========================================================
Lyhyesti: "The Haunting" on tehostekeskeinen kummitussatu, 
jossa aikuiset ihmiset käyttäytyvät kuin kymmenvuotiaat. 
Liam Neeson, C. Z-Jones ja Lili Taylor pöljäilevät ilman 
juonta ja pakokeinoja kummitustalossa. K-14 voisi olla K-4.
========================================================


"The Haunting - Paholaistalo" (1999) voi olla välttävästi 
kiinnostava eräänä elokuvaa muistuttavana tapauksena, jossa 
uusimpien erikoistehosteiden ympärille kokeillaan sijoitella 
kohtauksia ja roolihahmoja. Katsojalle tämä draamallisesti 
spagettinen kokonaisuus on silkkaa tapettia, mutta 
filmifantastikko voisi kuvitella edes sitä, miten pienillä 
lisäyksillä tästä elokuvasta olisi saanut edes lajityypillisesti 
varman sijoituksen. Siis jos keskushahmo (Lili Taylor) olisikin 
osoittautunut paholaiseksi tai jos Catherine Zeta-Jonesin 
esittämä narttumainen taiteilija olisi saanut houkutella muut 
kummitustalon uhrit kiusauksiin, niin filmi olisi löytänyt 
paikkansa kauhufantasiana tai kauhupornona.

Tällaisenaan "The Haunting" on järkyttävän alituotettu 
jenkkiversio vuoden 1963 samannimisestä brittifilmistä. Edes 
säikyttely ei onnistu, koska suljetun tilan sijaan tämä 
kummitustila pelottelee virtuaalisuudellaan, rajattomuudellaan 
ja muuttuvuudellaan; siis yhtä hyvin juttu voisi olla scifiä, jos 
tarinan kehys ja lavasteet olisivat hiukankin toisenlaiset. 
Korostettu säntäily pöpöjä pakoon juontunee siitä, että ohjaaja 
Jan de "Speed" Bont pitää tiuhaa liikettä tuotemerkkinään.

Aivan alkujakso kun sentään lupailee joltistakin realismia, 
mutta ehkä se on kuvattu eri filmiä varten? Meinaan, jos 
ihmisen perustarpeet ovat ruoka, vesi, suoja, seksi ja uni, niin 
kuin elokuvassa viksusti kerrotaan, niin miksi ne ovat näiden 
filmihahmojen kohdalla täysin vapaamuotoisessa, 
vaihdeltavassa ja toisensa täydellisesti korvaavassa 
järjestyksessä? Ja jos hahmoissa ei ole mitään inhimillisiä 
piirteitä, niin kuka jaksaisi edes leikillään jännittää heidän 
puolestaan?

Todennäköisesti elokuvasta ei ole aiottu edes kässärivaiheessa 
kokorahan viihdetuotetta. Kolme nimekästä näyttelijää on 
palkattu täyttämään tehosteiden välit, minkä vuoksi 
joukkokohtauksissa jäykistellään ja nössöillään lasselehtisiksi.

Paljoa hyvää ei voi odottaa kummitustalotarinasta, jossa pöpöt 
leijailevat kuin huonosti viritetyn tv:n aavekuvat. Z-Jonesin 
roolihahmon laukoma itsetietoinen määritelmä talosta "kind of 
Charles Foster Kane meets monster" menee yhtä kauaksi 
interiöörin filmaattisuudesta kuin näyttelijöiden yhteispeli 
efektikeskeisestä tyylilajista. Jostain syystä edes elokuvan 
alkuasetelmaa psykologisesta joukkotestistä ei käytetä 
epäluulon ja paranoian kehittelyyn; hahmot ovat toisilleen kuin 
unilääkettä tai pehmoleluja, joukosta puuttuvat vain demonit 
Nembutal ja Secutal.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 4.5.2002

Soikkelin elokuva-arkisto