========================================================
Lyhyesti: "Jeanne d'Arc" on suureellinen henkilökuva 
Ranskan kansallissankarista ja pyhimyksestä. Hienoja 
taistelukohtauksia ja koreaa ajankuvaa 1400-luvulta, mutta 
ylipitkä draamaksi ja liian psykologisoitu spektaakkeliksi.
========================================================


"Jeanne d'Arc" on paraatiesimerkki elokuvasta, jossa 
ammattitaito ja megatuotanto löytävät toisensa takuuvarman 
tarinan äärellä. Mitään taidelajille ominaista tulkintaa ei 
tarvita, riittää kun seurataan historian valmista 
käsikirjoitusta ja modernisoidaan vähän henkilöitä 
korostamalla heidän kykyään ymmärtää yli oman aikansa. 
"Jeanne d'Arc" on siisti, mutta hengetön elokuva, niin 
spirituaalisella asialla kuin se onkin kuvatessaan rahan & 
aseiden & uskonnon barbaarisia vaikutuksia 
eurooppalaiseen ihmisluonteeseen. 

Yhdessä kohtaa elokuva summaa sodan vaikutuksia niin 
tuntuvasti, että leffassa väistämättä näkee yhteyksiä meidän 
aikamme Eurooppaan; kansalliset ristiriidat brittien ja 
ranskalaisten välillä sen sijaan yksinkertaistavat muuten 
kiinnostavaa poliittista asetelmaa. Jos "Jeanne d'Arc" ei olisi 
tunnin verran ylipitkä, siitä jäisi mietteliäs ja hurja tunnelma 
- nyt se pitkittää uskonnon ja maallisen vallan kamppailua 
allegoriseksi oikeusdraamaksi, jossa pääosan esittäjä Milla 
Jovovich ei ole lainkaan omillaan. Kirkon keinoin jaettua
oikeutta ei tee yhtään kiinnostavammaksi se, että katsoja 
hyvin tietää miten lämpimästi Jeannelle lopulta kävikään. 
Tosin tässä amerikkalais-ranskalaisessa tuotannossa 
syyllisyys vieritetään viime kädessä brittien, eikä niinkään 
kirkon vastuulle...

Leffan kiinnostavimmat näyttelijät, Faye Dunaway ja John 
Malkovich, hukataan saman tien kun toiminnallinen osa 
elokuvaa on ohitse; katsoja odottaisi sen kuningasdraaman 
vasta huipentuvan taistelujen päälle. Etenkin Malkovich 
tekee Ranskan kruunuprinssinä yhden nokkelimmista 
rooleistaan, jota seuratessa saa hihittää repliikki repliikiltä. 
Dunaway on anoppihallitsijan arkkityyppi, 
pystyynrypistetty noita, joka hallitsee hämähäkin tavoin 
muiden taustalla. Dustin Hoffman vierailee 
moniselitteisessä, psykiatrin pestiä harjoittavan demonin 
roolissa, eikä lainkaan hassummin hänkään; hahmon 
tarkoitus vain jää avoimeksi, koska lopulta elokuva tekee 
Jeannen vakaumuksesta pelkästään hänen uskonsa ja 
epäuskonsa sisäisen asian. Mistä oppimaton paimentyttö oli 
saanut omatuntonsa kuvajaiseksi sellaisen jedi-rabbia 
muistuttavan mentorin?

Elokuva alkaa huolestuttavasti "Sound of Musicin" 
maisemakuvin, ja latteuksia se sisältää myöhemminkin. 
Ohjaaja Luc Bessonin ex-vaimo Jovovich on 
heikoimmillaan tasan sen näköinen kuin Playboyn 
keskiaukeamalta karannut blondi sarkapaidassa; 
parhaimmillaan hän kyllä sitten loistaakin keskellä taistelua 
asialleen omistautuneena, historialliseen spektaakkeliin 
sopivassa hurmoksessa. Taistelukohtauksissa on samaa 
joukkoraivoa kuin "Braveheartin" tehokkaimmissa 
kahakoissa, nyt erityistä kiinnostusta on osoitettu piiritys- ja 
valloituskalustoon. Ranskalaisten englanninkielinen 
replikointi tai teräksen vaivaton heiluttelu unohtuvat sen 
ohella, että resursseissa on kokoa ja näköä.

Haarniskaan purkitettu tankkityttö ja hänen toisiaan 
täydentävät kenraalinsa olisivat riittävä aihe puolentoista 
tunnin elokuvalle sodan ja uskonnon moraalista, mutta 
käsikirjoitukseen omiaan sorkkineelle Luc Bessonille 
tärkeämpää on ollut nostaa esille ihminen pyhimyksenä; 
etenkin kun roolissa kukoistaa nuori vaimo. Besson ei ole 
sentään laatinut Jojolleen mitään sinisen laguunin roolia, 
veripalttuosasto on K-20 ja paljasta pintaa naftisti K-10, 
mutta jotkut kohtaukset kuuluisivat ennemmin ex-
perhealbumiin kuin elokuvaan. Toivoa sopii, että Besson 
palaisi sarjakuviensa pariin tai luontofilmeihin!

Teatteriin mennessä kirosin, että Kinopalatsi on tunkenut 
spektaakkelin pieneen saliin ja laittanut isoon saliin 
suomalaista juppipornoa. No, voisihan tämän katsoa 
videoltakin. Bessonin kaikissa aiemmissa elokuvissa on 
enemmän sisäisen ja ulkoisen avaruuden tuntua kuin tässä 
hovin ja muurien varjossa tempoilevassa tarinassa. Ei 
kaikkien leffojen tarvitse olla kuin "Braveheart" tai "13. 
soturi", mutta jos ottaa rinnalle yhdenkin kelan Kurosawan 
Shakespeare-mukaelmia, niin tajuaa mitä kaikkea tällaisesta 
elokuvasta jää puuttumaan.

Tai mitä kaikkea 1400-luvun Ranskasta olisi voinut sanoa. 
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, myös Pariisin 
yliopistoväellä oli osuutensa Jeanne d'Arcin tuomioon. 
Suomalaisten varhaisia opintomatkoja tutkineessa väitöskirjassa
esimerkiksi todettiin, että muutama vuosi polttotuomion jälkeen 
Pariisin yliopiston rehtoriksi valittiin suomalainen oppinut. 
Voi siis kuvitella, miten monikansallinen sotku Eurooppa oli 
satavuotisen sodan jaloissa. Tästä vyyhdestä Besson 
kuitenkin poimii vain muutaman valtasäikeen ja sotkeutuu 
muissa osaamatta rakentaa valtakuntadraamaa sen 
pidemmälle kuin Shakespearen kuningasnäytelmiä 
jäljitellen saa aikaiseksi.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 7.2.2000

Soikkelin elokuva-arkisto