================================================================ Lyhyesti: "Hollow Man" on kummitusleffa, johon on ympätty pornoa ja graafista väkivaltaa sen mukaan kuin scifistinen juoni milloinkin antaa myöten; näkymätön mies palaa pätkittäin. Kevin Baconia ei tarvitse nähdä, Elisabeth Shuen ei tarvitse kuin tulla nähdyksi. Efektejä Paul Verhoevenin makukopasta. ================================================================ "Hollow Man" -filmiä ei voi kellekään suositella eivätkä sitä muut erehdy katsomaankaan kuin me, jotka katsomme väen väkisin jokaisen scifiksi luokitellun elokuvan. Scifistiset ideat tässä tarinassa rajoittuvat kylläkin siihen puoleen minuuttiin, jossa sankaritar tekee ihmemiestempun paetakseen kylmiöstä. "Hollow Manin" ainoa hyvä puoli on siinä, ettei Kevin Baconia tarvitse katsella normaalin leffan mittaa, sillä puolet ajasta hän on joko näkymätön tai ontossa michaeljackson-naamarissa. Takarivin näyttelijät on värvätty tähän filmiin tyhjiin rooleihin, joita he tuskin haluavat muistella. Vain efekteissä on näyttävyyttä, ja niiden realistisuutta korostetaan kirkkaalla yksityiskohdat paljastavalla valaistuksella: nämä kauhut eivät hiivi pimeässä. Ilmeisesti jo käsikirjoitusvaiheessa on päätetty, että budjetti suunnataan ulkokuvausten sijaan efekteihin - siitä kummitustalon asetelma korvaamaan aiempien näkymätön mies -filmien yhteiskunnallinen kritiikki. Nykypäivän kummitusfilmeissä on ideana että ryhmä ihmisiä suljetaan tai sulkeutuu erilliseen asuinpaikkaan ja alkaa kamppailla näkymätöntä uhkaa vastaan. Katsojan jännitystä ylläpidetään kuka kuolee seuraavaksi -tapahtumaketjulla. "Hollow Man" on kummitusfilmien joukossa erityisen raaka ja tyhjäpäinen pornosatu, kummitusaihetta Verhoeven käyttää tirkistelyyn ja psykologisoidaan tarinan sisällä naisen haluksi. Siis samoin kuin "Basic Instinct" -filmissä raiskaus kohdistettiin psykiatriin, joka nimenomaisesti osasi "ymmärtää" miestä, niin samoin "Hollow man" -filmissä raiskaus esitetään naisen unifantasiana. Näin katsojaa lepytellään: se että kamera korvaa silmän ja käden esim kohtauksessa jossa kähmitään yksiselitteisesti nukkuvaa naista, ei ole filmin rakentama asetelma vaan mukamas tarinasta lähtevä ihmis_suhde_!?! Tällä kertaa Verhoevenille uraansa hukkaava blondi on Elisabeth Shue, jossa olisi riittämiin energiaa ja karismaa valaisemaan Titanicin, sen sijaan että hänen pitää pyllistellä näkymättömän kameran katseelle. -- M.G. Soikkeli Videolta 14.9.2002 Soikkelin elokuva-arkisto