=========================================================
Lyhyesti: "Grosse Point Blank" on keskinkertainen 
toimintakomedia, jonka väkivaltaisuus yllättää 
leppeään juoneen liitettynä. Kiltin ammattitappajan 
vierailu kotipuolessa irrottaa heikosti tilannekomiikkaa.
=========================================================


Lapsenkasvoinen John Cusack on omiaan peter pan -
tyyppiseksi hahmoksi, kunhan hän ei heity liian 
pikkuvanhaksi, kuten tässä "Grosse Point Blank" -leffassa (1997)
ikävä kyllä käy; Cusack on myös yksi leffan käsikirjoittajista 
saadakseen itselleen fiksuimmat repliikit. 

Tällaiset aikuistumisfarssit ovat mitä tyypillisintä 
jenkkiviihdettä ja leffat kuten "Grosse Point Blank" ovat 
parhaimmillaan hyvin tietoisia siitä, mikä jaksaa 
naurattaa yleisöä: kuolemanvakava duuni (palkkatappaja) 
yhdistettynä arkisimpiin teinihuoliin (pitäisikö mennä 
luokkakokoukseen ja tavata ex-tyttöfrendi?). Pahimmillaan 
vitsit revitään mistä sattuu, ja myös "Grosse Point Blank" 
sisältää kepoisasti kyhättyä huumoria: pelkkä 
pyssytaistelu hiljaisessa lähikaupassa tai agenttivaaniskelu 
kotikulmilla ei riitä komiikaksi, etenkin kun päähenkilö 
ei ole niin sympaattinen kyynikko kuin hänen tulisi olla, 
jotta katsoja tuntisi huolta hänen ihmissuhteistaan.

Elokuvan loppua kohden toimintakomedia vaihtaa yhä 
enemmän sinne toiminnan puolelle, eikä huumori 
mitenkään täsmenny älyvapaan groteskin ja 
elämäntyylieroista syntyvän ironian välille. Näyttää 
olevan niin kiire saada tarina purkkiin, että taas kerran 
päähenkilön henkiset ristiriidat ratkaistaan sillä että on 
vain pakko toimia, eikä sitten muuta, ja se niistä 
psykologisista vivahteista, joilla napsittiin hyvää 
irtohuumoria leffan alkupuolella (kohtauksissa joissa 
tappaja keskustelee terapeuttinsa kanssa).
Ohjaaja George Armitage on kyllä tehnyt hyisempää
ja pohditumpaakin huumoria edellisessä leffassaan
"Miami Blues" (1990), jossa epämääräinen kuljeksija
ryhtyy puolestaan poliisiksi - suurkaupungissa.

Minnie Driverin rooli hyljättynä ex-tyttöfrendinä on 
harvinaisen niukka, eikä näyttelijällä ole oikein muuta 
tehtävää kuin hymyillä monimielisesti tarinan 
sankarille. Kotikaupungin hörhöissä sivuhahmoissa on 
kiinnostavampia rooleja, kuten ylivalpas lähiöpoliisi. 
Tällaisissa ammattifarsseissa ylikäytetty Dan Aykroyd 
tekee puolestaan (kilpailevana tappajana) tutunoloisen 
neuroottisen hahmon; Aykroydin paahtamista seuratessa 
tulee kuitenkin se fiilis, että hän ymmärtää paremmin 
tällaisen farssin liikkeeseen ja yltiöpäisyyteen 
sisältyvän voiman kuin hiljaiseen ironiaan luottava 
Cusack. 

Ehkä mr. Cusack oli kyllästynyt ainaisiin pikkurooleihinsa 
ja päättänyt jo ennen elokuvaa, että hänen on aika olla 
iso tähti, jos ei muualla niin elokuvan tarinassa, 
pikkukaupungin kotibileissä? No, temppu onnistui vasta 
Cusackin seuraavassa isossa leffassa eli vuoden 2000 "High 
fidelity" -filkassa: siinä suulas teinipoikahahmo onkin 
velmun sympaattinen veikkonen. Eikä Cusackin tarvitse 
tehdä muuta kuin olla oma itsensä.

Jos oikein ilkeä olisi niin voisi sanoa, että mr. Cusackin
omahyväisyys näkyy parhaiten siinä, että hän raijaa
sisarensakin näihin egotäyteisimpiin leffoihinsa:
Joan Cusack esiintyy samanlaisena suupalttimimminä
sekä "Grosse Point Blank" että "High Fidelity" -leffassa.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 9.8. 2000

Soikkelin elokuva-arkisto