============================================================
Lyhyesti: "Jerusalem" on komea aikuissatu 19. vuosisadan 
pohjoisruotsalaisesta hurmosliikkeestä. Lagerlöfin romaanin 
filmatisoinnissa on wanhan kunnon tarinan juoni, jota Bille 
August ohjaa rohkean melodraamallisesti. Mollisävystään 
huolimatta kirkas ja humanistinen leffa.
============================================================


"Menolippu Jerusalemiin", pyydän kassalla, mutta jo teatterisaliin 
päästyä alan katumaan: ehkä tämä on huonoin mahdollinen tapa viettää
marraskuinen maanantai-ilta. Kahteen takariviin pakkautuu joukko ruotsia
murtavia tätejä, mutta muuten sali on autio ja ajatus tyhjä.

 Vaan Bille August on luotettava, elokuviensa mittainen ohjaaja!
Augustin "Hyvä tahto" on varmaankin yksi koskettavimmista elokuvista
mitä olen aikuisella iällä nähnyt ja sellaisen, taiteilijoidensa 
rehellisyyttä henkivän elokuvan jälkeen rohkenee katsomaan saman 
luotto-ohjaajan toista uskontokeskeistä elokuvaa. Vaikka "Jerusalem"
on pitkä leffa, ei se käy pitkästyttäväksi, sillä August on varsin
yleisöystävällinen ohjaaja. Kohtausten väliset leikkaukset eivät 
etene vallan leffataiteen konventioiden mukaan; ehkä ne noudattavat
pikemminkin romaanin kaltaista kerronnan rakennetta, jossa toiminnan
päätös voidaan kuitata yhdellä kuvalla.

 Tälläkään kertaa August ei sorru hurskasteluun. Uskonto on ihmisten
elämän keskeisiä aiheita ja uskonnon kautta August kertoo jälleen
paljon oleellista ihmisen pienuudesta ja suuruudesta. Kuitenkaan 
uskonto ei ole koskaan taka-alalla tai suomassa pelkkää allegorista
taustaa tunnelmille. Augustin elokuva tarkentaa jälleen olennaiseen
ihmisten välisessä uskossa ja hyvässä tahdossa: seurakunnan 
kokoiseen moraaliseen yksikköön, jollaista yhä harvempi tarinan-
kertoja, kirjailija tai leffamaakari, osaa nykyisellään kuvitella.

 Niinpä Augustkin hakee tarinansa ja ihmisensä edelliseltä
vuosisadalta. Selma Lagerlöfin samanniminen romaani (1902,
suomennettu heti samana vuonna!) tarinan pohjana on romanttinen
kaikilla ulottuvuuksilla: pohjoista, kansallista, uskonnollista,
goottilaista ja eksoottista romantiikkaa. Silti elokuva ei 
puuroudu tunnelmiinsa, eivätkä edes kotiseutumuseota 
muistuttavan kliiniset interiöörit pohjoisruotsalaisessa 
kylässä tee tunnelmaa näyttämölliseksi.

 "Jerusalem" on täynnä harmaata kylähurmosta, jota saarnamies
Hellgum - arvaapa alignment? - kiihottaa ja juronkomea 
kyläsankari Ingmar rauhoittelee. Elokuvan keskeisenä asetelmana
on se, miten ihmiset ovat valmiita luopumaan kaikkein rakkaimmastaan
jonkin sellaisen tähden, jonka he ovat oppineet ulkoa käsin. 
Yhdet pitävät kiinni päätöksistään, toiset oppivat virheistään
ja kolmannet tulevat opetetuiksi mitä rakkaus oikeastaan
on. Edellisen elokuvansa tavoin August todistaa elokuvallaan, 
että hyvä tahto ei ole kenenkään yksityinen potentiaali, vaan 
kristalloituma meitä ympäröivien ihmisten empatiasta.

 August yhdistelee legendan kuvastoa, sosiaalidraaman karheutta ja
romanssin pieniä kultaisia hetkiä tavalla, joka simppelisti riisuu
aseista. Kyllä, tätä ihmiset voivat olla, näin hyviä. Jos edes 
osaamme kuvitella tällaisia ihmisiä, se riittää vakuudeksi, että
tällaisia hyvän tahdon kykyjä piilee ajattomasti ihmismielessä; 
ei missään kuolemattomassa sielussa, vaan ihmisten yhteisessä 
valmiudessa. Kriitikon pastillit rapisevat lattialle 
 rauenneen sydänlihaksen lamauttamasta kourasta...  

 Augustin näyttelijät ovat, jälleen, kauttaaltaan loistavia ja jopa
sankariparin esittäjien kiiltokuvamaisuus sopii leffan ujostelemattomaan
romantiikkaan, joka kaiken aikaa kyselee totuutta. Leffan uskonnollinen
sävy jopa yllättää rohkeudellaan, kun Jeesus tekee pari huimaa cameota -
jee jee Jerusalem!

--
#####################   "Silloin... meille syntyy orkideanhiljaisia tyttäriä,
    M.G. Soikkeli	 tytönkauniita poikia; heidän pitkät elinikänsä ovat
    csmaso@uta.fi 	 tulvillaan väkeviä elämyksiä ja he kuulevat hämmen-
#####################	 tyneissä sydämissään kuolleitten puhuvan." *Bezian*

Soikkelin elokuva-arkisto