=============================================================
Lyhyesti: "Hanging garden" on harvinaisen sympaattinen, 
etnomusiikkia yllättävästi yhdistelevä kanadalaisleffa: 
puutarhansa lailla rehottava perhe voi olla hieman friikkinen, 
mutta löytää tavat selvittää keskinäiset ongelmansa. 
Sukupuoliset ja paino-ongelmat saavat lupsakkaita tulkintoja.
=============================================================


Onneksi "Hanging garden" (1997) tuli säästettyä leffatalven 
timantiksi, vaikka BioCityn kaltaisessa kamariteatterissa sen 
katsominen on jo miltei perhetapahtuma. "Hanging garden" on 
niitä elokuvia, joita on miellyttävän vaikea kuvailla aiempien 
elokuvien avulla tai tuttujen lajityyppien perusteella. 
Hullunkurisen onnettomia perheitä on tietysti nähty ennenkin, 
jostain syystä vertailukohdaksi tälle leffalle asettuivat rennot 
irkkuperheen kuvaukset, ennen kuin edes tajusin, että elokuva 
tosiaankin kuvasi kanadankelttiläistä sukujuurta. 
Kanadalaisleffojen saralla sitä voisi mustan huumorinsa puolesta 
verrata vaikkapa Denys Arcandin elokuviin.

"Hanging gardenin" arvosteluissa muistan lukeneeni mainintoja 
"erikoisesta kerrontatekniikasta", mutta sellainenkin määritelmä 
on rutkasti harhaanjohtava. Kuvatessaan päällekkäin eri 
aikatasoja, sitä kuinka menneisyys elää hahmoina nykypäivässä, 
elokuva on jopa äärimmäisen selkeä: sen aikakäsitys vain on 
tyystin poikkeuksellinen. "Hanging gardenissa" tietty henkilö on 
kuin sävellyksen teema, joka alkaa elää häiden yhteydessä ja 
toistuu eri muunnelmina elokuvan loppuun, varsin erikoisiin 
hautajaisiin asti.

Leffan draama on silti hyvin simppeli: "päivä jona hän palasi 
kotiin" voisi olla leffan alaotsikko. Tällä kertaa "hän" ei ole veitsi 
kädessä heiluva, kuolematon sarjamurhaaja, vaan ikäänkuin 
ruumiillistunut hyväntahtoisuus, perheen poika joka palaa kotiin 
etsimään sovitusta kaikkien perheenjäsenten kanssa. Yhdellä 
pitkällä takaumalla leffa selvittää miksi poika on lähtenyt 
kotoaan, miksi perheen välit ovat tulehtuneet, ja mistä oikeastaan 
on peräisin perheen butch-muottinen tytär Violet. Perheen 
ympärillä kukoistaa puutarha, suojamuuri sairaan tavallisen 
ulkomaailman ja terveen vapaamuotoisen perheen välissä.

Well, jos leffan hahmokaarti on tällainen: pyhimysten kanssa 
keskusteleva isoäiti, juoppo isä, ylihyväksyväinen äiti, vamppaava 
pikkusisko ja homo velipoika, sekä autistinen koira - niin miten 
kekseliäs ohjaajan ja käsikirjoittajan täytyykään olla laatiakseen 
näistä aineksista _tasapainoinen_ tarina. Ja kuitenkin se onnistuu, 
ja jopa yllättää katsojan mitä herkullisimmilla ideoilla, jotka 
tylsimmillään voisi kuitata "maagiseksi realismiksi". Mutta ei 
tässä leffa ollut kyse sen paremmin kerrontatekniikalla kikkailusta 
kuin "maagisesta realismista", päinvastoin: tässäpä kerrankin 
leffa, jonka ihmis- ja aikakäsitys perustui keskeiselle kuvalliselle 
symboliikalle, puutarhan sykliselle elämänkierrolle. Siksi 
ihmisten juuret ja hedelmät ovat kaiken aikaa läsnä...

Yhdet häät ja hautajaiset ovat "Hanging gardenin" yhteydessä niin 
erikoisen rituaalisissa merkityksissä, että niiden mainitseminen 
leffan keskeisiksi sisällöiksi ei spoilaa kenenkään 
elokuvakokemusta. Näyttelijät ovat miellyttävän vieraita kasvoja, 
edes Kerry Foxia (mm. "Shallow grave" ja Campionin "Angel at 
my table") en tullut tunnistaneeksi.

Thom Fitzgerald on kirjoittanut esikoisohjauksensa itse ja 
yhdistellyt onnistuneesti kauniin puutarhakuvaston paikoin 
osoitteleevankin symboliikkaan ihmisten toimissa. Niin selkeästi 
kohtaukset on rytmitetty itsenäisiksi, romaanilukuja 
muistuttaviksi kokonaisuuksiksi, että tuskin tästäkään leffasta 
toista kertaa innostuisi; samalla tavoin kuin hyvä lukuromaani 
vaatii pitkän väliajan ennen kuin siihen palaa kiinnostuneena, 
hieman nostalgisoidenkin.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 14.2.1999

Soikkelin elokuva-arkisto