Ihmisen tahra
=========

Kuinkahan mones filmi tämä mahtaa olla, kun Nicole Kidman 
elottomalla esiintymisellään pilaa elokuvan, mielikuvituksettomalla 
näyttelemisellään näyttää miten vähän visiota filmin tekijöillä on 
ollut henkilöistään. Miksi muuten kuin varmuuden maksimoinniksi 
palkataan tällaista tähtitäytettä filmiin, jossa olisi niin 
paljon oikeasti hyviä aineksia?

Eikä Kidman ole ainoa ongelma "Ihmisen tahrassa" (2003). 
Näyttelijä Gary Sinise tekee harvinaisen vähäverisen tulkinnan 
yhdestä jätkäkirjallisuuden suurista hahmoista, Nathan 
Zuckermanista. Taustatekstin kirjallisempiakaan elementtejä ei 
saada vangituksi valkokankaalle. Fokus on vanhan miehen
muistetuissa ja eletyissä ihmissuhteissa.

Philip Rothin teosten pitäisi kumminkin antaa aineksia 
monenmoisiin metafiktiolla ja identiteettiparadokseilla 
leikitteleviin ratkaisuihin. Rothin "Ihmisen tahra" -kirjasta 
("Human Stain") ei sitten ilmeisesti ole saatu irti muuta kuin 
lähtöasetelma, millaista on kasvaa mustien vanhempien 
valkonahkaisena juutalaislapsena. Vakavalla naamalla yritetään
tätä kysymystä käsitellä. Vain vakavalla.

Ohjaaja Robert Bentonilla on pitkän kirjoittaja-ohjaaja 
-työuran perustalta kyky tehdä perinteistä epookeille ja 
henkilöille omistautunutta elokuvaa, jos kohta hänen uraltaan
löytyy ihan yhtä tylsä romaanitulkintakin, "Bill Bathgate" 
(1991). Aivan toisenlaista tulkitsijaa tämä Rothin kirja kaipaisi.

"Ihmisen tahra" on hieno nimi tarinalle, taustanaan presidentti 
Clintonin spermaskandaali, mutta mitään yhtä hillitöntä tai 
nimensä veroista järkeilyä ei elokuva saa tarinastaan irti.

Kaksinkertainen kertomuskehys, sisempänä juutalaisprofessorin 
ja ulompana kirjailija Zuckermanin, tulee käytetyksi takaumina,
elokuvan tapaan sijoiteltuna ja rakenneltuna, mutta jotain 
persoonien limittymisestä ja näkymisestä toistensa lävitse jää 
toteutumatta. Vaikka elokuva ei ole suoranaisesti tylsä,
niin hirveän tavanomainen se on.

Anthony Hopkins kirjallisuuden professorina on oikeasti sympaattinen hahmo,
muttei ehkä kuitenkaan sellainen, että ne kolme kerrosta petettyjä
identiteettejä (musta, juutalainen, akateeminen) näkyisivät hänestä.
Rothin kirjasta tuntuu hyödynnetyn vain ja tasan se mikä muistuttaa 
tavanomaista Hollywood-tarinaa. Näyttelijävalinnat ovat leppoisaan
ero- ja kasvutragediaan sopivia.

Jos jotain plussaa tälle filmille haluaa antaa, niin valitettavasti 
sitä ei voi antaa viisaaksi kuvitellun professorin sanoista tai 
kirjailijantyön kuvauksesta - vaan siitä että tämä on ainoa 
jenkkifilmi jossa olen nähnyt jonkun pilkillä. "Unelmien tytöt" -
filmissä oli kyllä siinäkin pilkkikoppi, mutta edes kairaa ei 
taidettu käytellä siinä oikeasti käytellä? Koppikin oli tukevasti
studiossa.

--

IMDb:n mukaan Philip Rothia on kyllä filmatisoitu aiemminkin,
mutta ainakin itselleni ne ovat aivan tuntemattomia tulkintoja.
Vuodelta 1960 löytyy omituinen "Battle of Blood Island", jonka
pitäisi perustua Rothin tarinaan. Tunnetuista romaaneista
tehdyt filmatisaatiot alkavat nekin jo vuodelta 1969:
"Hyvästi, Kolumbus", "Portnoyn tauti" (1972), sekä
tv-elokuva "Haamukirjailija" (1984).
Tulossa on vielä ensi vuodelle luvattu "Amerikkalainen 
pastoraali".

--
M.G. Soikkeli
Videolta 29.11.2004

Soikkelin elokuva-arkisto