaiheessa 
elämää, kun joudumme uudelleen arvioimaan 
suhteemme sukuun ja perheeseen.

Onneksi "Gadjo dilo" ei ole mikään nykypäivän 
"Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen", eikä siinä ole edes 
Kusturican "Mustalaisten ajasta" tuttua heimolaisten 
mystiikkaa, vaan sen tunnevoimaisuus perustuu juuri 
laulun ja musiikin ja "hällä väliä" -asenteen 
täyttämälle arjelle; synkätkin sävyt ovat kaiken aikaa 
läsnä, ja huhtikuun kalvas lämmötön auringonpaiste on 
kerrassaan täsmällinen kohdevalo Euroopan riekaleisen 
laitaman riekaleiseen maapohjaelämään. Ylipäänsä 
"Gadjo dilo" sisältää enemmän tunteita kuin elokuvat 
yleensä; ainakin itseäni kuvatun elämäntavan riettaus 
ja rosoisuus hymyilytti enemmän kuin pino indieleffoja 
yhteensä. Jep, ohjaaja Tony Gatlif on nykypäivän 
Pasolini.

"Gadjo diloa" voi suositella varauksetta jokaiselle etnisen 
musiikin tai elokuvan ystävälle, mutta hienoista 
ymmärrystä katsojan täytyy tuntea hyppivään 
leikkaukseen, juonettomaan tarinaan ja niihin statisteihin 
jotka jäävät tuijottamaan kameraa. Viisaasti leffa 
keskittyy kolmeen henkilöön (nuorukainen, nainen ja 
isähahmo; se ikuinen tarina), joten dramatiikka toimii 
ilman draamaakin. Pääosia esittää ilmeisesti kaksi
oikeaa näyttelijää, jotka painelevat kyllä niin täysillä 
roolinsa, että eläytymisen ja elämisen rajaa on 
mahdotonta erottaa; kolmas, kulkurin kotiuttava
vanha mies, on ilmeisesti (myös IMDb:n perusteella)
luonnerooliinsa tarkalleen eläytynyt amatööritaituri.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 4.6.1999

Soikkelin elokuva-arkisto