================================================================== Lyhyesti: "Jo joutui armas aika" on lempeä koulupojan kasvutarina sota-ajalta. Karvankasvatus-motiivit osataan yhdistää yleisempiin teemoihin kuin poikuuden menettäminen. Mielenkiintoisia tuttuuden tuntemuksia Suomen ja itse kunkin (henkilö)historiaan nähden, tunnelmaltaan kuvankaunis - menettää videolla olennaisesti tenhoa. ================================================================== Johan Widerbergillä oli pieni statistin rooli Halströmin elokuvassa "Elämäni koirana" (1985). Silloin 11-vuotias, nyt 21-vuoden ikään ehtinyt Johan nousi tähdeksi vasta isänsä Bon'n ohjaamana eräänlaisessa "elämäni koiraana"-tarinassa, joka meikäläisissä teattereissa on jo jonkin aikaa kierrellyt nimellä "Jo joutui armas aika" (1995). Julisteessa ja trailerilla lupaillaan runollista teinierotiikkaa, koulupojan sormia opettajattaren sukkanauhoissa ja silleen, mutta leffaan menijä voi yllättyä mitä kaikkea filkka todella tarjoaa - yllättyä enimmäkseen positiivisesti. "Jo joutui armas aika" näyttää kyllä paljasta pintaa, mutta ei lainkaan aistillisiksi kohteiksi asetelmallistettuna tai katseen hipaisuille alttiiksi, vaan poikuuden menetyksen odysseia sisältää melkoisen velmuja juonenkäänteitä. "Jo joutui armas aika" on monella tavoin liiankin helppo elokuva: sen näyttelijät ovat siloisen kauniita ja nutturalla rypistetty opettajatarkin hehkuu vormunsa alla kuin köyhän jätkän märkien unien Geena Davis; lisäksi tarina pitää tollon pönäkästi miesten solidaarisuuden puolta naisen seksuaalisia vaateita vastaan. Tarinassa ja hahmoissa on kuitenkin omat metkunsa, kuka milläkin tavalla selvittää kaverin tai ihastuksensa halujen luonteen. On myös annettava pisteitä ohjaajalle siitä, että leffa poimii kielletystä rakkaussuhteesta vain ne rajahetket, joissa roolit murenevat ja intiimiys valtaa kehot - ei seksiä, ei kiihkoa, ei lemmenpaloa. Ja oikeastaan: kun kevätaurinko tuossa alkaa kutkutella ihmisten flipperihormooneja, niin tällaista myhäilevää rakkauselokuvaa on tyynnyttävämpi katsella kuin jotain "Romeo + Julian" MTV-teinipornoa. Marika Lagercrantz opettajattarena jätetään koko lailla simppeliksi hahmoksi, vaikka hänen tuntemuksistaan olisi varmasti saanut irti yhtä paljon kuin poikarakastajasta; opettajatar on nyt vain avioliittoon turhautumisensa ja halujensa liikkuttelema. Tomas von Broemssen hänen aviomiehenään on leffan tunnelman kannalta ehkä olennaisin hahmo, surullisen hahmon aisankannattaja, mutta harvinaisen sympaattinen sellainen. Bo Widerberg on itse kirjoittanut, ohjannut ja leikannut leffansa, mikä näkyy lopputuloksessa varmuutena siitä, mitä halutaan kertoa, ja huolimattomuutena sen suhteen, miten taltioimiensa kuvien kauneuteen ihastunut ohjaaja ei tohdi leikata pois aivan turhaa ja suttuista ja kerronan katkaisevaa materiaalia. Ohjaajana hän näyttäisi innostavan nuoria näyttelijöitään harvinaisen reippaaseen näyttelemiseen, mutta kompastelevan heti kun kohtauksessa on paikalla enemmän kuin kolme näyttelijää. Voi esimerkiksi verrata tätä leffaa Widerbergin Suomessakin nähtyyn jännäriin "Mies Mallorcalta" ja todeta miten kömpelöjä ovat Widerbergin ohjaamat joukkokohtaukset. Leffaa katsellessa sopii miettiä pystyisivätkö suomalaiset tekemään tällaisesta tarinasta yhtä luontevan elokuva; veikkaan etteivät. Jo se kertoo jotain meren erottamista seksuaalisuuden mentaliteeteista, että Ruotsissa "Jo joutui armas aika" on K-11, Suomessa K-14. Yhdestä viiteen sydämen asteikolla tää olis niinku kolme lihasta ja kato enempi oiskin makkarissa ruuhkaksi. -- <> "You are locked <> M.G. <> in a life <> csmaso Soikkeli <> you have chosen <> @uta.fi <> to remember" <> Soikkelin elokuva-arkisto