=============================================================
Lyhyesti: "Holy Smoke" on romanttinen satiiri new age -kultin 
ja kyökkipsykologian kohtaamisesta: Harvey Keitelin esittämä 
hörhöydestä parantaja rakastuu nuoreen potilaaseensa, auliin 
lihaisaan Kate Winslettiin. Jane Campionin kevytfeministinen 
ja tyylissään häilyvä girliefilkka musavideoiden ystäville.
=============================================================


Jane Campionin elokuvien sanoma maailmalle on silkkaa 
leikkiä ja laulua, mutta se ei ole hidastanut häntä kuvaamasta 
ihmisiä hätkähdyttävän verevinä ja maanläheisinä. Yhtään 
voimatonta tai edes näkemyksetöntä elokuvaa hän ei ole 
tehnyt, mikä on melkoinen suoritus näinä tuotantoaikoina, kun 
pussillinen valmiita konsepteja on aina varmempi kuin 
välähdys omaperäisyyttä. Ja sen jälkeen kun Campion 
muumioi yleisönsä hyperkorrektilla "Naisen muotokuva" -
filkalla (1996), hän ei voi tehdä ainakaan mitään vielä 
laskelmoidumpaa ja akateemisempaa filmiä.

Vaikka Campionilla ei olisi vaikeuksia tuottajien kanssa, 
tuntuu hän tuottavan hankaluuksia itselleen yrittäessään luottaa 
omaperäisyyteensä, näkemykseensä elokuvaksi autuaista 
luonteista. "Holy Smoke - pyhässä pilvessä" (1999) on 
Campionille paluu lyhytfilmiensä ja "Sweetien" (1989) 
remellykseen. Naiskatsojien kulutustavaraksi on otettu mukaan 
"Pianon" (1993) Harvey Keitel ja räätälöity rooli 
amerikkalaisena kultinkarkoittajana. Tarina tuntuu löytyneen 
vasta sen jälkeen kun sopimus Keitelin kanssa on varmistettu, 
tarina jonka pääosaan on istutettu Kate Winslet, edelleen 
harvinaisuus nuorena vahvana naisnäyttelijänä. 

Keitelin hahmo saapuu käännytystarinaan ikään kuin nurkan 
takaa, mutta hän vie päänäyttämön hullunkurisen perheen 
rasputinina. Yrittäessään parantaa intialaiseen guruun 
hurahtaneen neidon hän rakastuu potilaaseensa toivottomasti; 
niin simppeliä on terapia kuumilla korpimailla (Jatko-osa: 
"Kultti - kutistin kaluni"?). Kolmen päivän aikana hoitajan ja 
hoidokin roolit alkavat vaihtua, mutta Campion ei ole osannut 
itsekään päättää kuinka pitkälle ne vaihtuvat ja miksi. Häilyviä 
hahmoja on toisaalta kiinnostavakin seurata, toisaalta dialogi 
on niin latteaa, että vanhan miehen ja nuoren naisen tahtojen 
taistelu menettää kaiken kiinnostavuutensa siitä, mihin tässä 
päädytään. Katsoja toivoo, etteivät ne muuta tekisikään kuin 
bailaisivat erämaassa; siis "Piano" siirrettynä tropiikista 
aavikolle ja Michael Nymanin sijalle Madonnaa.

"Holy Smoke" tarjoaa runsaasti etelän aurinkoa ja 
yksinkertaisuudessaan vanhurskaita perheihmisiä, ihan kuten 
"Sweetie". Kyseessä on jälleen juurilleenpaluu-tarina, mihin 
johdatellaan sympaattisella hörhökuvauksella länsimaisista 
nuorista Intiassa. Kate Winslet on aivan omiaan kotiseutuaan 
fiksumman naisen rooliin, mutta Keitelille ei ole tarjolla 
mitään järjellistä tehtävää tai samanhenkistä seuraa tässä 
filkassa. Kun Pam Grier pistäytyy tekemään pienen roolin 
kultinkarkoittajan vaimona, se entisestään vahvistaa 
vaikutelmaa, että elokuvan sijaan ollaan tekemässä 
markkinakelpoista, raikkaasti uudistuvaa Campion-ilmiötä.

Muuta mielenkiintoista "Holy Smoke" ei tarjoa kuin leppoisan 
tunnelman ja verrattoman kaartin toisiinsa sopivia 
sivuhahmoja. Tai on siellä alulla sentään yksi tärkeä opetus: 
"Luota tunteisiisi, mutta tarkista faktat".

--
M.G. Soikkeli
Videolta 21.1.2001

Soikkelin elokuva-arkisto