=================================================
Lyhyesti: "Hana-bi" on hieman surullisempi ja 
tylympi kuin edelliset Takeshi Kitano -elokuvat; 
itselleni se jäi etäiseksi, enemmän älyllisesti 
kuin emotionaalisesti kiehtovaksi filmiksi. Rosvot
ja poliisit mittailevat taas perusarvoja kuoleman 
muuttaessa muotoaan siitä, mitä oli odotettu.
=================================================


Onko ongelma katsojalla vai elokuvan tekijöillä, 
jos katsoja saadaan nauramaan sille, miten 
hymytön poliisi tappaa klovnin oloisen roiston? 
Ohjaaja Takeshi Kitanon elokuvissa katsoja joutuu 
tämän kiusallisen kysymyksen eteen lähes 
pakosta; paitsi jos hän kuuluu niihin 
pyssymaanikoihin, joille on keskeistä miten 
"Takeshi Kitano saa Dirty-Harryn näyttämään 
lastenvahdilta".

Takeshi Kitano tekee itse esittämästään 
päähenkilöstä jälleen ilmeettömän, tollon lailla 
laahustavan psykopaatin, jossa ei ole pohjimmiltaan 
mitään sympaattista - ja antaa katsojan nauraa 
(helpottuneesti)  psykopaattikyttänsä kohtaamille 
traagisen hassuille kelmeille. Jokaisen 
komitraagisen kuoleman kohdalla katsoja kuitenkin 
joutuu todistamaan myös sitä verimäiskeen 
määrää, joka entisestään korostaa kuoleman 
epärationaalista naurettavuutta. Mutta kuinka 
naurettavuus voisikaan olla johdonmukaista? Eikö 
naurettavaa voi olla kaikki mikä hukkaa tyylinsä?

Takeshi Kitanon maailmassa taas ei ole muuta 
tyylikästä kuin tavat, joilla ihmiset voivat nauraa 
toisilleen niin kauan kuin elävät, sillä kuolemassa 
kaikki muuttuu groteskiksi - paitsi jos...

Tätä "paitsi jos" -ratkaisua elokuva kelaa asialliset 
100 minuuttia, tai oikeastaan vähemmän, koska 
leffan ensimmäinen kela menee sen selvittelyyn, 
kuinka Kitanon esittämästä etsivästä tuli _niin_ 
tunteeton; tosin vasta elokuvan lopusta käsin 
katsoja voi ymmärtää miten kömpelö suhde 
tällä kovaotteisella poliisilla on ollut elämään, 
miten suorasukaisesti hän joutuu toimimaan 
tajutessaan sen jälkeen kun on (työssään) 
tajunnut kuoleman groteskiuden kaikessa 
ehdottomuudessaan.

"Hana-bi" rakentuu paloista, jossa punnitaan 
kahden erilaisen kuolematyöläisen (= Kitanon 
maailmassa siis poliisin) suhtautumista siihen, 
miten kuolema yllättää ottamalla meiltä 
elämää palasen kerrallaan. Art house -
väkivaltaleffoille tyypillisesti tärkeimmässä 
osassa on poliisi, jolla ei tuota moraalisia ongelmia 
siirtyä lain toiselle puolelle, kun omat 
tarkoitusperät osoittautuvat tärkeämmiksi. 
Elokuvan aikatasoja sekoittava alkujakso on 
eräänlainen ystävyyden ja rakkauden käsitteitä 
montaasin keinoin rinnasteleva essee, joka toimii 
johdatuksena koko seesteisempään loppuosaan. 
Tämä rakennelma tekee "Hana-bista" kovasti 
kiinnostavan, mutta loppuosan kokonaiskuvan 
hahmottuminen onkin sitten sellaista piste 
pisteeltä koostuvan maalauksen todistamista - 
mihin symboliikan tarjoaa leffa itse. Leffan pitkä 
loppuosa toistaa yhä uudelleen ja uudelleen 
sanomaa siitä, miten oikeutettu ihminen on 
itsekkyyteen tässä mädäntyneessä, 
räjähdysvalmiiksi päästetyssä maailmassa.

Muotoilisin "Hana-bin" pohjimmaisen idean siis 
seuraavasti: kuolema on yhtä groteski vaikka se 
toistuisi naurettavan tylynä kymmenen kertaa; 
voimme odottaa kuoleman sijaan vain sitä, milloin 
moraali löytää meidät. 

Uskoo ken haluaa, sellaiseen maailmaan, tai edes 
vaikuttuu ken pystyy - itselleni elokuvan 
kertautuva asetelma oli lopultakin enemmän 
tylsistävä kuin vaikuttava. Oikein positiivisesti 
ajateltuna Kitano pyrkii tekemään tiliä siitä, 
mikä voi olla huumorin ja estetiikan suhde 
kuolemaa kaihtamattomassa maailmassa. Siinä 
mielessä Beat Kitanon esittämä kyttä olisi 1990-
luvun samurai...  ja "Ilveilijät kuriin!" -tilanteiden 
toistaminen olisi Kitanon tapa kommentoida 
elokuvien, etenkin väkivaltaelokuvien 
keskenkasvuista aggressiokomiikkaa. Oikein 
kyynisesti ajateltuna Takeshi Kitano on ihan yhtä 
tollo kuin Spede Pasanen, joka uskoo tehneensä 
Uuno-elokuvillaan luonneanalyysiä suomalaisen 
miehen lupsakkuudesta. "Hana-bin" 
musiikkiraitakin kun tukee soittopelivaikutelmaa, 
että leffa on suunnattu länsimaisten katsojien 
hölmöttämiseksi eikä japanilaisen elämäntavan 
kritiikiksi.

Takeshi Kitanolta näkemäni edellinen elokuva 
"Sonatine" oli sittenkin voimakkaampi 
elettömyydessään ja tahallisen kömpelössä 
komiikassaan. "Hana-bi" tuntuu villiintyneltä 
puutarhalta sen tukevuuteen verrattuna. Myös 
tällä kertaa meren läheisyys on eräänlaista 
esteettistä kuoleman kanssa flirttailua, mutta 
"Sonatinessa" tätä tunnelmaa kehittiin useampien 
ihmisten välillä, ja tilanteilla oli draamallisempi 
tehtävä myös leffan kokonaisuudessa. 

Jep, jälkikäteen ihmettelen miksi halusinkaan 
katsomaan juuri tämän leffan esimerkiksi hyvien 
kotimaisten elokuvien sijaan.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 6.11.1998

Soikkelin elokuva-arkisto