======================================================================
Lyhyesti: "Housut pois" on niitä naturalismissaan lystikkäitä
brittileffoja, joissa pubipiirin ympärillä elää monenkirjava työväki.
Rähjäisin sävyin etenevä tarina strippareina yrittävistä metalli-
miehistä on muikea ja herkkä, muttei kestävä. Sadepäivän ratoksi.
======================================================================

Joskus tuntuu, ettei sukupuolikeskustelu vaihtoehtoisista naisen ja
miehen rooleista ole johtanut yhtään mihinkään yliopiston
ulkopuolella. Toisinaan sitten näkee tällaisia örmäkkään hauskoja
leffoja, joissa ei erityisesti kyseenalaisteta sukupuolirooleja, mutta
nauretaan niille hieman remakammin kuin on tottunut. Sellainen
nauru tarttuu helposti, vaikka tilanteet olisivat kuinka helppoja
"housut nilkoissa" -vitsejä.

Kun Neil Hardwickilta kysyttiin tv:n haastatteluohjelmassa
mitä on huumori, hän laski housut kinttuihin ja sanoi että tätä. No,
brittiläinen tilannekomiikka ei siis paljoakaan eroa suomalaisesta
puskakomediasta, mutta elokuvalta yleisö on jo tottunut odottamaan
paljon enemmän kuin Benny Hill -showlta.

Ja kyllähän "Housut pois" enemmän näyttääkin. Tarinan
täyttymykseksi lupaillaan "full monty" eli kuuden miehen showta
täysnakuna - mutta ennen kaikkea leffassa on hienoja näyttelijöitä,
jotka tynkärooleissakin (eikä tämä ole feministinen vitsi) tekevät
täyden miehityksen ja naisituksen, ja sen solidaarisesta duunari-
ilmapiiristä on helppo tykätä. Sheffieldin metallimiesten
itsetyöllistyspuuhien kirpeä komedisointi uppoaa ainakin
periaatteessa myös lama-Suomen ilmastoon.

Minulta olisi jäänyt leffa kuitenkin näkemättä, jos pääroolissa
ei olisi houkutellut Robert Carlyle, totaalisessa läsnäolossaan kuuma
ja kylmä, kiivas ja cool hahmo taas kerran. Carlyle on menestyneen
Tim Rothin kaltaista näyttelijäfakkia edustava esiintyjä, nykypäivän
James Cagney -tyyppejä. Ei mikään ihme, että Carlylen
ensimmäisessä striptease-numerossa on ihan oikeasti jytyä, ja
millainen onkaan hänen virnistyksensä esiintyessään muun
jätkäjengin kanssa (vrt. "Trainspotting").

"Housut pois" tarjoaa niukasti paljasta pintaa, vaikkei se
"sallittu"-kategoriassa ole myöskään mikään perinteinen perheleffa.
Niin rupisissa, laman raiskaamissa maisemissa ja perheettömissä
suhteissa se liikkuu, että pliisuille "isä ja poika löytävät toisensa" -
kohtauksille antaa paljon anteeksi. "Housut pois" on kuin Alan
Parkerin "Commitments" ilman bluesia: kerätään sekalainen joukko
amatöörejä ja pumpataan ne täyteen paikallista innostusta
esiintymiseensä. Vanhat diskobiisit soivat muutaman kerran taustalla,
ja on loppujen lopuksi hyvää draaman tajua, ettei
musiikkinumeroihin painosteta liikaa; naureksiihan leffa myös
rokkimusikaalin perinteelle, etenkin "Flashdancen" akrobaattiselle
hitsaajalle!

Leffaa voi suositella sadepäivän ratoksi, koska se on niin
lempeä ja harmiton ja rakastava kaikkia ihmisiään kohtaan - mutta
mitään Neljät häät ja yhdet hautajaiset" -filkan kaltaista
henkilöiltään ja juoneltaan tarkkaan kutkuttavaa aikalaiskomediaa
siitä on turha odottaa. Alkuperäisen nimensä mukaista lupausta
filkka ei myöskään pidä, vaikka muuten se voi antaa runsaasti
keskustelun aihetta mies/naisseurassa katsottuna: miltä osin leffa oli
vain nimellisesti kriittinen käsitellessään miestä katseen kohteena, ja
miltä osin ovelasti herkkään nahkaan osuva.

--
  M  G   ! "Ja jälleen voidaan tuntea pelkän Logiikan voimattomuus; ymmär-
Soikkeli ! tämisen lakien syvällisimmänkin tiedon riittämättömyys niiden
 csmaso  ! ongelmien ratkaisemisessa, jotka ovat lähellä sydäntämme, kun ete-
 uta.fi  ! nevät vuodet riisuvat elämästämme kultaisen nuoruuden illuusion."

Soikkelin elokuva-arkisto