=========================================================
Lyhyesti: "ID4" on mahtipontisinta, mitä elokuvataito on 
tuottanut sitten D.W. Griffithin päivien. Tarinaltaan se 
on "Top Gun" ydinkärkiseen potenssiin, "monihenkilöinen
hävityselokuva", jossa scifistiset elementit palvelevat 
USA:n suuruutta. "ID4:n" totista pullistelua ei voi olla 
ihastelematta, koska sille voi nauraa koko matkan.
=========================================================

  "Transsendentaalinen tyyli soveltaa monia samoja
  aineksia kuin muutkin tyylit, esim. ekspressionismi,
  realismi, kamarinäytelmä, mutta sen omia erikois-
  tuntomerkkejä ovat elokuvan kolme vaihetta,
  transsendentaalisen tyylin kolme askelta. Nämä
  askeleet ovat: 1) arkipäivä, jokapäiväinen (everyday),
  2) erilaisuus, ristiriita (disparity) ja 3) stasis,
  ratkaiseva hetki, jäätynyt liike, jokin jossa on
  kokonaan Toista."

Paul Schrader (sit. Matti Paloheimo, Uskonto elokuvassa)


______________________________________________________
2. päivä: jolloin avioerot, armoton luokkayhteiskunta, 
alkoholismi, aneeminen politiikka ja monet muut inhat 
A:lla alkavat asiat olivat yhä Arkipäivää. Voi meitä.
______________________________________________________

"Minä, veljenne Marcus G, jolla on sama suomalainen 
ahdistus, lamautettu valtakunta ja fantasian ruokkima 
kestävyys kuin teillä, olin joutunut Adams-nimiseen 
teatteriin, koska olin julistanut elävän kuvan sanaa ja 
todistanut Hollywoodista. Ennakkonäytöksessä hyvä fiilis 
valtasi minut, ja minä kuulin takaani kovan äänen, kuin 
olisi torveen puhallettu. Ääni sanoi: 'Semic on 
julkaissut Independence Day -elokuvan myös sarjakuvana'.
Käännyin nähdäkseni, mikä ääni minulle puhui, ja kun 
käännyin takaisin valkokankaan puoleen, näin seitsemän 
tyhjänpäiväistä näyttelijää samaan katastrofidraamaan 
ahdettuna, ja heidän nimensä olivat kirjoitetut Will 
Smith, Bill Pullman, Mary McDonnell, Robert Loggia, Randy 
Quaid, Margaret Colin ja Vivica Fox. Silloin minä muistin 
mitä ääni oli minulle sanonut, ja jäin odottamaan 
sarjakuvallisempien elementtien hohtavan minun puoleeni 
teatterin elävässä alttarimaalauksesta. Ja niin 
tapahtuikin minun Adamsissa ollessani, että tiimellyksen 
aika tuli, ja minä näin että tämä leffa oli hyvä ja 
jännitävä, ellei peräti uskottava tuomiopäivän 
tunnelmissaan.

Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Brent Spinerin 
esittämä hullu tiedemies puhuu presidentille. Ja sen, 
joka voittaa Jeff Goldblumin friikin tieteilijän 
hahmossa, minä annan lyödä elämän Maasta, joka on mätä 
tahra kosmoksen puutarhassa, sillä efektien lyödessä 
elämää suuremmin myös affektien nälkä kasvaa."

* Marcus Aboensis, Ilmestyskritiikki 1: 9-19 *

______________________________________________________
3. päivä: jolloin Valkoiseen taloon vertautunut 
maailmanvalta siirretään sotilaallisen presidentin 
persoonaan, jonka poliittisen uran huipennus on ollut 
Persian lahden lentäjänä, ja jolloin maailman kansat 
suorastaan rukoilevat Yhdysvaltain ilmaherruutta. 
______________________________________________________

"The additional challenge of this shot as well as many 
others where effects shots would be added later was that 
Emmerich always had to direct two movies at once: as he 
endeavored to convince actors that a giant, possbily 
malevolent force hung in the empty sky, he also had to 
choose locations and frame his shots with that 
nonexistent ship in mind, sometimes even shooting 
alternative angles just for the special effects"

* "Independence Day"-elokuvan Pressitiedote *


______________________________________________________
4. päivä: jolloin stripparin poika kohtasi presidentin 
tyttären, MIT-insinööri löysi ambitionsa kosmoksen 
komeimman tähtialuksen tuhoamisesta ja juoppo lentäjä 
lunasti lastensa kunnioituksen kostamalla seksuaalisille 
hyväksikäyttäjilleen atomiasein - apina huusi KABOOM! 
planeettansa pinnalta, eikä avaruuden kupu kaikunut.
______________________________________________________

"Taivaassa syttyi sota. Yhdysvaltain presidentti Bill 
Pullman ja hänen lentäjätoverinsa kävivät taisteluun 
alieneita vastaan. Lonkeromömmöjen emäalus lukuisine 
taistelukoneineen teki vastarintaa, mutta kärsi tappion, 
eikä sille ja sen joukolle ollut enää sijaa taivaassa. 
Tuo suuri tähtilaiva, tuo meille vieraiden maailmojen 
edustaja, jota kutsutaan myös ufoksi ja lentäväksi 
lautaseksi, tuo koko ihmiskunnan yhteinen fantasia 
lentävästä kaupungista, syöstiin maan päälle, ja samoin 
syöstiin alas sen "Stargate"-filkasta kopioidut 
hävittäjäkoneet. Minä kuulin, kuinka Hollywoodissa 
sanottiin kovalla äänellä:
-Nyt on pelastus tullut, meidän tuottajillamme on 
kuninkuus ja mahti ja heidän rahoittamillaan Ohjaajilla 
valta. Nyt on humanistinen vierauden lempiminen ja 
alieneiden hyysääminen syösty alas, ja kaikkinainen 
demokraattien pilkkapuhe naisten ja toisväristen tasa-
arvosta osoitettu vaskien helinäksi tosi paikan tullen.
He voittivat tupakkateollisuuden vastustajat ja 
Pepsi-Colan narkkailijat, Persian lahden tapaisiin 
teemapuistoelokuviin opetettu kuluttajakunta ja heidän 
mainoskampanjansa toivat heille voiton. He eivät 
säästäneet dollareitaan vaan olivat valmiit miksaamaan 
soundtrackiin Deutchland über alles."


* Marcus Aboensis, Ilmestyskritiikki 12:7-12 *


______________________________________________________
5. päivä: jolloin avioerot, armoton luokkayhteiskunta, 
alkoholismi, aneeminen politiikka ja monet muut inhat 
A:lla alkavat asiat olivat jälleen Arkipäivää. Voi meitä.
______________________________________________________

"Samasta taikauskon, pelkojen ja toiveiden loputtomasta 
henkisestä autiomaasta ponnistautuu menestykseen myös 
Steven Spielbergin luonteeltaan ja asennoitumiseltaan 
paljolti uskonnollinen ufo-elokuva "Kolmannen asteen 
yhteys" (1978). Hartaus täyttää katsojan mielen hänen 
tuijottaessaan avaruuden ihmeellisiä, jumalallisia 
olentoja, maailman pelastajia, heidän koko 
kankaantäyttävää häikäisevää alustaan ja kuunnellessaan 
jalat maasta nostavaa kosmista musiikkia. Kyseessä lienee 
kaikkien aikojen kallein ja upein julistuselokuva."

* Matti Paloheimo, Uskonto elokuvassa (1979) 

--
M.G. Soikkeli
Soikkelin elokuva-arkisto